Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Sem. 1A | Sep 27, 2021 | Nov 6, 2021 |
Sem. 1B | Nov 15, 2021 | Jan 12, 2022 |
Sem. 2A | Feb 14, 2022 | Mar 26, 2022 |
Sem. 2B | Apr 4, 2022 | Jun 4, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione Invernale | Jan 10, 2022 | Feb 12, 2022 |
Sessione estiva | Jun 6, 2022 | Jul 23, 2022 |
Sessione autunnale | Aug 29, 2022 | Sep 24, 2022 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione estiva | Jul 11, 2022 | Jul 16, 2022 |
Sessione autunnale | Nov 7, 2022 | Nov 12, 2022 |
Period | From | To |
---|---|---|
FESTIVITA' OGNISSANTI | Nov 1, 2021 | Nov 1, 2021 |
Vacanze di Natale | Dec 25, 2021 | Jan 6, 2022 |
VACANZE DI PASQUA | Apr 15, 2022 | Apr 19, 2022 |
Festa della Liberazione | Apr 25, 2022 | Apr 25, 2022 |
FESTA DEL LAVORO | May 1, 2022 | May 1, 2022 |
Festività Santo Patrono di Verona | May 21, 2022 | May 21, 2022 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Humanistic Studies Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Type D and Type F activities
I 9 crediti liberi a scelta dello studente (ambito “D”) hanno lo scopo di offrire allo studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico.
Per garantire questo fine, si invitano gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito:
- almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi) selezionato tra le attività del proprio piano non seguite in precedenza o fra gli insegnamenti dei CdLM del Dipartimento di Scienze Umane;
- massimo 6 cfu relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu relativi a competenze informatiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 4 cfu di tirocinio, (oltre a quelli previsti dal PdS);
- massimo 6 cfu di attività laboratoriale/esercitazioni (compresi quelli previsti nei PdS per l’ambito) di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 25 ore di attività;
- massimo 6 cfu di attività seminariale/convegni/cicli di incontri/formative in genere (sia accreditata dal Dipartimento di Scienze Umane che extrauniversitaria) – di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 8 ore di partecipazione e/o 2 giornate salvo diversamente deliberato;
- non vengono valutate attività svolte in Erasmus non inserite nei Learning Agreement.
COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Learning and communication in educational settings: planning of interventions | D |
Daniela Raccanello
(Coordinator)
|
1° 2° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
|
1° 2° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
1° 2° | Summer School: Human Sciences and Society - (HSaS) | D |
Massimiliano Badino
(Coordinator)
|
1° 2° | The ethics and aesthetics of the image | D |
Gianluca Solla
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | What paradigms beyond the pandemic? | D |
Paola Dal Toso
(Coordinator)
|
1° 2° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
1° 2° | Laboratorio “Calendario di Memoria Civile – Giornata della Memoria” | D |
Olivia Guaraldo
(Coordinator)
|
1° 2° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | Introduction to robotics for humanities students | D |
Paolo Fiorini
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
|
1° 2° | Restorative Justice | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
|
1° 2° | New Working Times and Workplaces and Skills Development for Techno-Stress Resilience and Focus Group | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
|
1° 2° | Group Psychology and the Analysis of the Ego, a hundred years later: social bond and new forms of subjectivation. | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
|
1° 2° | The contagion and the cure. The world after the virus | D |
Carlo Chiurco
(Coordinator)
|
1° 2° | Workshop for communication mediator "A bridge for wellbeing" | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
|
1° 2° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
1° 2° | "Common world. 2022 Arendt Seminars | D |
Ilaria Possenti
(Coordinator)
|
1° 2° | New Working Times and Workplaces and Skills Development for Techno-Stress Resilience and Focus Group | D |
Margherita Pasini
(Coordinator)
|
1° 2° | Partecipated justice and reforms. The settlement of conflicts with people and for people | D |
Cristina Lonardi
(Coordinator)
|
1° 2° | Eros and Polis ”and“ In the name of Tiresias: Subjectivation, transit, sexuation | D |
Matteo Bonazzi
(Coordinator)
|
Hermeneutics of training and educational practices (2022/2023)
Teaching code
4S007379
Teacher
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
M-PED/03 - METHODOLOGIES OF TEACHING AND SPECIAL EDUCATION
Period
Sem. 1A, Sem. 1B
Learning objectives
Hermeneutic represents a critical theory about understanding and interpreting literary texts, but the concept of “text” can be wide up to understand also educational practices. For this reason educational research tries to draw near to the territory of the practice - and to the text which are capable of revealing its meaning - through an hermeneutical compass. By the end of the course students will be able to: - know and understand the bases of hermeneutical research on educational practices, - apply the knowledge and the understandings acquired in the analysis of literary works that puts their focus on educational questions; - interpret literary works making personal judgements; - communicate effectively the developed ideas to different people; - reflect on their own learning and on the implications the studied topics may have on the personal and professional growth.
Prerequisites and basic notions
no specific prerequisites are required
Program
The pursuit of the above objectives will take place by addressing the following specific topics: - Current training practices: types and evolutions - The hermeneutic knowledge of training processes: fundamental elements and significant stages of hermeneutic thought from antiquity to contemporary thought - Hermeneutical approaches: clinical training, training as a transaction - Self-reflexivity of the trainer, as a critical ability to practice the profession - Analysis of some training approaches: psycho-social, (self) biographical training, self-training, experiential learning, transformative learning, community of practice, dialogic approach - analysis of formal, non-formal and informal training practices - Hermeneutics of some training themes in artistic production (literature, painting, cinema, music)
Texts and materials for the exam:
A) two fundamental and compulsory texts: see italian version of the programme
B) One text chosen from the following (other volumes of your choice will be indicated during the course, also proposed by students): see italian version of the programme
C) Didactic exercise of analysis of an artistic product referred to a training theme. Indications of artistic productions (literary texts, films, paintings, musical pieces…) will be provided from which to carry out the didactic exercise.
Didactic methods
The course offers lessons of different approaches: frontal, interactive, with the use of images, videos and literary texts. All teaching materials (slides used in the classroom, articles ...) are made available during the course.
Learning assessment procedures
The exam is oral and is carried out through an interview on the topics covered during the course and in the texts indicated in the bibliography. There is no difference in exam methods between attending and non-attending students. The preparation of a written exercise is foreseen, to be carried out according to the teacher's instructions. The exercise is evaluated from 1/30 to 10/30 of the overall grade.
Evaluation criteria
The evaluation criteria for the exam are: understanding of the contents, personal re-elaboration of the contents learned, the ability to establish links and connections between course contents and other knowledge gained in the academic, work or daily life, with particular reference to training experiences.
Exam language
Italiano
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Marzo/Aprile 2025 a.a.2023/2024 | pdf, it, 109 KB, 12/07/24 |
Adempimenti amministrativi domanda di laurea Novembre 2024 - a.a. 2023/2024 | pdf, it, 112 KB, 14/05/24 |
List of thesis proposals
Student mentoring
Gestione carriere
Linguistic training CLA
Practical information for students
Documents
Title | Info File |
---|---|
1 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2022 | pdf, it, 325 KB, 16/07/24 |
2 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2020 | pdf, it, 212 KB, 02/05/23 |
3 - Guida per lo studente - AGGIORNAMENTO 2013 | pdf, it, 131 KB, 02/05/23 |
Stage e Tirocini
Lo/a studente/essa tirocinante curricolare sarà chiamato/a svolgere, presso gli Enti che lo ospitano, attività che prevedono competenze associate alla figura professionale dello Psicologo, in particolare lo Psicologo per la formazione, e nello specifico:
- attività di progettazione, realizzazione e valutazione dell’efficacia di interventi di percorsi formativi, nonché attività volte alla facilitazione dell'apprendimento nel ciclo di vita, in particolare in contesti organizzativi;
- attività che prevedano l’analisi delle relazioni interpersonali, dei contesti organizzativi e delle pratiche lavorative;
- attività che prevedano la gestione di processi organizzativi complessi, per lo sviluppo e la valorizzazione delle persone all'interno delle organizzazioni;
- attività di progettazione, realizzazione e valutazione di interventi psicologici volti all’orientamento scolastico e professionale;
- attività che prevedono l’uso di tecniche e strumenti di analisi delle situazioni e dei contesti, di raccolta di informazioni, e di interpretazione dei risultati, principalmente in relazione ai contesti organizzativi.
Tali attività si svolgono in Aziende ed Enti accreditati presso l’Ateneo. Lo/la studente/essa sarà seguito da un tutor accademico e da un tutor aziendale. Alle attività di tirocinio sono attribuiti n. 9 CFU (pari a 225 ore).
Linee Guida per lo Svolgimento dei Tirocini Curriculari
- Tutte le informazioni in merito agli stage per futuri studenti sono disponibili alla pagina Stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per studenti iscritti sono pubblicate in MyUnivr - come fare per - stage e tirocini.
- Tutte le informazioni in merito agli stage per le aziende sono disponili alla pagina Stage e tirocini per azienze.
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza non è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti
- Polo Zanotto (vicino si trova il Palazzo di Lettere)
- Palazzo ex Economia
- Polo Santa Marta
- Istituto ex Orsoline
- Palazzo Zorzi (Lungadige Porta Vittoria, 17 - 37129 Verona)
- Chiostro Santa Maria delle Vittorie, Lungadige Porta Vittoria, 41