Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Sem. 1A | Sep 24, 2018 | Nov 10, 2018 |
Sem. 1B | Nov 19, 2018 | Jan 12, 2019 |
Sem. 2A | Feb 18, 2019 | Mar 30, 2019 |
Sem. 2B | Apr 8, 2019 | Jun 1, 2019 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Invernale | Jan 14, 2019 | Feb 16, 2019 |
Sessione Estiva (Gli esami sono sospesi durante la Sessione di laurea) | Jun 3, 2019 | Jul 27, 2019 |
Sessione Autunnale | Aug 26, 2019 | Sep 21, 2019 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Estiva | Jul 8, 2019 | Jul 13, 2019 |
Sessione Autunnale | Nov 4, 2019 | Nov 9, 2019 |
Sessione Invernale | Mar 30, 2020 | Apr 4, 2020 |
Period | From | To |
---|---|---|
Festa di Ognissanti | Nov 1, 2018 | Nov 1, 2018 |
Festa dell’Immacolata | Dec 8, 2018 | Dec 8, 2018 |
Vacanze di Natale | Dec 22, 2018 | Jan 6, 2019 |
Vacanze di Pasqua | Apr 19, 2019 | Apr 23, 2019 |
Festa della liberazione | Apr 25, 2019 | Apr 25, 2019 |
Festa del lavoro | May 1, 2019 | May 1, 2019 |
Festa del Santo Patrono - S. Zeno | May 21, 2019 | May 21, 2019 |
Festa della Repubblica | Jun 2, 2019 | Jun 2, 2019 |
Vacanze Estive | Aug 12, 2019 | Aug 17, 2019 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Migliorati Lorenzo
lorenzo.migliorati@univr.it 045802 8135Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Adult Education (2019/2020)
Teaching code
4S00720
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION
Period
Sem. 2B dal Apr 6, 2020 al May 30, 2020.
Learning outcomes
Conoscere i principali elementi che caratterizzano la complessità della vita adulta e le teorie che ne approfondiscono il significato dal punto di vista esistenziale e in particolare da quello educativo. Conoscere e comprendere la dimensione evolutiva, presente anche nell’età adulta, e la possibilità del suo delinearsi in direzione di una sempre maggiore consapevolezza del senso del proprio ruolo sociale e del proprio compito esistenziale e in relazione alle altre età della vita. Comprendere la problematicità delle esperienze che sono alla base delle situazioni di fragilità, disagio, marginalità e devianza, che caratterizzano le esperienze personali esistenziali di giovani e adulti. Individuazione, in questi casi, delle modalità di intervento educativo più adeguati. Applicare le conoscenze apprese dalla letteratura e relative a specifiche problematiche sulla vita adulta, al fine di contribuire ad elaborare progetti educativi adeguatamente contestualizzati. Formulare modalità educative di dialogo con gli adulti, secondo metodi e progetti che rispettino il desiderio degli adulti, di un apprendimento consapevole e rispettoso della propria storia e della propria esperienza del reale. Formulare progetti e interventi educativi finalizzati al recupero e al potenziamento degli elementi essenziali per una riattivazione del processo di recupero e di sviluppo del proprio percorso esistenziale, che caratterizza l’età adulta, dalla fase giovanile a quella anziana.
