Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Primo semestre Magistrali | Sep 26, 2016 | Jan 13, 2017 |
Secondo Semestre Magistrali | Feb 27, 2017 | Jun 1, 2017 |
Session | From | To |
---|---|---|
Appelli esami sessione invernale | Jan 16, 2017 | Feb 17, 2017 |
Appelli esami sessione estiva | Jun 5, 2017 | Jul 7, 2017 |
Appelli esami sessione autunnale | Aug 28, 2017 | Sep 15, 2017 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione autunnale | Nov 30, 2016 | Dec 1, 2016 |
Sessione invernale | Apr 5, 2017 | Apr 7, 2017 |
Sessione estiva | Sep 11, 2017 | Sep 13, 2017 |
Period | From | To |
---|---|---|
Vacanze natalizie | Dec 23, 2016 | Jan 5, 2017 |
Vacanze pasquali | Apr 14, 2017 | Apr 18, 2017 |
Vacanze estive | Aug 7, 2017 | Aug 25, 2017 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Economics Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2017/2018
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
History of Economic and Territorial Development (2017/2018)
Teaching code
4S001452
Academic staff
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SECS-P/12 - ECONOMIC HISTORY
Period
Secondo Semestre Magistrali dal Feb 26, 2018 al May 25, 2018.
Learning outcomes
Il corso si propone in particolare modo di sviluppare maggiore sensibilità nel considerare lo sviluppo economico come una questione complessa, non certamente legata solo alla crescita economica (quantita-tiva), ma come il risultato di un insieme di fattori, in senso lato culturali, prevalentemente extraeconomi-ci (storici, demografici, geografici, tecnologici, religiosi, etici, etc.). A tal fine il corso si propone di offri-re alcune chiavi di lettura basate sulla letteratura economica e storico economica più recente.
Program
1. Definizione del concetto di sviluppo economico e di crescita economica. Lo sviluppo economi-co come fatto culturale. Da J. Huizinga a Robert J. Barro.
2. La produzione di ricchezza e la ricerca della vita eterna nel Medioevo. L’organizzazione sociale ed economica conseguente.
3. Utopia e organizzazione sociale: alcuni casi rilevanti tra ‘800 e 900. Il comunismo sovietico e negli altri paesi: un esperimento chiuso?
4. Il ruolo delle istituzioni economiche e politiche inclusive quali determinanti la crescita economi-ca delle nazioni (Gran Bretagna, Usa, Giappone Europa occidentale).
5. Il ruolo delle istituzioni economiche e politiche estrattive quali determinanti il fallimento e la stagnazione delle nazioni (Messico, Russia, Cina).
6. Sviluppo di civiltà e cultura: alcuni esempi paradigmatici in area sudamericana.
7. Lo sviluppo economico dei paesi orientali. I modelli di Cina, Giappone e Corea.
8. I valori borghesi, da Sombart a McCloskey.
9. Il modello di sviluppo industriale veronese e quello del resto del Veneto. Principali differenze nello sviluppo economico regionale italiano.
10. Il modello di sviluppo economico delle PMI e sue conseguenze sul territorio e gli investimenti
11. I problemi ambientali della crescita economica. Le teorie sulla decrescita. Sostenibilità ed equili-brio economico.
Examination Methods
L’esame si svolge in forma orale. Gli studenti sono tenuti a preparare due testi tra quelli porposti dopo averli concordati con il docente e a produrre un breve paper di approfondimento della lunghezza mini-ma di 40.000 caratteri (spazi inclusi) su un tema di loro interesse tra quelli trattati a lezione, concordan-doli con il docente.
Il voto finale risulta così composto: 65% prova orale; 25% esercitazione scritta svolta durante il corso; 10% valutazione del docente della partecipazione alla discussione su temi oggetto del corso sulla piatta-forma e-learning.
Gli studenti non frequentanti devono concordare il programma con il docente.
Type D and Type F activities
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
1° 2° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Linguistic training CLA
Graduation
The final exam consists of a paper in written form of at least 80 pages, exploring a topic of the student's choice relating to one of the subjects in the student's syllabus. The topic and title of the paper must be selected in agreement with a university lecturer from one of the SSDs included in the student's syllabus. The work must be developed under the guidance of the lecturer. The thesis is the subject of an oral presentation and discussion in front of a Degree Committee on one of the dates established explicitly in the calendar of teaching activities. In agreement with the Supervisor, the thesis may be written, and the discussion may take place in English.
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
Brand identity e corporate brand storytelling | Various topics |
Il futuro del corporate reporting (COVID19) | Various topics |
Le scelte alimentari dei giovani italiani: quanto è importante la sostenibilità? | Various topics |
Nuovi scenari e nuovi contesti di acquisto e consumo di bevande alcoliche | Various topics |
Sfide e opportunità del contesto digitale | Various topics |
Tesi di Laurea in Economia Comportamentale | Various topics |
Internships
The curriculum of the three-year degree courses (CdL) and master's degree courses (CdLM) in the economics area includes an internship as a compulsory training activity. Indeed, the internship is considered an appropriate tool for acquiring professional skills and abilities and for facilitating the choice of a future professional outlet that aligns with one's expectations, aptitudes, and aspirations. The student can acquire further competencies and interpersonal skills through practical experience in a work environment.
Gestione carriere
Student login and resources
Modalità di frequenza, erogazione della didattica e sedi
Le lezioni di tutti gli insegnamenti del corso di studio, così come le relative prove d’esame, si svolgono in presenza.
Peraltro, come ulteriore servizio agli studenti, è altresì previsto che tali lezioni siano registrate e che le registrazioni vengano messe a disposizione sui relativi moodle degli insegnamenti, salvo diversa comunicazione del singolo docente.
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti