Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Scienze motorie preventive ed adattate - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2011/2012
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Didactics and Special Pedagogy (2011/2012)
Teaching code
4S00114
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PED/03 - METHODOLOGIES OF TEACHING AND SPECIAL EDUCATION
Period
II semestre dal Feb 27, 2012 al Jun 1, 2012.
Learning outcomes
Studio dell’azione motoria educativa nel disabile e della sua educabilità. Approfondimento del concetto di integrazione alla luce delle specifiche condizioni pedagogiche di esercizio e delle logiche che vi presiedono.
Program
Partendo da una concezione della disabilità alla luce della neotenia e della creatività si pongono i presupposti per realizzare un Progetto integrazione consistente nell’ individuazione di interventi individualizzati) per attività motorie/sportive integrate.
A tale scopo si affrontano argomenti quali la costruzione di mappe logico-disposizionali al fine di individuare azioni mirate per il sordo, il cieco, il pluri - minorato, il mio-distrofico, il down, il soggetto artistico, ecc..
Testi consigliati
F. Larocca, Pedagogia generale con elementi di didattica generale e speciale, QuiEdit, Verona 2010.
F. Larocca, Azione Mirata, Per una metodologia della ricerca in Educazione speciale, FrancoAngeli, Milano 2003.
F. Canarini, Scrittura creativa, QuiEdit, Verona, 2011
Examination Methods
Orale a partire da una domanda a scelta. L’esame si conclude con l’apporto di un’autovalutazione.
Teaching materials e documents
-
Programma Didattica e pedagogia speciale (msword, it, 42 KB, 2/13/12)