Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale in Tradizione e interpretazione dei testi letterari - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:

1° Year 

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
L-FIL-LET/04
2 modules among the following
6
B
L-FIL-LET/02
6
B
L-FIL-LET/02
6
B
L-FIL-LET/02
1 module between the following
6
B
L-FIL-LET/04
ModulesCreditsTAFSSD
6
B
L-FIL-LET/04
2 modules among the following
6
B
L-FIL-LET/02
6
B
L-FIL-LET/02
6
B
L-FIL-LET/02
1 module between the following
6
B
L-FIL-LET/04
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°
Foreign language B2 level
6
F
-
Between the years: 1°- 2°
Between the years: 1°- 2°
Further activities
3
F
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

iIntroductory
padvanced
mMasterful

Teaching code

4S007405

Coordinator

Francesco Lupi

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-FIL-LET/05 - CLASSICAL PHILOLOGY

Period

CuCi 2 B dal Apr 9, 2024 al May 31, 2024.

Courses Single

Authorized

Learning objectives

The course of Literature and philology of Late Antiquity (m) proposes: • to frame in its diachronic development the late antiquity period of the imperial age up to the fifth century with particular reference to the contexts of literary production; • To analyze, translate and comment literary texts (in Greek and Latin) from a critical-textual, linguistic, stylistic, hermeneutical point of view, paying attention to the trends and problems of the period (Atticism, relations between Christianity and paganism, relations between the Greek and Roman world) and to the most widespread genres (poetry, oratory, biography, historical, scientific, philosophical and scholarly treatises. At the end of the course the student must demonstrate: 1) knowledge of the cultural tendencies and literary genres of Late Antiquity in their diachronic development; 2) ability to read e to give a critical-philological and historical-literary interpretation of texts from Late Antiquity; 3) ability to communicate the acquired knowledge with an appropriate vocabulary.

Prerequisites and basic notions

An advanced knowledge of ancient Greek and Latin is required.

Program

Il corso si prefigge di indagare persistenza e vitalità del mito troiano in età tardoantica, esaminandone alcuni episodi di particolare rilievo. Il percorso proposto, che guarderà tanto all’ambito letterario greco quanto a quello latino, sarà incentrato su una costellazione di testi inerenti al tema delle scritture e “riscritture” del mito troiano. Con selezione mirata, si prenderanno in esame alcuni rilevanti episodi della tarda fortuna greco-latina del tema, sia sul versante della produzione letteraria in prosa (dall’‘Eroico’ di Filostrato alle cronache di Ditti Cretese e di Darete Frigio) sia su quello della poesia epica in lingua greca di argomento troiano (in particolare, Quinto Smirneo, ‘Posthomerica’). Le lezioni verteranno in primo luogo su lettura in originale e commento di una serie di passi dai testi letterari selezionati, e dedicheranno ampio spazio non solo all’analisi di rilevanti aspetti linguistici, retorico-stilistici e tematici, ma anche a problemi di natura specificamente filologica. Il corso mirerà altresì a promuovere l’acquisizione di una prospettiva attenta tanto allo sviluppo diacronico dei fatti letterari dell’età tardoantica, quanto alle dinamiche di ricezione della cultura letteraria pregressa che le opere esaminate a lezione realizzano.
Gli estratti dai testi letterari oggetto dell’attività didattica saranno perlopiù forniti a lezione e/o caricati sulla piattaforma Moodle.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Learning assessment procedures

Colloquio orale. Sono previste le medesime modalità d’esame per tutti gli studenti e le studentesse, frequentanti e non.
Studenti e studentesse non frequentanti dovranno integrare la bibliografia d’esame con una serie di letture aggiuntive, da concordare con il docente.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

L’esame prevede l’accertamento delle conoscenze acquisite in merito agli argomenti e ai testi letterari previsti dal programma del corso.
Nello specifico, si valuteranno le capacità di:
• leggere i testi letterari oggetto dell’attività didattica nell’idioma originale;
• tradurli in modo autonomo e con scelte traduttive appropriate e adeguatamente motivate;
• dare conto delle principali questioni storico-letterarie e filologiche sollevate da tali testi;
• riflettere in modo criticamente consapevole sui testi in relazione alla storia delle letterature greca e latina nel quadro del periodo cronologico di riferimento, anche in riferimento alle conoscenze storico-letterarie acquisite sulla base della bibliografia in programma d’esame.

Exam language

Italiano.