Studying at the University of Verona

A.A. 2020/2021

Academic calendar

Il calendario accademico riporta le scadenze, gli adempimenti e i periodi rilevanti per la componente studentesca, personale docente e personale dell'Università. Sono inoltre indicate le festività e le chiusure ufficiali dell'Ateneo.
L’anno accademico inizia il 1° ottobre e termina il 30 settembre dell'anno successivo.

Academic calendar

Course calendar

The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates. .

Definition of lesson periods
Period From To
CuCi IA Sep 21, 2020 Oct 31, 2020
CuCi IB Nov 9, 2020 Jan 9, 2021
CuCi IIA Feb 15, 2021 Apr 1, 2021
CuCi IIB Apr 14, 2021 May 29, 2021
Exam sessions
Session From To
sessione d'esame invernale CuCi Jan 11, 2021 Feb 13, 2021
sessione d'esame estiva CuCi Jun 7, 2021 Jul 24, 2021
sessione d'esame autunnale CuCi Aug 23, 2021 Sep 18, 2021
Degree sessions
Session From To
sessione di laurea invernale 19-20 Apr 7, 2021 Apr 13, 2021
sessione di laurea estiva 20-21 Jul 5, 2021 Jul 10, 2021
Sessione autunnale di laurea a.a. 2020/21 Nov 8, 2021 Nov 13, 2021
Sessione straordinaria di laurea a.a. 2020/21 Mar 28, 2022 Apr 2, 2022
Holidays
Period From To
Festa di Ognissanti Nov 1, 2020 Nov 1, 2020
Chiusura Ateneo ponte Immacolata Dec 7, 2020 Dec 7, 2020
Festa dell'Immacolata Dec 8, 2020 Dec 8, 2020
Vacanze di Natale Dec 24, 2020 Jan 6, 2021
Vacanze di Pasqua Apr 2, 2021 Apr 6, 2021
Festa della liberazione Apr 25, 2021 Apr 25, 2021
Festa del lavoro May 1, 2021 May 1, 2021
Festa del Santo Patrono May 21, 2021 May 21, 2021
Sospensione delle lezioni May 22, 2021 May 22, 2021
Festa della Repubblica Jun 2, 2021 Jun 2, 2021
Vacanze estive Aug 9, 2021 Aug 15, 2021

Exam calendar

The exam roll calls are centrally administered by the operational unit   Culture and Civilisation Teaching and Student Services Unit
Exam Session Calendar and Roll call enrolment   sistema ESSE3 . If you forget your password to the online services, please contact the technical office in your Faculty or to the service credential recovery .

Exam calendar

Per dubbi o domande Read the answers to the more serious and frequent questions - F.A.Q. Examination enrolment

Academic staff

A B C D F G L M O P R S T U V Z

Aikema Bernard Jan Hendrik

bernard.aikema@univr.it (per tutti), aikemaforstudents@gmail.com (per studenti) +39 045802 8197

Arcangeli Alessandro

alessandro.arcangeli@univr.it +39 045802 8351

Artoni Paola

paola.artoni@univr.it 045.802.8141

Barbierato Federico

federico.barbierato@univr.it 045 802 8351

Bassetti Massimiliano

massimiliano.bassetti@univr.it 045802 8376

Basso Patrizia

patrizia.basso@univr.it +39 045802 8638

Bianchi Edoardo

edoardo.bianchi@univr.it +39 045 802 8108

Borghetti Vincenzo

vincenzo.borghetti@univr.it +39 045 802 8584

Brunetti Simona

simona.brunetti@univr.it +39 045802 8575

Buonopane Alfredo

alfredo.buonopane@univr.it +39 0458028120

Camurri Renato

renato.camurri@univr.it +39 045 802 8635

Ciancio Luca

luca.ciancio@univr.it +39 045802 8122

Coden Fabio

fabio.coden@univr.it 045802 8365

Concina Chiara Maria

chiara.concina@univr.it +39 045 802 8325

Cretella Stefania

stefania.cretella@libero.it

Dalla Valle Marco

marco.dallavalle@univr.it

Dal Pozzolo Enrico

enrico.dalpozzolo@univr.it +39 045802 8569

Dobreva Diana Sergeeva

dianasergeeva.dobreva@univr.it +39 045802 8392

Ferrarini Edoardo

edoardo.ferrarini@univr.it +39 045802 8112

Formiga Federica

federica.formiga@univr.it 045802 8123

Forner Fabio

fabio.forner@univr.it + 39 045 802 8194

Franco Tiziana

tiziana.franco@univr.it +39 045802 8380

Giannotti Vincenzo

vincenzo.giannotti@univr.it

Grossi Piergiovanna

piergiovanna.grossi@univr.it

Lazzarin Gianmarco

gianmarco.lazzarin@univr.it 045 802 8391

Lerco Elisa

elisa.lerco@univr.it

Ligugnana Giovanna

giovanna.ligugnana@univr.it +39 045 8028892

Lupi Francesco

francesco.lupi@univr.it

Mastrocinque Attilio

attilio.mastrocinque@univr.it +39 045802 8386

Migliavacca Mara Gioia

maragioia.migliavacca@univr.it +39 045802 8392

Molteni Monica

monica.molteni@univr.it 045 8028021

Ophaelders Markus Georg

markus.ophalders@univr.it 045-8028732

Paini Anna Maria

anna.paini@univr.it +39 045802 8129

Pappalardo Maria

maria.pappalardo@univr.it +39 045802 8391

Pasqualicchio Nicola

nicola.pasqualicchio@univr.it 0458028585

Ponchia Simonetta

simonetta.ponchia@univr.it +39 045802 8365

Raccanelli Renata

renata.raccanelli@univr.it 0458028366

Rizzo Luca Simone

lucasimone.rizzo@univr.it / lucasimone.rizzo@unipd.it

Rodighiero Andrea

andrea.rodighiero@univr.it +39 045 802 8643

Rossi Mariaclara

mariaclara.rossi@univr.it 045 802 8380

Saggioro Fabio

fabio.saggioro@univr.it +39 045 802 8113

Scandola Alberto

alberto.scandola@univr.it 045.8028586

Soldani Arnaldo

arnaldo.soldani@univr.it 045 - 8028648

Stoffella Marco

marco.stoffella@univr.it +39 045802 8376

Terraroli Valerio

valerio.terraroli@univr.it 0458028441

Ugolini Gherardo

gherardo.ugolini@univr.it +39 0458028665

Vannini Carlo

carlo.vannini@accademiabelleartiverona.it

Viola Corrado

corrado.viola@univr.it +39 045802 8194

Zamperini Alessandra

alessandra.zamperini@univr.it 0458028685

Zangrandi Alessandra

alessandra.zangrandi@univr.it 0458028115

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.

CURRICULUM TIPO:
TeachingsCreditsTAFSSD
6
A
(M-GGR/01)
1 module to be chosen among the following
6
A
(L-FIL-LET/02)
6
A
(L-FIL-LET/04)
6
A
(L-FIL-LET/09)
Foreign language B1
6
E
-
TeachingsCreditsTAFSSD
1 module to be chosen among the following
6
A
(L-OR/03)
6
A
(L-ANT/03)
2 modules to be chosen among the following
6
B
(M-STO/08)
6
B
(L-ANT/01)
6
B
(L-ANT/01)
TeachingsCreditsTAFSSD
1 module to be chosen among the following
6
A
(L-OR/03)
6
A
(L-ANT/03)
1 module to be chosen among the following
Final exam
6
E
-

1° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
6
A
(M-GGR/01)
1 module to be chosen among the following
6
A
(L-FIL-LET/02)
6
A
(L-FIL-LET/04)
6
A
(L-FIL-LET/09)
Foreign language B1
6
E
-

2° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
1 module to be chosen among the following
6
A
(L-OR/03)
6
A
(L-ANT/03)
2 modules to be chosen among the following
6
B
(M-STO/08)
6
B
(L-ANT/01)
6
B
(L-ANT/01)

3° Anno

TeachingsCreditsTAFSSD
1 module to be chosen among the following
6
A
(L-OR/03)
6
A
(L-ANT/03)
1 module to be chosen among the following
Final exam
6
E
-
Teachings Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°
Between the years: 1°- 2°- 3°
Other activities
6
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




SPlacements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S01294

Coordinatore

Marco Stoffella

Credits

6

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-STO/01 - MEDIEVAL HISTORY

Language of instruction

Italian

Period

CuCi IB dal Nov 9, 2020 al Jan 9, 2021.

Learning outcomes

The introductory course of Medieval History pursues the objective - shared with other teachings of the historical area - to enable the student to critically evaluate a historical testimony, placing it in the spatial and temporal coordinates of the European Middle Ages. The aim of the advanced course of Medieval History is to guide the student to the critical analysis of historical sources and to develop his / her capacity to analyze a historical problem in its complexity. Overall, the two courses - introductory and advanced - aim to provide students with the necessary skills to orient themselves independently in a problem of medieval history. In the introductory course, therefore, the teacher underlines some aspects that will be then deepened and recalled in the progress course. During the advanced course, a direct analysis of medieval sources and documents is foreseen (translated into Italian).

Program

After a short introduction, during which general concepts like Middle Ages, historical sources, and typologies of sources will be discussed, the course will synthetically analyse the following topics:

- Late Antiquity and the diffusion of Christianity (the growth of new religious communities that became a fundamental element in the Roman Empire and at the same time a tool of government)
- Western Europe in the early Middle Ages and his regna (the end of the Western Roman Empire, migrations, the birth of new political kingdoms based on ethnic distinctions)
- the Byzantine and Islamic Mediterranean (the progressive rupture of the unity of the Mediterranean See under the Arabic expansion and the role of Byzantium)
- Carolingian Europe (Lombard Italy, the Frankish expansion, Charlemagne and the roots of contemporary Europe)
- the seigniorial order (post-Carolingian Europe, the “feudal society”, the control over work and security in the cities and in the countryside)
- Church reforms (the ideological and political conflicts related to the growth of papal prestige and of the Communal autonomy)
- Empire and Papacy in the Late Middle Ages (conflicts related to different concepts and practice of power between political and spiritual authority)
- political institutions of the Late Middle Ages (political experimentations in order to give equilibrium to representation and participation within society)
- society and culture in the Middle Ages (the various aspects related to knowledge, its access and its administration)
- Religious experiences in the Middle Ages (principal religious movements that led to reforms and to very different experiences) - the economies of the Middle Ages (the organisation of work and commerce, with a long lasting perspective)

In the last section of the course the outstanding figure of Charlemagne will be shortly taken into exam, starting with the analysis of the book in the program. The Veronese context will also be analysed through the study of some original sources that will be introduced, commented and translated by the lecturer. These last lectures will also be followed by two didactical excursions to which students are asked to take part. The taking part to these activities will be positively evaluated during the final exam.
Students attending the lectures will receive at the beginning of the course a complete calendar of the didactical activities, with date and subjects of every single lecture. During the academic year the lecturer will receive students during the office hours, published on the web page and in the announcements place; students are recommended to fix via e-mail an appointment with the lecturer.

All students, attending the lectures or not, will be asked to study the introductory book: G. Sergi, L’idea di medioevo. Fra storia e senso comune, Rome, Donzelli, 2005.

All students must learn the Medieval History thorigh a manual, to be chosen among the following titles: G. Vitolo, Medioevo. I caratteri originali di un’età di transizione, Milan, Sansoni, 2000; G. Albertoni, S.M. Collavini, T. Lazzari, Introduzione alla storia medievale, Bologna, il Mulino, Nuova Edizione 2020; A. Zorzi, Manuale di storia medievale, Novara, Utet, 2016. Students with good school knowledge can choose the more complex: R. Bordone, G. Sergi, Dieci secoli di medioevo, Torino, Einaudi, 2009.
The program is completed by the study of: A. Barbero, Carlo Magno. Un padre dell’Europa, Bari, Laterza, 2000.
Students attending lectures, and the one inscribed to the course, will receive didactical material related to the lectures on the e-learning platform; these materials are considered part of the exam program.

Students not attending lectures can receive help by the lecturer in order to define the program and to study the manual. All students not attending lectures will be asked to choose an additional book among the following titles: P. Brown, Il riscatto dell’anima. Aldilà e ricchezza nel primo cristianesimo occidentale, Torino, Einaudi, 2015; T. Lazzari, Le donne nell’alto Medioevo, Milano-Torino, Bruno Mondadori, 2010; S. Gasparri, Voci dai secoli oscuri. Un percorso nelle fonti dell’alto medioevo, Roma, Carocci, 2017; M. Costambeys, M. Innes, S. Maclean, The Carolingian World, Cambridge, Cambridge University Press, 2011; A.A. Settia, Castelli medievali, Bologna, il Mulino, 2017; J.M.H. Smith, L’Europa dopo Roma. Una nuova storia culturale 500-1000, Bologna, il Mulino, 2008; C. Wickham, Sonnambuli verso un nuovo mondo. L’affermazione dei comuni italiani nel XII secolo, Roma, Viella, 2017; G. Milani, I comuni italiani. Secoli XII-XIV, Bari, Laterza, 2005; P. Grillo, Le guerre del Barbarossa. I comuni contro l’imperatore, Roma-Bari, Laterza, 2014; J.C. Maire Vigueur, E. Faini, Il sistema politico dei comuni italiani (secoli XII-XIV), Milano-Torino, B. Mondadori, 2010; A. Zorzi, Le signorie cittadine in Italia (secoli XIII-XV), Milano-Torino, B. Mondadori, 2010; P. Freedman, Il gusto delle spezie nel Medioevo, Bologna, Il Mulino, 2009; C. Wickham, L’Europa nel Medioevo, Roma, Carocci, 2020; N. D’Acunto, La lotta per le investiture. Una rivoluzione medievale (998-1122), Roma, Carocci, 2020; L. Provero, Contadini e potere nel Medioevo, Roma, Carocci, 2020; G. Melville, Le comunità religiose nel Medioevo. Storia e modelli di vita, a cura di N. D’Acunto, Brescia, Morcelliana, 2020; B. Zeller, C. West, F. Tinti, M. Stoffella, N. Schroeder, C. van Rhijn, S. Patzold, T. Kohl, W. Davies, M. Czock, Neighbours and Strangers. Local societies in early medieval Europe, Manchester, Manchester University Press, 2020. The choice of the additional text can be made autonomously; differently it can be discussed with the lecturer during office hours or per e-mail.

Didactical methods:
frontal lectures on main subjects will be followed by discussions with students; on some subjects texts and sources will be read and analysed, followed by a discussion on their content.

Bibliografia

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Barbero, Alessandro Carlo Magno. Un padre dell’Europa Laterza 2000
Settia, Angelo A. Castelli medievali Il Mulino 2017
Provero, Luigi Contadini e potere nel Medioevo Carocci 2020 9788819000678
Gasparri, Stefano Desiderio Salerno 2019
Meier, Misha Giustiniano Il Mulino 2007
Keller, Hagen Gli Ottoni. Una dinastia imperiale fra Europa e Italia (secc. X e XI) Carocci 2012
Milani, Giuliano I comuni italiani. Secoli XII-XIV Laterza 2005 9788842072478
Freedman, Paul Il gusto delle spezie nel Medioevo Il Mulino 2009 8815246711
Brown, Peter Il riscatto dell’anima. Aldilà e ricchezza nel primo cristianesimo occidentale Einaudi 2016
Vigueur, J.C. Maire; Faini, Enrico Il sistema politico dei comuni italiani (secoli XII-XIV) Bruno Mondadori 2010 8861592155
Albertoni, Giuseppe; Collavini, Simone M.; Lazzari, Tiziana Introduzione alla storia medievale. Seconda edizione il Mulino 2020 978-88-15-28456-3
Gasparri, Stefano Italia longobarda. Il regno, i Franchi, il papato Laterza 2012
D'Acunto,Nicolangelo La lotta per le investiture. Una rivoluzione medievale (998-1122) Carocci 2020 9788829000708
Melville, Gert Le comunità religiose nel Medioevo. Storia e modelli di vita Morcelliana 2020 9788837232849
Lazzari, Tiziana Le donne nell’alto Medioevo Bruno Mondadori 2010 8861592198
Grillo, Paolo Le guerre del Barbarossa. I comuni contro l’imperatore Laterza 2014 9788858111710
Zorzi, Andrea Le signorie cittadine in Italia (secoli XIII-XV) Bruno Mondadori 2010 9788861592230
Smith, Julia M.H. L’Europa dopo Roma, Una nuova storia culturale 500-1000 Il Mulino 2008
Wickham, Chris L’Europa nel Medioevo Carocci 2020 9788843099719
Giuseppe Sergi L’idea di medioevo. Fra storia e senso comune Donzelli 2005
Zorzi, Andrea Manuale di storia medievale Utet 2016
Vitolo, Giovanni Medioevo. I caratteri originali di un’età di transizione Sansoni 2000
Wickham, Chris Sonnambuli verso un nuovo mondo. L’affermazione dei comuni italiani nel XII secolo Viella 2017
Costambeys Marios, Innes Matthew, MacLean Simon The Carolingian World Cambridge University Press 2011
Gasparri, Stefano Voci dai secoli oscuri. Un percorso nelle fonti dell’alto medioevo Carocci 2017

