Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Lettere - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

2° Year   activated in the A.Y. 2016/2017

ModulesCreditsTAFSSD
One course to be chosen among the following
6
B
L-FIL-LET/05
6
B
L-FIL-LET/04
2 course to be chosen among the following
activated in the A.Y. 2016/2017
ModulesCreditsTAFSSD
One course to be chosen among the following
6
B
L-FIL-LET/05
6
B
L-FIL-LET/04
2 course to be chosen among the following
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°
Between the years: 1°- 2°- 3°
Other activitites
6
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

4S000703

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-STO/07 - HISTORY OF CHRISTIANITY AND OF CHURCHES

Period

Semestrino IB dal Nov 16, 2015 al Jan 16, 2016.

Learning outcomes

Storia del cristianesimo e delle chiese
Corso progredito 2015-2016

Esperienze religiose e opere assistenziali. Lebbrosi e lebbrosari in Italia fra XII e XIII
Durante il corso si analizzeranno le ‘esperienze religiose’ che coinvolsero in modo particolare il laicato e i ‘luoghi’ in cui tali esperienze si svolsero fra XII e XIII secolo. Di conseguenza si presterà particolare attenzione agli ospedali medievali come luoghi privilegiati di tali esperienze umane e religiose, che si realizzarono soprattutto nella dimensione dell’assistenza ai poveri, ai marginali, ai bisognosi, ai malati e in modo specifico ai lebbrosi.

Program

Bibliografia
Rilettura, anche storiografica, di alcuni testi significativi:
-A. Vauchez, La spiritualità dell’Occidente medioevale. Secoli VIII-XII, Milano 1978 (traduzione italiana dell’edizione francese, Paris 1975).
-Esperienze religiose e opere assistenziali nei secoli XII e XIII, a cura di Grado G. Merlo, Torino 1978: in particolare i saggi di Daniela Rando, “Laicus religiosus” tra strutture civili ed ecclesiastiche: l’ospedale di Ognissanti in Treviso (sec. XIII), pp. 43-84; e di Giuseppina De Sandre Gasparini, L’assistenza ai lebbrosi nel movimento religioso dei primi decenni del Duecento veronese: uomini e fatti, pp. 85-121.
-La conversione alla povertà nell’Italia dei secoli XII-XIV. Atti del XXVII convegno storico internazionale, Spoleto 1991, in particolare i saggi di Grado G. Merlo, La conversione alla povertà nell’Italia dei secoli XII-XIV, pp. 1-32; di Maria Pia Alberzoni, Gli inizi degli Umiliati: una riconsiderazione, pp. 187-237; di Giuseppina De Sandre Gasparini, Lebbrosi e lebbrosari tra misericordia e assistenza nei secoli XII-XIII, pp. 239-268; di Giuliana Albini, Fondazioni di ospedali in area padana (secoli XI-XIII), pp. 269-323; di Antonio Rigon, I testamenti come atti di religiosità pauperistica, pp. 391-414.
-Malsani. Lebbra e lebbrosi nel medioevo, Cierre edizioni, Caselle di Sommacampagna 2013 («Quaderni di storia religiosa», XIX). Cinque saggi a scelta

Examination Methods

L'esame si svolgerà mediante colloquio orale sulle fonti e sulla bibliografia

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE