Formazione e ricerca
Attività Formative del Corso di Dottorato
This page shows the courses and classes of the PhD programme for the academic year 2023/2024. Additional courses and classes will be added during the year. Please check for updates regularly!
THE EMPIRICAL PHENOMENOLOGICAL METHOD (EPM): THEORETICAL FOUNDATION AND EMPIRICAL APPLICATION IN EDUCATIONAL AND HEALTHCARE FIELDS
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Marco Ubbiali, Federica Valbusa, Rosi Bombieri, Luigina Mortari
Desert methodologies
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English
Docente: Massimiliano Badino
How to find fundings to continue research after PhD: European calls
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Massimo Prearo
PROGETTAZIONE E CONDUZIONE DI FOCUS GROUP
Crediti: 1.5
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Alessia Maria Aurora Bevilacqua
Inhabiting the desert
Crediti: 3
Lingua di erogazione: English
Docente: Massimiliano Badino, Carlo Chiurco, Tommaso Tuppini
Physical measures and psychological measures
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English or Italian
Docente: Roberto Burro
To be objective in Psychology
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English/Italian
Docente: Roberto Burro
APPROCCI E METODOLOGIE PARTECIPATIVE NELLA RICERCA CON GLI ATTORI DEL TERRITORIO
Crediti: 1.5
Lingua di erogazione: Italiano or English
Docente: Antonietta De Vita
DOING INTERVIEWS IN QUALITATIVE RESEARCH
Crediti: 1.5
Lingua di erogazione: English
Docente: Chiara Sita'
The development of research-based curricula addressed to people with intellectual disabilities
Crediti: 0.8
Lingua di erogazione: English
Docente: Ivan Traina
OPEN SCIENCE: THE MIGHTY STICK AGAINST "BAD" SCIENCE
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Michele Scandola
Mastering your path: Ph.D.’s career
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Andrea Ceschi
Quantitative and Qualitative Methods for Research and Evaluation in the Human Sciences
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English
Docente: John Carey, Agostino Portera
Use of Jasp for Quantitative Research and Evaluation in the Human Sciences
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English
Docente: John Carey, Agostino Portera
Creating large-scale Impact through Research and Implementation Partnerships
Crediti: 0.8
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Elisabeth Babcock, CEO EMPath – Boston, USA
Cultural Historical Activity Theory (CHAT): an introduction
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Annalisa Sannino, University of Tampere, Finland
Research and transformative processes: the contribution of CHAT
Crediti: 0.8
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Annalisa Sannino, University of Tampere, Finland
Discoursive approaches in political and psychological research: lecture
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English
Docente: Katarina Pettersson, University of Helsinki, Finland
Discoursive approaches in political and psychological research: workshop
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Katarina Pettersson, University of Helsinki, Finland
Preschools in the digital world: Associations between screen use, health, and development.
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Caroline Fitzpatrick, Université de Sherbrooke, Canada
Action research: theoretical framework and practical examples
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Anna Maria Meneghini
Analisi dei dati qualitativi (workshop)
Crediti: 2
Lingua di erogazione: Italiano
Docente: Roberta Silva
Basic Level Statistics
Crediti: 5
Lingua di erogazione: English
Docente: Elisa Menardo
Devising a research project
Crediti: 4
Lingua di erogazione: English
Docente: Giorgio Erle, Margherita Pasini
Devising a research project: interdisciplinary perspectives
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Marcella Milana
How to use the APA publication manual
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Daniela Raccanello
How to write an abstract
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Daniela Raccanello
How to write a project proposal
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Marinella Majorano, Marcella Milana
How to write a research article
Crediti: 4
Lingua di erogazione: English
Docente: Marinella Majorano, Marcella Milana
Implicit measures of attitudes
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Elena Trifiletti
Intermediate Statistics
Crediti: 5
Lingua di erogazione: English
Docente: Margherita Brondino, Elisa Menardo
La systematic review di studi qualitativi
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English Italian
Docente: Paola Dusi
Mastering Research Methods in Psychology: A Synthesis Workshop
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English
Docente: Margherita Pasini
Research design (between subjects, within-subjects and mixed designs)
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Elena Trifiletti
Research design (two/threewaves and longitudinal designs)
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Elena Florit
Research validity and methodological rigor: reviewers perspective
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English
Docente: Riccardo Sartori
Seeing the Literature through a PRISMA: the gold-standard for systematic and scoping reviews
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Michele Scandola
The challenge of measuring psychological constructs
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English
Docente: Riccardo Sartori
Using a PRISMA: practical exercises for a systematic review: from the preregistration to the stars
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Michele Scandola
Welcome to the desert of the real
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English
Docente: Lorenzo Bernini
Writing in the desert
Crediti: 0.5
Lingua di erogazione: English
Docente: Carlo Chiurco
Mastering your path: Ph.D.’s career (2023/2024)
Docente
Referente
Crediti
1
Lingua di erogazione
English
Frequenza alle lezioni
Scelta Libera
Sede
VERONA
Obiettivi di apprendimento
Among educational paths, the doctoral student’s is certainly not among the easiest. Not surprisingly literature reveals that one Ph.D. out of three manifests major depression and anxiety symptoms, one out of two intends to leave the academic career, and one out of 15 claims to have thought about suicide (Tommasi et al., 2022). Several factors influence the condition of a doctoral student among which is necessary to mention law salaries, the precariousness of the contracts that academia often offers, and the undecidedness of which career path to follow next (Nature, 2022; Science, 2022).
Prerequisiti e nozioni di base
None
Programma
Among these obstacles, experts have criticized institutions' failure to track and report how their doctoral and postdoctoral alumni fare in the labor market, both inside and outside Accademia (Science, 2017). A Ph.D. will inevitably guarantee an array of skills that are transferable across different sectors. These could be technical skills that are domain-specific and, more importantly, broad skills such as project management, data analysis, and effective communication. Whether the choice is to spend those skills in the research field with a postdoctoral fellowship, move outside Accademia with a position in the industry research field, join the government public administration, or become a freelance consultant, it is necessary to dispose of all the possible tools to structure one’s career in the desired direction (Science, 2022).
It is therefore clear that there is a need to ensure that PhDs are provided with all possible tools useful for their orientation in order to explore different possible outcomes both in Accademia and in the labor market (Science, 2018).
Bibliografia
Modalità didattiche
Frontal lessons
Modalità di verifica dell'apprendimento
None
Valutazione
None
Criteri di composizione del voto finale
None
Lezioni Programmate
Quando | Aula | Docente | Argomenti |
---|---|---|---|
venerdì 15 marzo 2024 14:00 - 18:00 Durata: 04:00 |
Da definire | Andrea Ceschi | Mastering your path: Ph.D.’s career |