Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Scienze dell'educazione - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
3° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
1 module among the following
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module among the following
1 module among the following
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Identity and behaviours at risk in the complex society (2020/2021)
Teaching code
4S02394
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
SPS/08 - SOCIOLOGY OF CULTURE AND COMMUNICATION
Period
Sem. 1A dal Sep 21, 2020 al Oct 31, 2020.
Learning outcomes
Conoscere i fondamenti del ragionamento e del metodo sociologico, con specifico riferimento alle questioni culturali e simboliche, al fine di comprendere le principali dinamiche della società complessa contemporanea. Conoscere il dibattito sociologico in merito allo sviluppo della modernità e al passaggio verso la modernità avanzata, comprendendone i nodi più significativi e i nessi principali, anche sul piano diacronico. Conoscere le principali teorie in ordine alla descrizione dei processi di globalizzazione caratteristici della società contemporanea, con specifico riferimento al contesto delle società industriali avanzate. Definire il concetto sociologico di "complessità" per sapere vivere nella società globale, che è una società complessa e, prima ancora, saper pensare e poi lavorare in termini complessi. Comprendere e saper utilizzare criticamente i nessi utili alla professione educativa in relazione allo studio delle dinamiche culturali e simboliche della modernità avanzata, anche in riferimento alle conoscenze maturate nell’ambito del corso. Essere in grado di situare i fenomeni emergenti della contemporaneità, con specifico riferimento alla professione educativa di comunità, nell’ambito di quadri di pensiero e di riflessione sullo sviluppo e sul mutamento delle società globale (ad es. il fenomeno delle migrazioni globali o della trasformazione di ampie sfere della vita quotidiana, dal lavoro all’intimità).
Program
First part of the course: the theme of social and cultural transformations will be deepened through Taylor's text, in which the author deepens the social unease in which modern man lives today.
Monographic part:
2) Second part of the course: the second part of the course deals with the theme of emotions today from a sociological perspective. Specifically, this part will explore shame, a social emotion that has undergone countless transformations over time and that is crucial in the process of building identity and social recognition.
3) Third part of the course: Starting from the analysis of the emotion of shame, we will deepen and analyze, also through multimedia material, the different risk behaviors in today's young people (eating disorders, bullying, revenge porn, video games, use of drugs).
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Gustavo Pietropolli Charmet | Fragile e spavaldo | Laterza | 2008 | ||
C. Taylor | Il disagio della modernità | Laterza | 2011 | fino a pag.81 compresa | |
Ulrich Beck | La società del rischio | Carocci | 2000 | solo capitolo 4 e capitolo 5 | |
Gabriella Turnaturi | Vergogna | Feltrinelli | 2012 | fino a pag. 108 compresa |
Examination Methods
Evaluation test:
Production of a written text on open-ended questions from the recommended texts.