Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Economia e commercio - Enrollment from 2025/2026Nei piani didattici di ciascun Corso di studio è previsto l’obbligo di conseguire un certo numero di crediti formativi mediante attività a scelta (chiamate anche "di tipologia D e F").
Oltre che in insegnamenti previsti nei piani didattici di altri corsi di studio e in certificazioni linguistiche o informatiche secondo quanto specificato nei regolamenti di ciascun corso, tali attività possono consistere anche in iniziative extracurriculari di contenuto vario, quali ad esempio la partecipazione a un seminario o a un ciclo di seminari, la frequenza di laboratori didattici, lo svolgimento di project work, stage aggiuntivo, eccetera.
Come per ogni altra attività a scelta, è necessario che anche queste non costituiscano un duplicato di conoscenze e competenze già acquisite dallo studente.
Quelle elencate in questa pagina sono le iniziative extracurriculari che sono state approvate dalla Commissione didattica e quindi consentono a chi vi partecipa l'acquisizione dei CFU specificati, alle condizioni riportate nelle pagine di dettaglio di ciascuna iniziativa.
Si ricorda in proposito che:
- tutte queste iniziative richiedono, per l'acquisizione dei relativi CFU, il superamento di una prova di verifica delle competenze acquisite, secondo le indicazioni contenute nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività;
- lo studente è tenuto a inserire nel proprio piano degli studi l'attività prescelta e a iscriversi all'appello appositamente creato per la verbalizzazione, la cui data viene stabilita dal docente di riferimento e pubblicata nella sezione "Modalità d'esame" della singola attività.
Scopri i percorsi formativi promossi dal Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali: https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
CONTAMINATION LAB
Il Contamination Lab Verona (CLab Verona) è un percorso esperienziale con moduli dedicati all'innovazione e alla cultura d'impresa che offre la possibilità di lavorare in team con studenti e studentesse di tutti i corsi di studio per risolvere sfide lanciate da aziende ed enti. Il percorso permette di ricevere 6 CFU in ambito D o F. Scopri le sfide: https://www.univr.it/it/clabverona
----------------------------------------------------------------------
ATTENZIONE: Per essere ammessi a sostenere una qualsiasi attività didattica, incluse quelle a scelta, è necessario essere iscritti all'anno di corso in cui essa viene offerta. Si raccomanda, pertanto, ai laureandi delle sessioni di dicembre e aprile di NON svolgere attività extracurriculari del nuovo anno accademico, cui loro non risultano iscritti, essendo tali sessioni di laurea con validità riferita all'anno accademico precedente. Quindi, per attività svolte in un anno accademico cui non si è iscritti, non si potrà dar luogo a riconoscimento di CFU.
| years | Modules | TAF | Teacher |
|---|---|---|---|
| 1° 2° 3° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | B-education: Sound ideas | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Ciclo tematico di conferenze “Italia nel mondo” - 2024/2025 | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | English for Business and Economics - Bachelor's Degrees | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Ethical finance | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | Generative AI (Artificial Intelligence) for Business Communication | D |
Massimo Melchiori
(Coordinator)
|
| years | Modules | TAF | Teacher |
|---|---|---|---|
| 1° 2° 3° | Methods and tools for literature reviews | D |
Cristina Florio
(Coordinator)
|
| years | Modules | TAF | Teacher |
|---|---|---|---|
| 1° 2° 3° | Data Analysis Laboratory with R (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Data Visualization Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Python Laboratory | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Data Science Laboratory with SAP | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Advanced Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Excel Laboratory (Verona) | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Methods and tools for empirical research in management | D |
Nicola Cobelli
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Plan your professional future | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Marketing plan | D |
Fabio Cassia
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Programming in Matlab | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
| 1° 2° 3° | Programming in SAS | D |
Marco Minozzo
(Coordinator)
|
| years | Modules | TAF | Teacher |
|---|---|---|---|
| 1° 2° 3° | The business consultant accountant | D |
Riccardo Stacchezzini
(Coordinator)
|
| years | Modules | TAF | Teacher |
|---|---|---|---|
| 1° 2° 3° | French B1 level | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | French B2 level | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | English B2 | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | English C1 level | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | Russian B1 | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | Russian B2 | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | Spanish B1 level | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | Spanish B2 level | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | German B1 level | D | Not yet assigned |
| 1° 2° 3° | German B2 level | D | Not yet assigned |
Private law (2024/2025)
Teaching code
4S02458
Teacher
Coordinator
Credits
9
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/01 - PRIVATE LAW
Period
Secondo semestre L dal Feb 17, 2025 al May 30, 2025.
Courses Single
Authorized
Learning objectives
The main aim of the course of private law is to give students an adequate knowledge of the legal system governing relations among individuals and institutions, which act on an equal footing. The main issues of private law will be covered in class, also through classroom discussions on some case studies drawn from recent case law and through examples dealing with daily life. At the end of the course, students will be provided with a clear and concrete knowledge of the fundamental institutions of private law and with the specific terminology of the subject. Moreover, students will acquire knowledge on the rules and fundamental notions of private law, they will be able to understand the principles at the basis of different norms and they will know how to elaborate legal reasoning and apply it to practical cases.
Prerequisites and basic notions
No prior knowledge is required.
Program
Private law and its sources Legal situations Facts, acts and legal transactions Legal subjects: natural persons, legal persons and collective subjects Property and real rights on other people's property Possession Obligations Contracts in general Individual contracts Illicit acts and responsibilities Protection of rights
Bibliography
Didactic methods
The teaching, which takes place mainly through face-to-face lectures, makes use of slides with an explanatory and simplifying function of the subject and numerous examples taken from everyday life. In addition, the analysis of recent case law is proposed, also through the active involvement of students present in the classroom, and an introduction to the knowledge and use of legal databases.
Learning assessment procedures
The exam is oral
During the course, however, there will be an intermediate exam, optional for the student, consisting of a multiple-choise test, about the program carried out in class until that time.
The test consists of 30 multiple-choice questions to be carried out in 35 minutes and it will be considered passed with at least 20 exact answers.
Passing this exam implies that the student, in the oral interview, will not be asked specific questions about the topics covered by the test.
The passing of the intermediate test has only value in the summer and autumn exam sessions following the end of the course.
The modalities of the examination do not differ between attending and non-attending students.
Evaluation criteria
The examination aims to ascertain the level of knowledge of the subject matter achieved by the student, the ability to organize and articulate a discourse, the ability to reason critically and the quality of exposition considering the mastery of legal terminology.
Criteria for the composition of the final grade
The final grade is expressed in thirtieths and is the result of the oral examination. The outcome of the midterm, on the other hand, is expressed in terms of "approved/not approved" and does not average, but only excludes the part covered by the test (if approved) from the oral examination.
Exam language
Italiano
