Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

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Laurea in Lingue e culture per il turismo e il commercio internazionale - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
CI6 Seconda lingua straniera Anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/21
CI5 Prima lingua straniera Anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/21

2° Year   activated in the A.Y. 2009/2010

ModulesCreditsTAFSSD
CI7 Prima lingua straniera Anno II
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
CI8 Seconda lingua straniera Anno II
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21

3° Year   activated in the A.Y. 2010/2011

ModulesCreditsTAFSSD
CI9 Prima lingua straniera Anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
CI10 Seconda lingua straniera Anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
ModulesCreditsTAFSSD
CI6 Seconda lingua straniera Anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/21
CI5 Prima lingua straniera Anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/21
activated in the A.Y. 2009/2010
ModulesCreditsTAFSSD
CI7 Prima lingua straniera Anno II
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
CI8 Seconda lingua straniera Anno II
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
activated in the A.Y. 2010/2011
ModulesCreditsTAFSSD
CI9 Prima lingua straniera Anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
CI10 Seconda lingua straniera Anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S02442

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

SECS-P/08 - MANAGEMENT

Period

II semestre dal Mar 2, 2009 al May 30, 2009.

Location

VERONA

Learning outcomes

To provide the participants with the basic knowledge of a company’s nature, functions, operating logics, management and governance.
To introduce the issues and the main methods for defining a strategy to obtain a competitive advantage in international competitive environment.

Program

L’IMPRESA IN UN CONTESTO INTERNAZIONALE
– L’impresa come sistema relazionale
– L’impresa e l’ambiente in cui agisce
– I fini del decisore aziendale e le funzioni dell’impresa
– La nascita dell’impresa: una rivisitazione dei fattori produttivi
– Risorse materiali ed immateriali dell’impresa
– L’impresa come processo decisionale: i criteri di efficienza ed efficacia
– Imprenditorialità e managerialità

LA GESTIONE STRATEGICA
– La strategia tra studio dei concorrenti e valorizzazione delle risorse aziendali
– L’analisi del contesto competitivo internazionale
– Le possibili vie dello sviluppo
– Lo sviluppo internazionale
– Le vie della differenziazione competitiva e della leadership di costo
– I processi di diversificazione
– Le relazioni non competitive tra imprese

I MODELLI QUANTITATIVI A SUPPORTO DELLE DECISIONI AZIENDALI
– Le valutazioni di convenienza economica tra scelte di breve e lungo periodo
– Il diagramma di redditività
– Il dimensionamento della capacità produttiva
– Le analisi di convenienza di lungo periodo: la valutazione e scelta degli investimenti industriali
– Le decisioni di make or buy tra integrazione e decentramento
– Il problema degli investimenti immateriali
LO SVILUPPO INTERNAZIONALE DELL’IMPRESA
- La globalizzazione dei mercati
- L’internazionalizzazione nelle teorie economiche
- L’impresa e le strategie internazionali

BIBLIOGRAFIA
- Sicca L., La gestione strategica dell’impresa, edizione ridotta, Cedam, Padova, 2003.
- Simeoni F., Vigolo V., "Modelli per la valutazione della convenienza degli investimenti industriali", Giuffrè Editore, Milano, 2006.
- Valdani E., Bertoli G., Mercati internazionali e marketing, Egea, Milano, 2006, limitatamente ai capitoli 1,2,3.
- Altre fonti bibliografiche verranno indicate sulla pagina web del corso all’inizio delle lezioni.

Examination Methods

A written test to assess accurate knowledge and a supplementary oral examination are required.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE