Formazione e ricerca

Attività Formative del Corso di Dottorato

In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!

Istruzioni per i docenti: gestione delle lezioni

Research organisation

Crediti: 3

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Gianluca Veronesi, Ivan Russo, Ilenia Confente

Qualitative research methods

Crediti: 6

Lingua di erogazione: English

Docente:  Sara Moggi, Lapo Mola, Alessandro Lai, Daniela Pianezzi, Riccardo Stacchezzini, Lorenzo Bruno Prataviera

Advanced quantitative research methods

Crediti: 6.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Valentina Mazzoli, Elena Claire Ricci, Fabio Cassia, Claudia Bazzani, David D'Acunto, Riccardo Scarpa

Classics in accounting

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Francesca Rossignoli, Alessandro Lai, Riccardo Stacchezzini, Cristina Florio

Classics in finance

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Laura Chiaramonte, Josanco Floreani

Classics in supply chain management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Ivan Russo, Barbara Gaudenzi

Trending topics in finance

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Laura Chiaramonte

Trending topics in performance management

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Silvia Vernizzi, Silvia Cantele

Classics in management, organization and marketing

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Andrea Moretti, Maria Chiarvesio, Giancarlo Lauto

Classics in performance management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Eugenio Comuzzi, Filippo Zanin

Data reduction methods: cluster analysis, PCA, factor analysis

Crediti: 1.5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Laura Pagani

Quantitative research methods

Crediti: 6.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Simone Giannerini, Francesca Visintin

Research project management

Crediti: 3

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Irina Dokalskaya, Cinzia Battistella, Luca Brusati

Trending topics in accounting

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Stefano Landi

Trending topics in consumer market research for developing innovation

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Roberta Capitello, Elena Claire Ricci, Claudia Bazzani

Trending topics in management, organisation and marketing

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Michela Mason, Raffaella Tabacco

Trending topics in supply chain management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Lorenzo Bruno Prataviera, Silvia Blasi

Referente

Ivan Russo

Crediti

3

Lingua di erogazione

English.

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

The objective of this course is to introduce students to fundamental questions and approaches to research design organization.
The first aim is introduce the topic of doing research and illustrate the academic approach and phases a young scholar need to follow in order to conduct rigor and relevant research.
Students will provided with overviews about research approach, theories, and description related to the classification of study types and with useful tools and tips for structuring and writing their first academic articles.
The second objective of this course is to introduce students to fundamental questions and theoretical approaches in the study of organizations and to some of the fundamental issues in organizational design and behaviour. The primary goal is to cover some major theoretical approaches to organizations; to do so, the course will examine recent developments in theory and research that meaningfully extend these approaches. During the course, students will develop an understanding of some of these major theoretical perspectives which guide the study of organizations and will examine how different theoretical perspectives are tested.
The course does not require an advanced background in organization theory.

Programma

Class 1 (6 h)
The Selection of a Research Approach
The Research Topic: Rigor & Relevance, The use of Theory, Research gaps & Literature Review.
Class 2 (6 h)
Research questions, Central Research Idea, A classification of study types: quantitative, qualitative and mixed method research.
Class 3 (4 h)
Tips for Writing Strategies
- Writing the Proposal
- Writing Ideas
- “Writing exercises”
Discussion.
Class 4 (4 h)
Transaction Cost Economics
**
The Resource-Based View of the Firm.
Class 5 (4 h)
Agency Theory and Resource Dependence Theory
**
Theory integration in organizational research.

Modalità didattiche

This course is designed to develop the first academic skills regarding the understanding of some of main research approaches, enabling the doctoral student to learn how to select and identify a research questions, how to structure and develop a literature review and finally providing them with writing exercises helping them in structuring an article from an academic perspective.
Classes will not be only theoretical but there will be a high attention in developing discussion and critical discourse about academic research vision and academic research writing.
Furthermore, this course is designed to develop students’ skills in discussing and critiquing both theory-based arguments and empirical evidence. Students not only need to understand theoretical arguments, but also need to be able to analyse and extend them. Each lesson’s readings will typically include some “classics” defining a theoretical perspective, some more recent theoretical and/or empirical developments of these perspectives, and either implicit or explicit critiques of the initial formulation of these perspectives.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Grade Components:
1. Class Preparation, Participation, (30%)
2. Contribution and Discussion (20%)
3. Assignment, Research Paper & Presentation (50%).

Le/gli studentesse/studenti con disabilità o disturbi specifici di apprendimento (DSA), che intendano richiedere l'adattamento della prova d'esame, devono seguire le indicazioni riportate QUI

Valutazione

Grading Scale:
A. Excellent
B. Very good
C. Good
D. Sufficient
E. Not sufficient
In-Class Activities:
Open discussion, group working, presentations, and critical analysis.

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
lunedì 18 novembre 2024
11:00 - 14:00
Durata: 03:00
aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24, 37129 Verona Ivan Russo Research Organization and Research Design
lunedì 18 novembre 2024
15:00 - 18:00
Durata: 03:00
aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24, 37129 Verona Ilenia Confente Research Organization and Research Design
martedì 19 novembre 2024
09:00 - 12:00
Durata: 03:00
aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24, 37129 Verona Ivan Russo Research Organization and Research Design
martedì 19 novembre 2024
13:00 - 16:00
Durata: 03:00
aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24, 37129 Verona Ilenia Confente Research Organization and Research Design
martedì 26 novembre 2024
09:45 - 11:45
Durata: 02:00
aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24, 37129 Verona Ivan Russo Research Organization and Research Design
martedì 26 novembre 2024
11:45 - 13:45
Durata: 02:00
aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24, 37129 Verona Ilenia Confente Research Organization and Research Design
giovedì 12 dicembre 2024
09:45 - 13:45
Durata: 04:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Gianluca Veronesi Research Organization and Research Design
venerdì 13 dicembre 2024
09:45 - 13:45
Durata: 04:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Gianluca Veronesi Research Organization and Research Design

Sustainable Development Goals - SDGs

Questa iniziativa contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.
Maggiori informazioni su www.univr.it/sostenibilita