Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Scienze dell'educazione - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
3° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
1 module among the following
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
1 module among the following
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Special Pedagogy (2020/2021)
Teaching code
4S00796
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PED/03 - METHODOLOGIES OF TEACHING AND SPECIAL EDUCATION
Period
Sem. 1A, Sem. 1B
Learning outcomes
Conoscere il campo di studio della pedagogia speciale, il suo linguaggio specifico, i riferimenti teorici e metodologici fondamentali e i maggiori documenti internazionali in materia di disabilità. Conoscere le caratteristiche dell’azione educativa speciale e come si progetta un intervento educativo speciale, sapendo distinguere tra differenti tipologie di disabilità e diverse forme di bisogno educativo speciale. Conoscere i paradigmi scientifici di riferimento della ricerca pedagogico-speciale. Saper agire in modo conforme al profilo professionale dell'educatore nei contesti che erogano servizi educativi alle persone con disabilità. Essere in grado di reperire fonti pertinenti ed efficaci rispetto ai problemi educativi delle persone con disabilità e sapere progettare interventi educativi idonei a rispondere alle loro necessità educative speciali. Saper mettere in atto le modalità d’approccio, di tipo educativo, idonee e funzionali alle differenti tipologie di disabilità e alle diverse forme di bisogno educativo speciale.
Program
1) The field of study of Special Pedagogy (Education).
2) Deficit, handicap and disability: definition, meaning, differences, and problems.
3) Special Educational Needs: educational viewpoint in the treatment of disabilities.
4) Problems and paradigms of special educational research.
5) The main documents relating to disability issued by WHO, UNESCO, UNO and the European Parliament.
6) The action in Special Education.
7) From the concept of Integration to that of Inclusive Education.
8) Life Planning and Growth Planning of people with disabilities (emotional development and sexual, job placement, social inclusion, etc.);
9) Prejudice and disability.
The teaching methods provided are the following:
- Distance lessons (video recordings via Panopto and online lessons via zoom);
- Video presentation and comment.
During the course, many experiences will be presented to the students as well as testimonies of special educational practice in the school, in the associations, and in the institutions of the territory
Basic books:
1) Lascioli A., Educazione speciale. Dalla teoria all’azione, FrancoAngeli, Milano, 2011.
2) Lascioli A., Handicap e pregiudizio. Le radici culturali, FrancoAngeli, Milano, 2011.
3) Lepri, C., La persona al centro. Autodeterminazione, autonomia, adultità per le persone disabili, FrancoAngeli, Milano, 2016.
Two books to choose from:
- Baratella P., Littamè E., I diritti delle persone con disabilità. Dalla Convenzione Internazionale ONU alle buone pratiche, Erickson, Trento, 2009.
- Bulgarelli D., Nido inclusivo e bambini con disabilità. Favorire e supportare il gioco e la comunicazione, Trento, Erickson, 2018.
- Bogdashina O., Le percezioni sensoriali nell'autismo e nella sindrome di Asperger, UovoNero, Piacenza, 2011.
- Caldin R. (a cura di), Alunni con disabilità, figli di migranti, Liguori Editore, Napoli, 2012.
- Caldin R. (a cura di), Percorsi educativi nella disabilità visiva. Identità, famiglia e integrazione scolastica e sociale, Erickson, Trento, 2006.
- Contardi A., Verso l’autonomia. Percorsi educativi per ragazzi con disabilità intellettiva, Carocci Faber, 2004, Roma.
- Cottini L., L'autodeterminazione nelle persone con disabilità. Percorsi educativi per svilupparla, Erickson, Trento, 2016.
- Cottini L., Vincere le sfide con la Sindrome di Down, Anicia, Roma, 2019.
- Jacobs B., Attraente, originale, … emotivamente pericoloso. Una storia d'amore con una persona con sindrome di Asperger, Erickson, 2004;
- Lascioli A., Pezzetta R., Fabio T., Flori C., Cinquanta di questi giorni. Per pensare la sessualità del disabile intellettivo, Testo con DVD, Aracne, Roma, 2010.
- Maragna S., La sordità. Educazione, scuola, lavoro e integrazione sociale, Hoepli, 2008.
- Sangalli A.L., Attività motoria compensativa, UnoEdizioni, Trento (ultima edizione).
Other study material (slides, videos and scientific articles) will be uploaded through the e-learning platform.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Lascioli, A. | Educazione speciale. Dalla teoria all’azione | Franco Angeli | 2011 | 9788856846485 | |
Lascioli Angelo | Handicap e Pregiudizio (Edizione 1) | FrancoAngeli | 2011 | 9788856844979 | 2a edizione, aggiornata e ampliata 2011 |
Lepri Carlo | La persona al centro. Autodeterminazione, autonomia, adultità per le persone disabili (Edizione 1) | FrancoAngeli | 2016 | 9788891727527 |
Examination Methods
The assessment for learning will take place through a written examination paper that will consist of presenting a series of closed questions and open questions concerning the topics discussed during the course.
Written exam: 24 multiple choice questions and/or open regarding the basic references and 2 open questions regarding the chosen textbooks or chapters.
The following assessment criteria will be considered:
- Including the relevant elements that are the basis of the main theories relating to special education;
- Including the elements that characterize special education action;
- Being able to expose their arguments strictly and in a limited time by identifying and selecting the essential elements for exposure;
- Being able to analyse critically the books studied.
"In relation to the situation deriving from the Coronavirus emergency, the examination methods reported above may be subject to changes".