Examination Methods

READINGS FOR ALL STUDENTS:

EVALUATION METHODS AND CRITERIA
The target of the final oral exam is to verify the achievement level of the final aim of this course. The oral exam will be divided into two parts: in the first part students will be asked to answer to general questions on the main topics of the Middle Ages, on the topics discussed during lectures or on topics acquired through books that might substitute the missed lectures. If the first part will be successfully concluded, in the second part questions will be asked on the books chosen by students.

Further information
The attendance of lectures is welcomed. Students not attending lectures will be asked to write an e-mail or to meet the lecturer before exams in order to avoid misunderstandings and/or to choose the topic of their paper.

Tipologia di Attività formativa D e F

Academic year
CuCi IA From 9/21/20 To 10/31/20
years Teachings TAF Teacher
1° 2° 3° Castelvecchio Lectures (City Art Museums) F Alessandra Zamperini (Coordinatore)
1° 2° 3° C.T.G. Lectures F Alessandra Zamperini (Coordinatore)
1° 2° 3° Giornata mondiale della poesia F Arnaldo Soldani (Coordinatore)
1° 2° 3° Giovedì' culturali dell'ISSR I ciclo F Tiziana Franco (Coordinatore)
1° 2° 3° The Unesco World Heritage Sites F Silvana Bianchi (Coordinatore)
1° 2° 3° Il testo en abyme: rappresentazioni della scrittura nell’Europa romantica - Convegno internazionale del CRIER - 5-6 novembre 2020 F Corrado Viola (Coordinatore)
1° 2° 3° Orientaday F Tiziana Franco (Coordinatore)
CuCi IB From 11/9/20 To 1/9/21
years Teachings TAF Teacher
1° 2° 3° Castelvecchio Lectures (City Art Museums) F Alessandra Zamperini (Coordinatore)
1° 2° 3° Convegno su carlo gozzi nel terzo centenario della nascita F Nicola Pasqualicchio (Coordinatore)
1° 2° 3° C.T.G. Lectures F Alessandra Zamperini (Coordinatore)
1° 2° 3° Giovedì' culturali dell'ISSR I ciclo F Tiziana Franco (Coordinatore)
1° 2° 3° How to write your dissertation F Alessandro Arcangeli (Coordinatore)
CuCi IIA From 2/15/21 To 4/1/21
years Teachings TAF Teacher
1° 2° 3° Antifascismo/i, un percorso in quattro profili F Renato Camurri (Coordinatore)
1° 2° 3° Archeology of protohistoric and historical buildings F Elisa Lerco (Coordinatore)
1° 2° 3° Lectures "Musiche/Culture/Civiltà" F Vincenzo Borghetti (Coordinatore)
1° 2° 3° Castelvecchio Lectures (City Art Museums) F Alessandra Zamperini (Coordinatore)
1° 2° 3° C.T.G. Lectures F Alessandra Zamperini (Coordinatore)
1° 2° 3° Documentazione grafica e fotografica dei reperti archeologici F Sabrina Zago (Coordinatore)
1° 2° 3° Iconography of Female Fashion. The Social Meaning of Clothes through Visual Arts, from the Renaissance to the 17th Century. F Alessandra Zamperini (Coordinatore)
1° 2° 3° inlgese Iconography and Iconology F Valerio Terraroli (Coordinatore)
1° 2° 3° Educational workshop on bibliotherapy F Marco Dalla Valle (Coordinatore)
1° 2° 3° Laboratory of photo F Carlo Vannini (Coordinatore)
1° 2° 3° Laboratory of history of miniature F Marta Minazzato (Coordinatore)
1° 2° 3° Workshop on Noninvasive Analytical Techniques Applied to Paintings F Paola Artoni (Coordinatore)