Program
The program is divided into two major themes, both linked to adult life and closely related to each other: one of a "methodological" nature, linked to practical experience; the other of a "content" nature, linked to the theoretical reflection on adulthood,
Methodological part: "how" educational work is carried out with adults
─ Because it is necessary to think that even adults need education
─ The necessary conditions for the adult to have an educational experience
─ From the general methodological principles to their application in the particular context of adult life
─ The breadth of educational issues affecting adult life
─ Methods and techniques of educational work with adults
Content part: "who are" adults and "when" we become adults
─ The life of adults "between" the other ages of life
─ The long and painful transition from youth to adulthood
─ The rooting of the adult in his individual and social reality
─ The discovery of a deeper and more interior dimension, typical of adulthood
─ From the circularity of the link between exterior life and inner life to an adult lifestyle
─ A new, difficult and painful transition from adulthood to old age
The teaching organization of the course is characterized by the following methods, which will alternate according to the needs connected with the program:
the "frontal lecture", for the presentation of conceptually more important contents;
“The" participatory lesson ", useful for encouraging interventions, asking questions, formulating reflections and giving space to brief debates on the issues addressed each time;
“The" seminar lesson ", with the intervention of some educators who work in specific areas of work with young people, adults and the elderly; or with the vision and subsequent discussion of a film:
─ the lesson in "e-learning" mode; should it be necessary, the e-learning platform will be used to 1 upload teaching material.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
D. Loro | Essere e diventare adulti “tra” le età della vita. Fondamenti di pedagogia della vita adulta | ed. Libreria Cortina, Verona | 2020 | ||
E. BORGNA | La fragilità che è in noi | Einaudi | 2014 | 9788806221874 |
Examination Methods
Texts for the exam
In relation to the educational objectives and programs listed above it is necessary to study 2 texts, mandatory for all, attending:
- D. Loro, Being and becoming adults "between" the ages of life. Fundamentals of pedagogy of adult life, Verona, ed. Cortina Library, 2020.
E. Borgna, The fragility that is in us, Turin, ed. Einaudi, 2014.
Texts suggested for those who wish to deepen their knowledge of one of the three ages of life, object of study for this exam:
Texts related to youth:
─ M. Aime, G. Pietropolli Charmet, The effort to grow up. The disappearance of the rites of passage, Turin, ed. Einaudi, 2014
─ G. Pietropolli Charmet, The unbearable need for admiration, Rome-Bari, ed. Laterza, 2018.
─ F. Togni, the "invention" of adolescence. Ritual, modesty, tenderness and "retarded adultity", Rome, ed. Studium, 2016.
Texts related to adulthood
- R. Bodei, Generations. Age of life, age of things, Rome-Bari, ed. Laterza, 2014.
- M. Cornacchia, S. Tramma (edited by), Vulnerability in adulthood. A pedagogical look, Rome, ed. Carocci, 2019.
- I. Lizzola, Education in the shadows. Educate and care for frailty, Rome, ed. Carocci, 2013.
- A. M. Mariani, Becoming adults. Training and new models to counter the disappearance of the adult, Milan, ed. Unicopli, 2014, pp. 9-151.
Texts related to old age:
- E. Bianchi, Life and the days. On old age, Bologna, ed. il Mulino, 2018.
- E. Luppi, Pedagogy and the Third Age, Rome, ed. Carocci, 2008 (reprint 2014).
- S. Tramma, Pedagogy of aging. Living (well) the old age, Milan, ed. FrancoAngeli, 2017.
Methods of the written test
The objective of the exam is to verify the presence in the students of an adequate level of understanding not only of the contents but also of the cognitive processes, underlying the contents, and of the existential meanings that are hidden from them.
The exam will take the form of a written test, lasting a maximum of 3 hours. The written test will consist of 5 mandatory questions, differentiated by type. The first four questions concern the handbook; the fourth question concerns the text of Borgna. The 5 compulsory questions are assigned up to a maximum of 6 points.
1st question of a "descriptive" nature: being able to summarize a given topic in the handbook;
2nd Question of a "conceptual" nature: knowing how to define with precision two concepts present in the handbook;
3rd Question of an "argumentative" nature: being able to reconstruct in a coherent way the passages of a reflection or argumentation present in the handbook;
4th question of an "expository" nature: knowing how to present, and explain in a synthetic way, a specific topic, taken from the text of Borgna.
5th question of an "applicative" nature: to show how a topic or concept, taken from the text of Borgna can be read in an educational key and in the context of the ages of life, the object of study.
NECESSITY OF THE CONNECTION BETWEEN THE EXAMINATION PROGRAM AND THE ACADEMIC YEAR IN WHICH THE TEST IS SUPPORTED
To guarantee the connection, as required by the document of "integration to the degree diploma" (diploma supplement), between the exam program and the academic year in which the student takes the exam, and because each year the course program it is deepened and updated in its contents, compared to the programs of previous years, it is culturally and didactically appropriate that the students enrolled in the previous academic years take the exam bringing the program of the current academic year, except for serious and motivated reasons, to be communicated in any case and in advance to the teacher.
