Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
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Primo semestre LM | Sep 30, 2024 | Dec 23, 2024 |
Periodo generico | Oct 1, 2024 | May 31, 2025 |
Secondo semestre LM | Feb 17, 2025 | May 23, 2025 |
Session | From | To |
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Sessione invernale LM | Jan 7, 2025 | Feb 14, 2025 |
Sessione estiva LM | May 26, 2025 | Jul 11, 2025 |
Sessione autunnale LM | Aug 25, 2025 | Sep 19, 2025 |
Session | From | To |
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Sessione autunnale a.a. 2023/2024 | Dec 4, 2024 | Dec 6, 2024 |
Sessione invernale a.a. 2023/2024 | Apr 2, 2025 | Apr 4, 2025 |
Sessione estiva a.a. 2024/2025 | Sep 3, 2025 | Sep 5, 2025 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
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2° Year It will be activated in the A.Y. 2025/2026
Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Modules | Credits | TAF | SSD |
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Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
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ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Ethical finance | D |
Giorgio Mion
(Coordinator)
|
1° 2° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Sustainable business model frameworks | D |
Vincenzo Riso
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
1° 2° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
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1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
1° 2° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
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1° 2° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | Artificial Intelligence, AI and Business Operations: Methods and Techniques | D |
Lapo Mola
(Coordinator)
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1° 2° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
1° 2° | Relational soft skills for professional presence | D |
Federico Brunetti
(Coordinator)
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years | Modules | TAF | Teacher |
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1° 2° | French B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | French B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | English C1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | Spanish B2 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B1 | D | Not yet assigned |
1° 2° | German B2 | D | Not yet assigned |
Management and accounting for public organizations (2024/2025)
Teaching code
4S001037
Academic staff
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES
Period
Secondo semestre LM dal Feb 17, 2025 al May 23, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
This course is aimed to give students notions, logic categories and managerial tools to understand, and govern public administrations, and, limited to common elements, third sector.
In particular, the topics of this course are governance, accountability and management control of public administrations.
Prerequisites and basic notions
The basic knowledge and skills of Business Economics and General Accounting are required.
Program
1) Institutional characteristics of (public and private) non-profit organizations
2) Organizational models for public administrations
3) Managerial topics in public administrations
4) General principles of public sector accounting
5) Programming statements
6) Budgetary balances
7) Reporting statements
8) Monographic topics of public sector accounting
9) Non profit organizations and social value
Bibliography
Didactic methods
During the lessons basic notions, key categories and fundamental application tools will be transmissed; moreover, students can enrich their competences and develop problem solving approach by testing active didactic methods (case studies, cooperative learning, role-playing, etc.).
Slides used in the lessons and other documents and study materials will be available on the e-learning page.
Lessons take place in person at the time indicated in the appropriate space on the website. However, the delivery contents of the lessons will be recorded and the recordings will be available on the teaching Moodle platform. The participatory teaching activities will be carried out in the classroom and may, by their nature, not be recordable.
Learning assessment procedures
The exam will be both written and oral.
The written exam aims to test student’s knowledge about the public accounting.
The oral exam consists of an interview on all the topics on the program.
The exams do not discriminate between attending and non-attending students.
Evaluation criteria
The evaluation of the written test is based on the ability demonstrated by the student in solving the public accounting question proposed; in addition, it considers the student's argumentative ability in in answering some open questions on public accounting topics.
The evaluation of the oral colloquium aims to test:
- the strength of student’s knowledge;
- lexical properties;
- student’s ability to connect single notions to knowledge system;
- analytical skills.
Criteria for the composition of the final grade
The final grade is the average between the grade of the written test and the oral test. Any bonus points gained by participating in classroom activities proposed during the semester will be added to the grade.
Exam language
Italiano
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Linguistic training CLA
Graduation
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
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PMI (SMES) and financial performance | MANAGEMENT OF ENTERPRISES - MANAGEMENT OF ENTERPRISES |
Corporate governance, financial performance and international business | Various topics |
Internships
Gestione carriere
Student login and resources
Modalità di frequenza, erogazione della didattica e sedi
Le lezioni di tutti gli insegnamenti del corso di studio, così come le relative prove d’esame, si svolgono in presenza.
Peraltro, come ulteriore servizio agli studenti, è altresì previsto che tali lezioni siano registrate e che le registrazioni vengano messe a disposizione sui relativi moodle degli insegnamenti, salvo diversa comunicazione del singolo docente.
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti