Studying at the University of Verona
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Lezioni 1° semestre 2°- 6° anno | Oct 3, 2016 | Dec 22, 2016 |
ACCOGLIENZA MATRICOLE - ORE 9.00 - AULA D ISTITUTI BIOLOGICI | Oct 6, 2016 | Oct 6, 2016 |
Corsi elettivi 1° semestre | Oct 10, 2016 | Dec 22, 2016 |
Lezioni 1° semestre 1° anno | Oct 10, 2016 | Jan 13, 2017 |
Progress test 2016 | Nov 16, 2016 | Nov 16, 2016 |
Lezioni 2° semestre - 6° anno | Jan 30, 2017 | Apr 28, 2017 |
Lezioni 2° semestre 1°- 5° anno | Feb 20, 2017 | May 26, 2017 |
Corsi elettivi 2° semestre | Feb 20, 2017 | May 26, 2017 |
Session | From | To |
---|---|---|
Iscrizione Corsi elettivi 1° semestre | Sep 5, 2016 | Oct 4, 2016 |
Sessione studenti fuori corso | Oct 1, 2016 | Sep 30, 2017 |
Sessione invernale 6° anno | Jan 9, 2017 | Jan 27, 2017 |
Sessione invernale 2°-5° anno | Jan 9, 2017 | Feb 17, 2017 |
Iscrizione Corsi elettivi 2° semestre | Jan 12, 2017 | Feb 16, 2017 |
Sessione invernale 1° anno | Jan 16, 2017 | Feb 17, 2017 |
Sessione estiva 6° anno (Gli esami che prevedono il tirocinio (Clinica Chirurgica, Clinica Medica e Geriatria, Pediatria, Ostetricia e Ginecologia) potranno essere sostenuti solo al termine delle lezioni e dopo aver completato il tirocinio in ciascuna di tali materie. Le propedeuticità vanno comunque rispettate e i laureandi nella sessione di luglio devono terminare gli esami entro il 26 giugno 2017) | May 2, 2017 | Jul 28, 2017 |
Sessione estiva 1° - 5° anno | Jun 5, 2017 | Jul 28, 2017 |
Sessione autunnale (i laureandi di ottobre devono terminare gli esami entro il 25.09.2017) | Sep 1, 2017 | Sep 29, 2017 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione straordinaria 2015-16 | Mar 13, 2016 | Mar 24, 2016 |
Sessione estiva | Jul 10, 2017 | Jul 28, 2017 |
Sessione autunnale | Oct 9, 2017 | Oct 20, 2017 |
Period | From | To |
---|---|---|
VACANZE DI NATALE | Dec 23, 2016 | Jan 8, 2017 |
Vacanze Pasquali | Apr 14, 2017 | Apr 18, 2017 |
VACANZE ESTIVE | Aug 8, 2017 | Aug 20, 2017 |
Description | Period | From | To |
---|---|---|---|
2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | Oct 3, 2016 | Oct 3, 2016 |
6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | Oct 3, 2016 | Dec 22, 2016 |
6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | Jan 16, 2017 | Jun 16, 2017 |
1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | 1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | Feb 20, 2017 | May 26, 2017 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Should you have any doubts or questions, please check the Enrollment FAQs
Academic staff
Bisoffi Zeno
zeno.bisoffi@sacrocuore.it +390456013326Cornaglia Giuseppe
giuseppe.cornaglia@univr.it 045 8027196Rosina Paolo
paolo.rosina@univr.it +39 045 812 2547Scuro Alberto
alberto.scuro@univr.it +39 045 812 4413Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2017/2018
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2018/2019
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
4° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
5° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
6° Year activated in the A.Y. 2021/2022
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Systematic pathology II - MALATTIE DELL'APPARATO RESPIRATORIO (2019/2020)
Teaching code
4S01146
Academic staff
Credits
2
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
MED/10 - RESPIRATORY DISEASES
Period
2° semestre 1°- 5° anno dal Feb 17, 2020 al May 29, 2020.
Location
VERONA
To show the organization of the course that includes this module, follow this link: Course organization
Learning outcomes
The Respiratory Diseases course aims to provide students with an adequate knowledge relating to:
• diagnostic use of respiratory symptoms, interpreted in relation to their physiogenesis
• pathophysiology and systematic nosography of thoraco-respiratory diseases
• diagnostic procedures and their indications in diseases of the respiratory system.
Program
Respiratory function test
• ventilatory function test, alveolus-capillary diffusion of CO, bronchial provocation test.
Respiratory failure (RF)
• Define and classify the RF, detailing its diagnostic methods
• Illustrate the pathophysiological mechanisms of acute and chronic IR
• List the pathological conditions responsible for the development of acute and chronic IR
• Recognize the patient with RF on the basis of the clinicl exam and interpret the symptoms of hypoxemia and hypercapnia
• Plan the investigations to be carried out to identify the causes of RF and indicate the elements useful for prognostic purposes
• Indicate the principles and methods of oxygen therapy
Respiratory disorders during sleep, with special reference to OSA (Obstructive apnea syndrome)
• Classify the main forms of respiratory disorders during sleep
• Describe essential epidemiological data
• Illustrate the most important pathophysiological mechanisms
• List the risk factors
• Describe the clinical picture
• Plan essential investigations for diagnosis
Chronic bronchitis, bronchial asthma and pulmonary emphysema
• Classify chronic obstructive pulmonary diseases, highlighting their distinctive features from a physiopathological and clinical point of view
• Describe essential epidemiological data
• Enumerate the risk factors
• Illustrate pathogenesis and pathophysiology
• Describe the pathological anatomy by emphasizing the anatomical-functional correlations
• Describe symptoms and natural history
• Plan the investigations necessary for diagnosis and functional evaluation
Brochiectasis
• Define and classify bronchiectasis on an etiological basis (congenital, acquired, poststenotic)
• Indicate, also taking into account the etiology, the preferred location of bronchiectasis
• Describe the clinical picture of bronchiectasis and justify the pathophysiological symptoms
• List the investigations aimed at identifying bronchiectasis and evaluating the extent
• Illustrate the principles of medical and physiotherapeutic therapy of bronchiectasis
• Identify patients in whom surgical treatment is necessary and feasible
Interstitial lung disease
• Define and classify the interstitial diseases
• List the ten most frequent morbid forms
• Describe etiopathogenesis, pathology, clinical forms and diagnostic methodology of interstitial pneumonitis (with particular regard to idiopathic interstitial fibrosis) and of pulmonary sarcoidosis
• Recognize the cardinal symptoms of interstitial lung diseases associated with collagenopathy
Hypersensitivity pneumonia
• Describe the pathogenesis and pathology and identify the three etiological agents most frequently causing the disease
• Describe the pivotal symptoms of the farmer's lung
Acute bronchitis and bacterial, viral, fungal pneumonia
• List the etiological agents and describe the symptoms of acute bronchitis
• Describe the epidemiology and list the etiological agents of extra-hospital and hospital acquired pneumonia
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Jameson J - Loscalzo J - Fauci A - Kasper D - Hauser S - Longo D | Harrison's Principles of Internal Medicine (Edizione 20) | McGraw-Hill Education | 2018 | 9781259644030 |
Examination Methods
The exam consists of an oral test
Free choice courses
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Progress Test 1st year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
2° | Progress Test 2nd year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
3° | Progress Test 3rd year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
4° | Progress Test 4th year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
5° | Progress Test 5th year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
6° | Progress Test 6th year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° 4° 5° 6° | Training to medical humanities | D | Not yet assigned |
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and soon also via the Univr app.
Erasmus+ e altre esperienze all'estero
Extra courses and activities
Opzioni (cambio di ordinamento)
Studenti iscritti alla classe LM/41 (Classe delle lauree magistrali in medicina e chirurgia)
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18 (convertito con modificazioni dalla L. 24 aprile 2020, n. 27), dispone l’adeguamento dell’ordinamento della classe LM/41 alle normative citate in oggetto.
Coloro i quali hanno concluso/concluderanno il tirocinio pratico-valutativo pre-lauream con giudizio di idoneità (ai sensi del DM 58/2018), conseguita la laurea, sono abilitati all’esercizio della professione di medico-chirurgo e possono procedere all’iscrizione presso l’Ordine dei Medici.
Rilascio del titolo di abilitazione
Ai fini del rilascio dell’abilitazione professionale è richiesto il pagamento delle seguenti tasse:
- tassa erariale pari a € 49,90 da versarsi prima che inizi la frequenza del tirocinio pratico valutativo
- tassa regionale di abilitazione da versarsi all’atto della consegna del titolo di abilitazione.
Studenti iscritti alla classe 46/S (Classe delle lauree specialistiche in medicina e chirurgia) e ordinamenti previgenti (attualmente fuori corso) oppure studenti iscritti alla classe LM/41 con coorti antecedenti alla coorte 2014 (attualmente fuori corso).
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18” dispone che, gli iscritti agli ordinamenti previgenti, con tirocinio pratico previsto post – laurea (ai sensi del DM 445/2001), ferme restando le norme sulla decadenza dagli studi, possono concludere il percorso di studio senza dovere necessariamente acquisire, ai fini dell’ammissione all’esame finale di laurea, il giudizio di idoneità del suddetto tirocinio pratico valutativo. In tal caso il diploma di laurea che rilascerà l’Ateneo avrà la sola valenza di titolo accademico. Resterà ferma, in ogni caso la possibilità per tali soggetti di conseguire eventualmente l’abilitazione all’esercizio della professione di medico-chirurgo in un momento successivo, secondo le modalità di cui al comma 2 dell’art.102, cioè conseguendo la valutazione del tirocinio prescritta dal D.M. n. 445/2001. L’Ateneo continuerà a predisporre un separato diploma di abilitazione.
Si ricorda che ai suddetti studenti è in ogni caso consentita l’opzione al nuovo ordinamento secondo i termini e le modalità previste.
Documents
Title | Info File |
---|---|
All. 1 Tabella di racc. M54 | pdf, it, 525 KB, 14/06/21 |
All. 2 Tabella di racc. MM1 | pdf, it, 419 KB, 14/06/21 |
AVVISO OPZIONE 2024-25 | pdf, it, 377 KB, 12/12/23 |
Richiesta di passaggio di ordinamento 2023-24 | pdf, it, 483 KB, 10/02/23 |
Richiesta di valutazione carriera 2023-24 | pdf, it, 481 KB, 10/02/23 |
Timetable
Documents
Title | Info File |
---|---|
Orari 1^ anno - 2^ semestre | pdf, it, 19 KB, 12/02/24 |
Orari 2^ anno - 2^ semestre | pdf, it, 18 KB, 28/02/24 |
Orari 3^ anno - 2^ semestre | pdf, it, 21 KB, 29/02/24 |
Orari 4^ anno - 2^ semestre | pdf, it, 21 KB, 27/02/24 |
Orari 5^ anno - 2^ semestre | pdf, it, 18 KB, 07/03/24 |
Orari 6^ anno - 2^ semestre | pdf, it, 12 KB, 21/02/24 |
Orari II semestre 2023-24 | pdf, it, 781 KB, 29/02/24 |
Orari I semestre 2023-24 | pdf, it, 280 KB, 29/11/23 |
Propedeuticità, blocchi, sbarramenti | pdf, it, 548 KB, 22/09/23 |