Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze dell'educazione - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
1 module among the following
6
B
M-STO/02
Foreign language (B1 level)
6
E
-

2° Year   activated in the A.Y. 2019/2020

ModulesCreditsTAFSSD
1 module among the following
1 module among the following
1 module among the following
Training
12
F
-

3° Year   activated in the A.Y. 2020/2021

ModulesCreditsTAFSSD
Final exam
6
E
-
ModulesCreditsTAFSSD
1 module among the following
6
B
M-STO/02
Foreign language (B1 level)
6
E
-
activated in the A.Y. 2019/2020
ModulesCreditsTAFSSD
1 module among the following
1 module among the following
1 module among the following
Training
12
F
-
activated in the A.Y. 2020/2021
ModulesCreditsTAFSSD
Final exam
6
E
-
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00778

Coordinator

Paola Dal Toso

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-PED/02 - HISTORY OF PEDAGOGY AND EDUCATION

Period

Sem. 1A, Sem. 1B

Learning outcomes

Conoscere e comprendere le linee essenziali della storia della pedagogia e dell’evoluzione dei modelli di educazione, con specifico riferimento all’età moderna e contemporanea attraverso l’analisi del pensiero e dell’opera di autori significativi. Comprendere alcune tematiche educative (significato dell’educazione, la relazione educativa, la figura dell’educatore, il rapporto autorità/libertà) attraverso la lettura di un’opera classica della storia della pedagogia. Conoscere gli aspetti problematici della condizione infantile nel corso del Novecento. Riconoscere i temi più importanti che emergono dal punto di vista storico-pedagogico nel corso dell’età moderna e contemporanea e coglierne le criticità. Individuare e utilizzare le conoscenze storico-educative, cogliendo le permanenze e le assenze nel mondo attuale per fare emergere le linee di continuità/discontinuità. Riconoscere come situazioni problematiche verificatesi nel passato possano continuare a manifestarsi in forma diversa anche nel contesto attuale.

Program

Essential moments in the history of education and pedagogy with particular reference to the 19th and 20th centuries.
Reading a classic text of the history of education and pedagogy.
References to the education of children during the 20th century.
Testi per l’esame:

1 - R. Lanfranchi, J.M. Prellezo, Educazione, scuola e pedagogia nei solchi della storia, volume 2, LAS, Roma 2008: Cap. 1, Par. 1, 2 e 3; Cap. 2, Par. 1, 3.2 e 3.3; Cap. 3, Par. 1, 2 e 3; Cap. 4, Par. 1, 2, 3.3; Cap. 5, Par. 1.1, 1.3, 1.4, Par.2; Cap. 6, Par. 1.1, 1.2, 1.3, 2, 3.1, 3.2, 3.3, 4; Cap. 7, Par. 1, 2.2, 3.1 e 3.3.
2 – L. Pazzaglia, Laberthonnière. Teoria dell'educazione e altri scritti pedagogici, La Scuola, Brescia 2014.
3 - M. Gecchele, P. Polenghi, P. Dal Toso, Il XX secolo: secolo del bambino?, Edizioni Junior Gruppo Spaggiari, Bergamo 2017.

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
R. Lanfranchi, J.M. Prellezo Educazione, scuola e pedagogia nei solchi della storia, volume 2 LAS 2008 9788821306945
M. Gecchele, P. Polenghi, P. Dal Toso Il XX secolo: secolo del bambino? Gruppo Spaggiari 2017
L. Pazzaglia Laberthonnière. Teoria dell'educazione e altri scritti pedagogici La Scuola 2014 9788835024439

Examination Methods

The written test consists of 16 open questions about the program's nodal issues, which can be answered in schematic form as well.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE