Formazione e ricerca
Attività Formative del Corso di Dottorato
In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!
Research organisation
Crediti: 3
Lingua di erogazione: English.
Docente: Gianluca Veronesi, Ivan Russo, Ilenia Confente
Qualitative research methods
Crediti: 6
Lingua di erogazione: English
Docente: Sara Moggi, Lapo Mola, Alessandro Lai, Daniela Pianezzi, Riccardo Stacchezzini, Lorenzo Bruno Prataviera
Advanced quantitative research methods
Crediti: 6.8
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Valentina Mazzoli, Elena Claire Ricci, Fabio Cassia, Claudia Bazzani, David D'Acunto, Riccardo Scarpa
Classics in accounting
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Francesca Rossignoli, Alessandro Lai, Riccardo Stacchezzini, Cristina Florio
Classics in finance
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Laura Chiaramonte, Josanco Floreani
Classics in management, organization and marketing
Crediti: 2
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Andrea Moretti, Maria Chiarvesio, Giancarlo Lauto
Classics in performance management
Crediti: 2
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Eugenio Comuzzi, Filippo Zanin
Classics in supply chain management
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Ivan Russo, Barbara Gaudenzi
Data reduction methods: cluster analysis, PCA, factor analysis
Crediti: 1.5
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Laura Pagani
Quantitative research methods
Crediti: 6.8
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Simone Giannerini, Francesca Visintin
Research project management
Crediti: 3
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Irina Dokalskaya, Cinzia Battistella, Luca Brusati
Trending topics in accounting
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English.
Docente: Stefano Landi
Trending topics in consumer market research for developing innovation
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Roberta Capitello, Elena Claire Ricci, Claudia Bazzani
Trending topics in finance
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Laura Chiaramonte
Trending topics in management, organisation and marketing
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Michela Mason, Raffaella Tabacco
Trending topics in performance management
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Silvia Vernizzi, Silvia Cantele
Trending topics in supply chain management
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Lorenzo Bruno Prataviera, Silvia Blasi
Qualitative research methods (2024/2025)
Docenti
Alessandro Lai, Sara Moggi, Lapo Mola, Daniela Pianezzi, Lorenzo Bruno Prataviera, Riccardo Stacchezzini
Referente
Crediti
6
Lingua di erogazione
English
Frequenza alle lezioni
Scelta Libera
Sede
VERONA
Obiettivi di apprendimento
The course “Qualitative Research Methods” presents worldviews and paradigms that display fundamental ideas about life and society (e.g. Social constructionist research, Interpretative research, Critical studies, Historiography). Further, it presents some popular theories in social sciences (e.g. Foucault’s governmentality framework; Searle’s theory of institutional reality, Schatzki’s practice theory) and how these theories and related methodologies are coherently applied in qualitative accounting and management research. Finally, the course focuses upon qualitative data collection and analysis, with the following focus: i) Case study approach, grounded theory method (GTM), with specific reference to Gioia method; ii) interviews, focus groups, qualitative coding and content analysis; iii) Critical discourse analysis, action research, participant observation and ethnography; iv) Abductive reasoning approach.
Prerequisiti e nozioni di base
None.
Programma
Class 1 (6 h)
Paradigms: an introduction (1/2)
An epistemological debate about researching. An overview of popular paradigms adopted in qualitative accounting and management research (e.g. social constructionist research, interpretive research, critical research, historiography).
Class 2 (6 h)
Research methodologies and strategies (2/2)
An overview of popular methodologies and strategies adopted in qualitative accounting and management research. The structure of a qualitative research paper.
Class 3 (6 h)
Theories (1/2)
Introduction to theories: the meaning(s) of ‘theory’, what theory is not, theory classifications, what constitutes a theoretical contribution, and levels of theorization. An overview of popular theories adopted in qualitative accounting and management research (e.g. practice theory, actor-network theory, impression management, institutional sociology, institutional work, governmentality).
Class 4 (6 h)
Theories (2/2)
Theoretically framing a qualitative accounting and management research paper (analysis of how empirical research can be theoretically framed and developed).
Class 5 (6 h)
Case study approach (when why and how a case study. One or multiple cases?); Doing grounded theory method (GTM), and Gioia methodology.
Class 6 (6 h)
Data collection and analysis in qualitative research: interviews, focus groups, qualitative coding and content analysis.
Class 7 (6 h)
Critical discourse analysis, action research, participant observation and ethnography.
Class 8 (6 h)
Abductive reasoning approach and theory elaboration with case studies and interviews.
Modalità didattiche
The objective of this course is to develop first academic skills regarding the understanding of paradigms, theories, and methods that inform and are used in qualitative accounting and management research.
Modalità di verifica dell'apprendimento
1. Class participation, contribution and discussion (40%)
2. Research Paper on a key topic discussed in class (60%) – details will follow
Valutazione
Grading Scale:
A. Excellent
B. Very good
C. Good
D. Sufficient
E. Not sufficient
In-Class Procedures:
Open-discussion, presentations and critique.
Lezioni Programmate
Quando | Aula | Docente | Argomenti |
---|---|---|---|
martedì 14 gennaio 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Alessandro Lai | Qualitative Research Methods |
mercoledì 15 gennaio 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Alessandro Lai | Qualitative Research Methods |
giovedì 16 gennaio 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Da definire | Riccardo Stacchezzini | Qualitative Research Methods (presso aula 2.2 DIMA) |
venerdì 17 gennaio 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Da definire | Riccardo Stacchezzini | Qualitative Research Methods (presso aula 2.2 DIMA) |
lunedì 20 gennaio 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Lapo Mola | Qualitative Research Methods |
martedì 21 gennaio 2025 10:45 - 17:45 Durata: 06:00 |
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Sara Moggi | Qualitative Research Methods |
mercoledì 22 gennaio 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Daniela Pianezzi | Qualitative Research Methods. CDA and Affective Ethnography |
giovedì 23 gennaio 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Lorenzo Bruno Prataviera | Qualitative Research Methods |
Sustainable Development Goals - SDGs
Questa iniziativa contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.Maggiori informazioni su www.univr.it/sostenibilita