Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Editoria e giornalismo - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti

2° Year  activated in the A.Y. 2015/2016

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
activated in the A.Y. 2015/2016
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

4S02376

Coordinator

Tiziana Cavallo

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-ART/06 - CINEMA, PHOTOGRAPHY AND TELEVISION

Period

Semestrino IIB dal Apr 20, 2015 al Jun 6, 2015.

Learning outcomes

Objective of this course is to provide students theoretical and practical tools to create a transmedia communication project. We will refer to concepts such as multimedia, cross-media and transmedia to clarify specific features and fundamental differences in order to identify useful steps to create and implement a complete and original project.
We will use examples and best practices - especially in English - as part of the course related also to marketing communication, journalism and public relations.

Examination Methods

In base alla composizione dell'aula sarà deciso se l'esame consisterà in lavori di gruppo o singoli. Di fatto, l'esame sarà realizzato in forma orale con esposizione di un project work (ideazione di un progetto transmediale secondo le indicazioni date durante il corso)il cui tema sara' preventivamente concordato a lezione. Inoltre sarà verificata la preparazione con domande orali sui seguenti testi:

1. Gianni Rodari (1974), "Grammatica della fantasia", casa editrice a scelta, si consiglia Einaudi (per intero).
2. Andrea Fontana (2009), "Manuale di Storytelling", Rizzoli, Milano (alcuni capitoli - dispensa).
3. Andrea Philips (2012), "A creator's guide to transmedia storytelling", McGraw Hill, New York (alcuni capitoli, in inglese - nella dispensa).
4. Max Giovagnoli (2013), "Transmedia Storytelling", Apogeo Next, Milano (alcuni capitoli - nella dispensa)
5. Henry Jenkins (2006), "Cultura convergente", Apogeo, Milano (introduzione- nella dispensa).

La dispensa si trova in vendita al Centro Copia in via San Francesco.

ATTENZIONE: Per i NON frequentanti si richiede la preparazione degli stessi testi previsti per i frequentanti ma il testo di Fontana e quello di Giovagnoli sono da prepararsi per intero (ricapitolando quindi testi interi di: Rodari, Fontana e Giovagnoli) ad essi si aggiunge sempre la dispensa NON FREQUENTANTI che si trova al Centro Copia di via San Francesco, accanto alla Biblioteca Frinzi). I non frequentanti NON devono preparare il project work.
Si consiglia di contattare via email per dubbi la docente almeno 1 mesi prima della data di esame prescelta: tiziana.cavallo@univr.it

Eventuali altri materiali (articoli, capitolo di libri e altri materiali) saranno indicati a lezione. E il materiale usato a lezione sarà caricato sull'ELearning d'Ateneo.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE