Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Lingue e culture per il turismo e il commercio internazionale - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
CI6 Seconda lingua straniera Anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/21
CI5 Prima lingua straniera Anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/21

2° Year   activated in the A.Y. 2009/2010

ModulesCreditsTAFSSD
CI7 Prima lingua straniera Anno II
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
CI8 Seconda lingua straniera Anno II
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21

3° Year   activated in the A.Y. 2010/2011

ModulesCreditsTAFSSD
CI9 Prima lingua straniera Anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
CI10 Seconda lingua straniera Anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
ModulesCreditsTAFSSD
CI6 Seconda lingua straniera Anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/21
CI5 Prima lingua straniera Anno I
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/21
activated in the A.Y. 2009/2010
ModulesCreditsTAFSSD
CI7 Prima lingua straniera Anno II
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
CI8 Seconda lingua straniera Anno II
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
activated in the A.Y. 2010/2011
ModulesCreditsTAFSSD
CI9 Prima lingua straniera Anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
CI10 Seconda lingua straniera Anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S02253

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-LIN/21 - SLAVIC STUDIES

Period

I semestre dal Oct 1, 2009 al Jan 16, 2010.

Location

VERONA

Learning outcomes

The aim of this course is to analyze the relationship between History and Literature in 19th and 20th centuries, the main questions of Russian culture and the ways Russian thought has meet with artistic and theater performances. The course will offer deep investigations of the theme by a critical approche to the texts.

Program

«Il canone e le sue infrazioni nella letteratura russa del Novecento»
Il corso è mirato a fornire una visione di insieme della letteratura e cultura russa dell’ultimo secolo nei suoi passaggi storici, dalla nascita dell’Unione Sovietica agli sviluppi post-sovietici.
Testi obbligatori (in originale o in traduzione; se ne consiglia la lettura prima dell’inizio delle lezioni):
- M. Bulgakov, Cuore di cane (Собачье сердце) o Il Maestro e Margherita (Мастер и Маргарита)
- A. Platonov, Džan (Джан)
- A. Solženicyn, Una giornata di Ivan Denisovič (Один день Ивана Денисовича) o Il primo cerchio (В круге первом)
- V. Erofeev, Mosca sulla Vodka (Москва-Петушки)
- Una antologia di testi che sarà a disposizione in dispensa a inizio corso
Testi facoltativi
- M. Šolochov, Il placido Don (Тихий Дон)
- Ju. Trifonov, La casa sul lungofiume (Дом на набережной)
- V. Pelevin, Babylon (Generation П)
Bibliografia
- AA.VV., Storia della letteratura russa. Il Novecento, diretta da Efim Etkind, Georges Nivat, Il’ja Serman e Vittorio Strada, Torino, Einaudi, 1989, voll. 2 e 3 (l’elenco dei capitoli da studiare sarà fornito a inizio corso).
- G.P. Piretto, Il radioso avvenire. Mitologie culturali sovietiche, Torino, Einaudi, 2001.
Una dispensa contenente un’antologia di testi e di materiale critico sarà fornita a inizio corso.

Examination Methods

Oral assessment of the acquired competences and of students’ textual and cultural-historical analytic ability. A written assessment before exam times is contemplated for students who attended the classes.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE