Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Sem. 1A | Sep 24, 2018 | Nov 10, 2018 |
Sem. 1B | Nov 19, 2018 | Jan 12, 2019 |
Sem. 2A | Feb 18, 2019 | Mar 30, 2019 |
Sem. 2B | Apr 8, 2019 | Jun 1, 2019 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Invernale | Jan 14, 2019 | Feb 16, 2019 |
Sessione Estiva (Gli esami sono sospesi durante la Sessione di laurea) | Jun 3, 2019 | Jul 27, 2019 |
Sessione Autunnale | Aug 26, 2019 | Sep 21, 2019 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Estiva | Jul 8, 2019 | Jul 13, 2019 |
Sessione Autunnale | Nov 4, 2019 | Nov 9, 2019 |
Sessione Invernale | Mar 30, 2020 | Apr 4, 2020 |
Period | From | To |
---|---|---|
Festa di Ognissanti | Nov 1, 2018 | Nov 1, 2018 |
Festa dell’Immacolata | Dec 8, 2018 | Dec 8, 2018 |
Vacanze di Natale | Dec 22, 2018 | Jan 6, 2019 |
Vacanze di Pasqua | Apr 19, 2019 | Apr 23, 2019 |
Festa della liberazione | Apr 25, 2019 | Apr 25, 2019 |
Festa del lavoro | May 1, 2019 | May 1, 2019 |
Festa del Santo Patrono - S. Zeno | May 21, 2019 | May 21, 2019 |
Festa della Repubblica | Jun 2, 2019 | Jun 2, 2019 |
Vacanze Estive | Aug 12, 2019 | Aug 17, 2019 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Should you have any doubts or questions, please check the Enrollment FAQs
Academic staff
Migliorati Lorenzo
lorenzo.migliorati@univr.it 045802 8135Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Ethics and philosophy of the person (2019/2020)
Teaching code
4S02875
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-FIL/03 - MORAL PHILOSOPHY
Period
Sem. 2A, Sem. 2B
Learning outcomes
Conoscere i fondamenti filosofici delle principali nozioni etiche e morali che intervengono nella sfera delle esperienze di formazione, con particolare attenzione ai temi del soggetto, della persona e della relazione interpersonale. Conoscere i principali modelli filosofici e culturali di descrizione dell’identità personale e saper leggere la struttura e la complessità dei processi educativi nei loro molteplici aspetti: quelli legati alle emozioni e alla corporeità della persona; quelli legati agli aspetti sociali; quelli legati alla relazione con l’altro; quelli legati al ruolo dei contesti e degli ambienti tipici del contemporaneo. Conoscere e comprendere la portata etica e filosofica del concetto di formazione, che va inteso non solo come formazione rivolta ai discenti o agli utenti, ma anche come processo che trasforma il soggetto formatore. Orientarsi criticamente tra le principali prospettive teoriche, culturali e filosofiche caratterizzanti le questioni etiche e morali connesse ai processi di formazione, con particolare attenzione ai temi del soggetto, della persona e della relazione interpersonale. Utilizzare in modo corretto il lessico filosofico, guadagnando una maggiore consapevolezza dei concetti fondamentali in campo etico ed educativo, favorendo l’acquisizione di una capacità di azione più responsabile e consapevole nei diversi contesti relazionali ed educativi. Condurre autonomamente analisi di situazioni empiriche tipiche del mondo contemporaneo, inerenti sia le pratiche educative che quelle relazionali in generale, riconducendo i termini del problema dell’identità personale a categorie di tipo filosofico e reinterpretando le esperienze vissute, da se stessi o dagli altri, a un livello di maggiore complessità.
Program
Course theme
The processes of formation of personal identity, through narration, corporeity and digital environments
Synthetic description
The course intends to investigate some aspects of the formation processes of our personal identity. In particular, on the basis of various theoretical and philosophical readings, the relationships between the formation of identity and the narrative dimension, corporeity and the web-digital environment will be deepened, with particular attention to the dimension of childhood and adolescence.
Articulation of contents
In the first part of the course the relationship between personal identity and narration will be explored, based on some contemporary philosophical texts (including Paul Ricoeur, Aldo Giorgio Gargani, Michel Foucault). It will be highlighted how they allow a reflection on the concepts of "history of a life", "memory", "writing of oneself". The link between three nodal elements in the process of identity formation will therefore be shown: the singular existence, the relationship with the other and the expression of the self. In the latter, the role of corporeality will be explored.
In the second part of the course, we will focus on the issues of corporeality and personal identity linked to the period of childhood and adolescence. In this regard, some aspects of philosophical theories of childhood can be found in Maurice Merleau-Ponty, Aldo Giorgio Gargani and Jacques Lacan. In addition, some excerpts from films by the French director François Truffaut (“The 400 blows” and “The wild child”) will be screened and discussed, in which the theme of childhood and adolescence are pivotal.
In the last part of the course, the aspects discussed above will be applied to the analysis of new practices of self-narration and self-expression typical of the web environment. Today it represents a frontier of the increasingly pressing educational discourse, also in reference to pre-adolescent age groups. They will deepen - through concrete examples and their theoretical discussion - the question of the construction of the digital identity, of the mask and of self-representation (for example through the selfie), in their relationship with the social network device. In particular, emphasis will be placed on the importance of corporeity (and inter-corporeality) in the construction of a more conscious and philosophically more guarded approach to the digital environment.
Educational organization of the program
The lessons will be predominantly frontal, in order to present the essential contents of the program. However, space will be given to moments of dialogue in the classroom between students and lecturer, favoring the moment of participation with interventions, questions and brief debates on the themes or materials from time to time proposed during the lesson, or for clarifications or further information on the previous lessons.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Ippolita | Anime elettriche | Jaca Book | 2016 | solo le seguenti parti: Metamorfosi (pp. 31-45), Confessione (pp. 47-63), Genius (pp. 65-80). | |
Maurice Merleau-Ponty | Il bambino e gli altri | Armando | 2015 | ||
Aldo Giorgio Gargani | La seconda nascita | Moretti & Vitali Editori | 2010 | solo le seguenti parti: “Sguardo e destino” (pp. 21-117) [Si segnala che, essendo del tutto equivalenti a quelli che si trovano in “La seconda nascita”, è possibile leggere il testo di Gargani anche nella seguente edizione: Aldo Giorgio Gargani, “Sguardo e destino”, Editore Laterza, Roma-Bari 1988]. | |
Michel Foucault | ll bel rischio | Cronopio | 2013 | ||
Giuseppe Riva | Selfie. Narcisismo e identità | Il Mulino | 2016 |
Examination Methods
• Reference texts
To achieve the learning objectives listed above, mandatory for all, attending and non-attending students, is the study of the following articles, books and films:
ARTICLES
P. Ricoeur, “L’identità narrativa” (on the free link http://www.allegoriaonline.it/PDF/8.pdf), “Allegoria”, n. 60, 2009, pp. 93-104.
A.G. Gargani, “La nascita attraverso la scrittura”, in “Anterem” 60, giugno 2000 (on he free link http://www.anteremedizioni.it/files/file/aldo_giorgio_gargani.pdf), solo le seguenti pagine: pp. 8-10.
J. Lacan, “Lo stadio dello specchio come formatore della funzione dell’io”, in Jacques Lacan, Scritti, Volume 1, Einaudi, Torino 2002, pages 87-94 only.
BOOKS
Michel Foucault, “Il bel rischio”, Edizioni Cronopio, Napoli 2013;
M. Merleau-Ponty, Il bambino e gli altri, Armando, Roma (qualsiasi edizione) (2000)
Aldo Giorgio Gargani, “La seconda nascita”, Moretti & Vitali Editori, Bergamo 2010, solo le seguenti parti: “Sguardo e destino” (pp. 21-117) [Si segnala che, essendo del tutto equivalenti a quelli che si trovano in “La seconda nascita”, è possibile leggere il testo di Gargani anche nella seguente edizione: Aldo Giorgio Gargani, “Sguardo e destino”, Editore Laterza, Roma-Bari 1988].
G. Riva, Selfie. Narcisismo e identità, Il mulino, Bologna 2016.
Ippolita, Anime elettriche, Jaca Book, Milano 2016 [solo le seguenti parti: Metamorfosi (pp. 31-45), Confessione (pp. 47-63), Genius (pp. 65-80)].
FILMS
F. Truffaut, The 400 blows (France, 1959)
F. Truffaut, The wild child (France, 1970)
In addition to the mandatory texts, students can read the following texts for a personal study of some parts of the program:
F. Cambi, L’autobiografia come metodo formativo, Laterza, Roma-Bari 2005.
L. Denicolai, Riflessioni del sé. Esistenza, identità e social network, “Media Education”, Vol. 5, n. 2, 2014, pp. 164-181 (disponibile on line al sito http://riviste.erickson.it/med/wp-content/uploads/4_Denicolai_II_2014_fin.pdf).
U. Fadini, Stravaganze. Annotazioni sull’addio in immagini, in I. Pelgreffi, Il filosofo e il suo schermo. Video-interviste confessioni monologhi, KE Edizioni, Tricase (LE) 2016, pp. 51-59.
M. Foucault, Sull’origine dell’ermeneutica del sé, Cronopio, Napoli 2012.
F. Scrivano, Diario e narrazione, Quodlibet, Macerata 2014.
M. Serres, Non è un mondo per vecchi. Perché i ragazzi rivoluzionano il sapere, Bollati Boringhieri, Torino 2013.
Exam
The exam consists, both for attending and non-attending students, in an oral test, in the form of an dialogue on the contents of the program. The goal of the oral test is to to determine the expected learning outcomes. The evaluation, expressed in thirtieths, will take into account of:
- knowledge of the main contents of the exam program
- ability to reflect critically on the contents of the exam program
- ability to autonomously elaborate philosophically founded connections, referring to the texts in the program or even to those in-depth, with respect to the contents of the exam program.
Type D and Type F activities
Modules not yet included
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and soon also via the Univr app.
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Luglio 2024-a.a. 2023/2024 | pdf, it, 101 KB, 10/04/24 |
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Novembre 2024 - a.a. 2023/2024 | pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
Ambienti e contesti di lavoro con minori | Various topics |
Analisi dei personal network di sostegno | Various topics |
comunicazioni relative alla tesi | Various topics |
Il teatro come contesto educativo | Various topics |
I processi di globalizzazione culturale nella società contemporanea | Various topics |
La social network analysis applicata allo studio dei contesti educativi | Various topics |
L'educatore ed i progetti europei | Various topics |
L'impegno associativo in ambito educativo | Various topics |
Politiche sociali e contesti educativi | Various topics |
Progetti di collaborazione con le istituzioni scolastiche | Various topics |
PROPOSTE TESI AMBITO GEOGRAFICO | Various topics |
Scuola e capitale sociale | Various topics |
Linguistic training CLA
Gestione carriere
Student mentoring
Practical information for students
Documents
Title | Info File |
---|---|
1 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2022 | pdf, it, 325 KB, 02/05/23 |
2 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2020 | pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
3 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2013 | pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Stage e Tirocini
Le ulteriori attività formative (crediti F) sono interamente coperte dall’attività di tirocinio “indiretto” (1 cfu) da svolgersi nel secondo anno e di tirocinio “diretto” (14 cfu) da svolgersi presso enti convenzionati per un numero complessivo di 15 cfu (375 ore). Chi è iscritta/o al curriculum servizi per l’infanzia è tenuta/o a svolgere il tirocinio presso nidi e servizi per la prima infanzia per almeno il 50% delle ore.
Il tirocinio professionalizzante (375 ore, pari a 15 cfu), è obbligatorio sia nella sua forma diretta che indiretta.
Il tirocinio indiretto, della durata di 25 ore a frequenza obbligatoria al 75%, si svolge in Università per 20 ore e in forma di lavoro individuale per 5 ore e consiste in un accompagnamento iniziale delle/degli studenti da parte dei tutor attraverso un percorso formativo dotandoli di conoscenze e strumenti adeguati a osservare, comprendere e rielaborare criticamente l’esperienza di tirocinio nei servizi educativi e ad affrontare il tirocinio negli enti con metodo e consapevolezza. Il percorso, da attuare in gruppi da 20-25 persone sotto la supervisione di un tutor, risponde alle esigenze costantemente espresse sia dalle/dagli studenti stessi sia dalle parti sociali che dai referenti degli enti convenzionati.
Il tirocinio diretto si propone di raggiungere i seguenti obiettivi:
- fare esperienza diretta di attività professionali, che richiedono un livello di preparazione al lavoro educativo;
- approfondire in particolare il rapporto tra preparazione teorica, acquisita mediante lo studio, ed esperienza pratica, tra mondo del sapere e della cultura e mondo del lavoro e delle professioni;
Al termine del tirocinio diretto lo studente deve presentare una relazione scritta, nella modalità concordata con il tutor accademico.
Nuove Linee Guida per il tirocinio di Scienze dell'educazione.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per futuri studenti sono disponibili alla pagina Stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per studenti iscritti sono pubblicate in MyUnivr - come fare per - stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per le aziende sono disponili alla pagina Stage e tirocini per azienze.
Documents
Title | Info File |
---|---|
Aggiornamenti del 18 marzo 2021 - svolgimento tirocinio per studenti in zona rossa | pdf, it, 302 KB, 16/07/21 |