Type D and Type F activities
Modules not yet included
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Marzo/Aprile 2025 a.a.2023/2024 | pdf, it, 109 KB, 12/07/24 |
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Novembre 2024 - a.a. 2023/2024 | pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
List of thesis proposals
theses proposals | Research area |
---|---|
Ambienti e contesti di lavoro con minori | Various topics |
Analisi dei personal network di sostegno | Various topics |
comunicazioni relative alla tesi | Various topics |
Il teatro come contesto educativo | Various topics |
I processi di globalizzazione culturale nella società contemporanea | Various topics |
La social network analysis applicata allo studio dei contesti educativi | Various topics |
L'educatore ed i progetti europei | Various topics |
L'impegno associativo in ambito educativo | Various topics |
Politiche sociali e contesti educativi | Various topics |
Progetti di collaborazione con le istituzioni scolastiche | Various topics |
PROPOSTE TESI AMBITO GEOGRAFICO | Various topics |
Scuola e capitale sociale | Various topics |
Linguistic training CLA
Gestione carriere
Student mentoring
Practical information for students
Documents
Title | Info File |
---|---|
1 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2022 | pdf, it, 325 KB, 16/07/24 |
2 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2020 | pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
3 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2013 | pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Stage e Tirocini
Le ulteriori attività formative (crediti F) sono interamente coperte dall’attività di tirocinio “indiretto” (1 cfu) da svolgersi nel secondo anno e di tirocinio “diretto” (14 cfu) da svolgersi presso enti convenzionati per un numero complessivo di 15 cfu (375 ore). Chi è iscritta/o al curriculum servizi per l’infanzia è tenuta/o a svolgere il tirocinio presso nidi e servizi per la prima infanzia per almeno il 50% delle ore.
Il tirocinio professionalizzante (375 ore, pari a 15 cfu), è obbligatorio sia nella sua forma diretta che indiretta.
Il tirocinio indiretto, della durata di 25 ore a frequenza obbligatoria al 75%, si svolge in Università per 20 ore e in forma di lavoro individuale per 5 ore e consiste in un accompagnamento iniziale delle/degli studenti da parte dei tutor attraverso un percorso formativo dotandoli di conoscenze e strumenti adeguati a osservare, comprendere e rielaborare criticamente l’esperienza di tirocinio nei servizi educativi e ad affrontare il tirocinio negli enti con metodo e consapevolezza. Il percorso, da attuare in gruppi da 20-25 persone sotto la supervisione di un tutor, risponde alle esigenze costantemente espresse sia dalle/dagli studenti stessi sia dalle parti sociali che dai referenti degli enti convenzionati.
Il tirocinio diretto si propone di raggiungere i seguenti obiettivi:
- fare esperienza diretta di attività professionali, che richiedono un livello di preparazione al lavoro educativo;
- approfondire in particolare il rapporto tra preparazione teorica, acquisita mediante lo studio, ed esperienza pratica, tra mondo del sapere e della cultura e mondo del lavoro e delle professioni;
Al termine del tirocinio diretto lo studente deve presentare una relazione scritta, nella modalità concordata con il tutor accademico.
Nuove Linee Guida per il tirocinio di Scienze dell'educazione.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per futuri studenti sono disponibili alla pagina Stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per studenti iscritti sono pubblicate in MyUnivr - come fare per - stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per le aziende sono disponili alla pagina Stage e tirocini per azienze.
Documents
Title | Info File |
---|---|
Aggiornamenti del 18 marzo 2021 - svolgimento tirocinio per studenti in zona rossa | pdf, it, 302 KB, 16/07/21 |
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti
- Polo Zanotto (vicino si trova il Palazzo di Lettere)
- Palazzo ex Economia
- Polo Santa Marta
- Istituto ex Orsoline
- Palazzo Zorzi (Lungadige Porta Vittoria, 17 - 37129 Verona)
- Chiostro Santa Maria delle Vittorie, Lungadige Porta Vittoria, 41