1° 2° 3° Geographic Information Systems for Landscape Archaeology F Filippo Carraro (Coordinatore)
1° 2° 3° History of jewellery F Paola Venturelli (Coordinatore)
1° 2° 3° Techniques of jewellery making F Paola Venturelli (Coordinatore)
CuCi IIB From 4/14/21 To 5/29/21
years Teachings TAF Teacher
1° 2° 3° Antifascismo/i, un percorso in quattro profili F Renato Camurri (Coordinatore)
1° 2° 3° Archeology of protohistoric and historical buildings F Elisa Lerco (Coordinatore)
1° 2° 3° Cycle of CRIER Conferences for the Napoleon’s Death Bicentenary F Corrado Viola (Coordinatore)
1° 2° 3° Lectures "Musiche/Culture/Civiltà" F Vincenzo Borghetti (Coordinatore)
1° 2° 3° Castelvecchio Lectures (City Art Museums) F Alessandra Zamperini (Coordinatore)
1° 2° 3° PhD Conference 2021: Margins and Forgotten places F Simona Brunetti (Coordinatore)
1° 2° 3° C.T.G. Lectures F Alessandra Zamperini (Coordinatore)
1° 2° 3° Documentazione grafica e fotografica dei reperti archeologici F Sabrina Zago (Coordinatore)
1° 2° 3° inlgese Iconography and Iconology F Valerio Terraroli (Coordinatore)
1° 2° 3° Its Dark Materials. Incontri/confronti sulle tecniche e la conservazione dell'arte contemporanea F Monica Molteni (Coordinatore)
1° 2° 3° Educational workshop on bibliotherapy F Marco Dalla Valle (Coordinatore)
1° 2° 3° Laboratory of photo F Carlo Vannini (Coordinatore)
1° 2° 3° Laboratory of history of miniature F Marta Minazzato (Coordinatore)
1° 2° 3° Workshop on Noninvasive Analytical Techniques Applied to Paintings F Paola Artoni (Coordinatore)
1° 2° 3° Geographic Information Systems for Landscape Archaeology F Filippo Carraro (Coordinatore)
1° 2° 3° History of jewellery F Paola Venturelli (Coordinatore)
1° 2° 3° Techniques of jewellery making F Paola Venturelli (Coordinatore)
1° 2° 3° Cultural Heritage and the Web F Piergiovanna Grossi (Coordinatore)
List of courses with unassigned period
years Teachings TAF Teacher
Introduction to the study of decorative arts F Valerio Terraroli (Coordinatore)
1° 2° 3° Attivita' FAI F Not yet assigned
1° 2° 3° Practical exercises for the recognition of works of art - Enrico Dal Pozzolo (Coordinatore)

Career prospects


Avvisi degli insegnamenti e del corso di studio

Per la comunità studentesca

Se sei già iscritta/o a un corso di studio, puoi consultare tutti gli avvisi relativi al tuo corso di studi nella tua area riservata MyUnivr.
In questo portale potrai visualizzare informazioni, risorse e servizi utili che riguardano la tua carriera universitaria (libretto online, gestione della carriera Esse3, corsi e-learning, email istituzionale, modulistica di segreteria, procedure amministrative, ecc.).
Entra in MyUnivr con le tue credenziali GIA.

Linguistic training CLA


Tutorato per studenti

Tutti i docenti del Corso di Studio possono fornire una forma di tutorato volta ad orientare e assistere gli studenti lungo tutto il corso degli studi.

Graduation

Allegati

List of theses and work experience proposals

theses proposals Research area
Ambiti di tesi Art & Architecture - Art & Architecture
Stage Research area
Lavorare in archivio Various topics

Further services

I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.