Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
One course to be chosen among the following
A course to be chosen among the following
A course to be chosen among the following
6
C
M-GGR/01
6
C
L-LIN/01
6
C
L-FIL-LET/08

2° Year   activated in the A.Y. 2016/2017

ModulesCreditsTAFSSD
ModulesCreditsTAFSSD
One course to be chosen among the following
A course to be chosen among the following
A course to be chosen among the following
6
C
M-GGR/01
6
C
L-LIN/01
6
C
L-FIL-LET/08
activated in the A.Y. 2016/2017
ModulesCreditsTAFSSD

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

4S001216

Credits

6

Also offered in courses:

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-STO/01 - MEDIEVAL HISTORY

Period

Semestrino IIA dal Feb 22, 2016 al Apr 16, 2016.

To show the organization of the course that includes this module, follow this link:  Course organization

Learning outcomes

MEDIAEVAL HISTORY

PROF. PAOLO GOLINELLI (www.paologolinelli.it)

Corso di Laurea Magistrale interateneo in Storia
Lesson Hours: 36 – Credits: 6 – Second semester (A)

Program of the ACADEMIC YEAR 2015-2016

Ambito disciplinare: History
Settore scientifico-disciplinare: M-STO/ 01
Tipologia dell’attività formativa: advanced

Formative goals: a) the knowledge of the history of the world around the Millennium; b) competence in the interpretation of a specific mediaeval source; c) updating on new perspectives of medieval history
These goals are pursued with the following bibliography:

a) P. Golinelli, Un Millennio fa nel mondo, Mursia, Milano 2015 [in English T. Holland, The Millennium, 2008]


PROF. MARIACLARA ROSSI
STORIA DEL CRISTIANESIMO E DELLE CHIESE

Vescovi e Chiese locali
Il corso si propone di affrontare il tema dello studio delle Chiese locali con particolare riferimento alla storia degli episcopati nel basso medioevo. Si ragionerà sulla relazione fra la ricerca particolare (o locale) e quella generale, sulla necessità di eseguire indagini specifiche per ricollocarle in una campitura cronologica e tematica di ampio respiro.


b) Donizone, Vita di Matilde di Canossa, ed. Jaca Book, Milano 2008

Program

MEDIAEVAL HISTORY

PROF. PAOLO GOLINELLI (www.paologolinelli.it)

Corso di Laurea Magistrale interateneo in Storia
Lesson Hours: 36 – Credits: 6 – Second semester (A)

Program of the ACADEMIC YEAR 2015-2016

Ambito disciplinare: History
Settore scientifico-disciplinare: M-STO/ 01
Tipologia dell’attività formativa: advanced

Formative goals: a) the knowledge of the history of the world around the Millennium; b) competence in the interpretation of a specific mediaeval source; c) updating on new perspectives of medieval history
These goals are pursued with the following bibliography:

a) P. Golinelli, Un Millennio fa nel mondo, Mursia, Milano 2015 [in English T. Holland, The Millennium, 2008]

b) Donizone, Vita di Matilde di Canossa, ed. Jaca Book, Milano 2008;


For those who cannot attend classes is required reading of:

P. Golinelli, L’ancella di san Pietro. Matilde di Canossa e la Chiesa, Jaca Book, Milano 2015 [or: in German: P. GOLINELLI, Mathilde und der Gang nach Canossa. Im Herzen des Mittelalters, Düsseldorf - Zurich, Artemis &Winkler, 1998; in English: DAVID J. HAY, The Military Leadership of Matilda of Canossa 1046-1115, Manchester and New York, Manchester University Press, 2008].

Oral Exam.



Per gli studenti frequentanti si prevede la distribuzione di materiali e fonti durante le lezioni
Bibliografia di base:
-Il difficile mestiere di vescovo, Verona 2000 («Quaderni di storia religiosa», )
A cui si deve aggiungere:

- Il processo di designazione dei vescovi. Storia, legislazione, prassi. Atti del X Symposium canonistico-romanistico (Roma, 24-28 aprile 1995), Roma 1996 (saggi da concordare con la docente)

-M. Ronzani, Un aspetto della circolazione degli ecclesiastici: i trasferimenti dei vescovi (Italia comunale, secoli XII-XIV), in Circolazione di uomini e scambi culturali tra città (secoli XII-XIV), Viella, Roma 2013, pp. 221-241.

- M.C. Rossi, La morte vissuta, la morte pensata. Materiali e fonti per una ricerca sui vescovi e la morte (secoli XIII-XIV), in L’évêque, l’image et la mort. Identité et mémoire au Moyen Âge, sous la direction de Nicolas Bock, Ivan Foletti et Michele Tomasi, Roma 2014, pp. 363-386.

- Saggi sulle elezioni vescovili e fonti verranno distribuiti e analizzati durante le lezioni
È prevista un’esercitazione di lettura e trascrizione del verbale di elezione del vescovo Bonincontro

Modalità di esame: colloquio orale



Per gli studenti non frequentanti:

Vescovi e Chiese locali

- M. Pellegrini, Vescovo e città. Una relazione nel Medioevo italiano (secoli II-XIV), Bruno Mondadori, Milano 2009.

- Il difficile mestiere di vescovo, Cierre, Caselle di Sommacampagna - Verona 2000 («Quaderni di storia religiosa», VII)

- Il processo di designazione dei vescovi. Storia, legislazione, prassi. Atti del X Symposium canonistico-romanistico (Roma, 24-28 aprile 1995), Roma 1996 (saggi da concordare con la docente)

- M.C. Rossi, Governare una Chiesa. Vescovi e clero a Verona nella prima metà del Trecento, Cierre, Caselle di Sommacampagna – Verona 2003.

Modalità di esame: colloquio orale

Examination Methods

Oral Exam.

STORIA DEL CRISTIANESIMO E DELLE CHIESE
prof. MARIACLARA ROSSI
Modalità di esame: colloquio orale

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE