Formazione e ricerca

Attività Formative del Corso di Dottorato

This page shows the courses and classes of the PhD programme for the academic year 2023/2024. Additional courses and classes will be added during the year. Please check for updates regularly!

THE EMPIRICAL PHENOMENOLOGICAL METHOD (EPM): THEORETICAL FOUNDATION AND EMPIRICAL APPLICATION IN EDUCATIONAL AND HEALTHCARE FIELDS

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Marco Ubbiali, Federica Valbusa, Rosi Bombieri, Luigina Mortari

Desert methodologies

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Massimiliano Badino

How to find fundings to continue research after PhD: European calls

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Massimo Prearo

PROGETTAZIONE E CONDUZIONE DI FOCUS GROUP

Crediti: 1.5

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Alessia Maria Aurora Bevilacqua

Inhabiting the desert

Crediti: 3

Lingua di erogazione: English

Docente:  Massimiliano Badino, Carlo Chiurco, Tommaso Tuppini

Physical measures and psychological measures

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English or Italian

Docente:  Roberto Burro

To be objective in Psychology

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English/Italian

Docente:  Roberto Burro

APPROCCI E METODOLOGIE PARTECIPATIVE NELLA RICERCA CON GLI ATTORI DEL TERRITORIO

Crediti: 1.5

Lingua di erogazione: Italiano or English

Docente:  Antonietta De Vita

DOING INTERVIEWS IN QUALITATIVE RESEARCH

Crediti: 1.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Chiara Sita'

The development of research-based curricula addressed to people with intellectual disabilities

Crediti: 0.8

Lingua di erogazione: English

Docente:  Ivan Traina

OPEN SCIENCE: THE MIGHTY STICK AGAINST "BAD" SCIENCE

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Scandola

Mastering your path: Ph.D.’s career

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Andrea Ceschi

Quantitative and Qualitative Methods for Research and Evaluation in the Human Sciences

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  John Carey, Agostino Portera

Use of Jasp for Quantitative Research and Evaluation in the Human Sciences

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  John Carey, Agostino Portera

Creating large-scale Impact through Research and Implementation Partnerships

Crediti: 0.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Elisabeth Babcock, CEO EMPath – Boston, USA

Cultural Historical Activity Theory (CHAT): an introduction

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Annalisa Sannino, University of Tampere, Finland

Research and transformative processes: the contribution of CHAT

Crediti: 0.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Annalisa Sannino, University of Tampere, Finland

Discoursive approaches in political and psychological research: lecture

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Katarina Pettersson, University of Helsinki, Finland

Discoursive approaches in political and psychological research: workshop

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Katarina Pettersson, University of Helsinki, Finland

Preschools in the digital world: Associations between screen use, health, and development.

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Caroline Fitzpatrick, Université de Sherbrooke, Canada

Action research: theoretical framework and practical examples

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Anna Maria Meneghini

Analisi dei dati qualitativi (workshop)

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Roberta Silva

Basic Level Statistics

Crediti: 5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Elisa Menardo

Devising a research project

Crediti: 4

Lingua di erogazione: English

Docente:  Giorgio Erle, Margherita Pasini

Devising a research project: interdisciplinary perspectives

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Marcella Milana

How to use the APA publication manual

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Daniela Raccanello

How to write an abstract

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Daniela Raccanello

How to write a project proposal

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Marinella Majorano, Marcella Milana

How to write a research article

Crediti: 4

Lingua di erogazione: English

Docente:  Marinella Majorano, Marcella Milana

Implicit measures of attitudes

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Elena Trifiletti

Intermediate Statistics

Crediti: 5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Margherita Brondino, Elisa Menardo

La systematic review di studi qualitativi

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English Italian

Docente:  Paola Dusi

Mastering Research Methods in Psychology: A Synthesis Workshop

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Margherita Pasini

Research design (between subjects, within-subjects and mixed designs)

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Elena Trifiletti

Research design (two/threewaves and longitudinal designs)

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Elena Florit

Research validity and methodological rigor: reviewers perspective

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Riccardo Sartori

Seeing the Literature through a PRISMA: the gold-standard for systematic and scoping reviews

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Scandola

The challenge of measuring psychological constructs

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Riccardo Sartori

Using a PRISMA: practical exercises for a systematic review: from the preregistration to the stars

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Scandola

Welcome to the desert of the real

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Lorenzo Bernini

Writing in the desert

Crediti: 0.5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Carlo Chiurco

Crediti

1

Lingua di erogazione

English

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

Among educational paths, the doctoral student’s is certainly not among the easiest. Not surprisingly literature reveals that one Ph.D. out of three manifests major depression and anxiety symptoms, one out of two intends to leave the academic career, and one out of 15 claims to have thought about suicide (Tommasi et al., 2022). Several factors influence the condition of a doctoral student among which is necessary to mention law salaries, the precariousness of the contracts that academia often offers, and the undecidedness of which career path to follow next (Nature, 2022; Science, 2022).

Prerequisiti e nozioni di base

None

Programma

Among these obstacles, experts have criticized institutions' failure to track and report how their doctoral and postdoctoral alumni fare in the labor market, both inside and outside Accademia (Science, 2017). A Ph.D. will inevitably guarantee an array of skills that are transferable across different sectors. These could be technical skills that are domain-specific and, more importantly, broad skills such as project management, data analysis, and effective communication. Whether the choice is to spend those skills in the research field with a postdoctoral fellowship, move outside Accademia with a position in the industry research field, join the government public administration, or become a freelance consultant, it is necessary to dispose of all the possible tools to structure one’s career in the desired direction (Science, 2022).
It is therefore clear that there is a need to ensure that PhDs are provided with all possible tools useful for their orientation in order to explore different possible outcomes both in Accademia and in the labor market (Science, 2018).

Bibliografia

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Modalità didattiche

Frontal lessons

Modalità di verifica dell'apprendimento

None

Le/gli studentesse/studenti con disabilità o disturbi specifici di apprendimento (DSA), che intendano richiedere l'adattamento della prova d'esame, devono seguire le indicazioni riportate QUI

Valutazione

None

Criteri di composizione del voto finale

None

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
venerdì 15 marzo 2024
14:00 - 18:00
Durata: 04:00
Da definire Andrea Ceschi Mastering your path: Ph.D.’s career