Formazione e ricerca

Attività Formative del Corso di Dottorato

In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!

Istruzioni per i docenti: gestione delle lezioni

Research organisation

Crediti: 3

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Gianluca Veronesi, Ivan Russo, Ilenia Confente

Qualitative research methods

Crediti: 6

Lingua di erogazione: English

Docente:  Sara Moggi, Lapo Mola, Alessandro Lai, Daniela Pianezzi, Riccardo Stacchezzini, Lorenzo Bruno Prataviera

Advanced quantitative research methods

Crediti: 6.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Valentina Mazzoli, Elena Claire Ricci, Fabio Cassia, Claudia Bazzani, David D'Acunto, Riccardo Scarpa

Classics in accounting

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Francesca Rossignoli, Alessandro Lai, Riccardo Stacchezzini, Cristina Florio

Classics in finance

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Laura Chiaramonte, Josanco Floreani

Classics in management, organization and marketing

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Andrea Moretti, Maria Chiarvesio, Giancarlo Lauto

Classics in performance management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Eugenio Comuzzi, Filippo Zanin

Classics in supply chain management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Ivan Russo, Barbara Gaudenzi

Data reduction methods: cluster analysis, PCA, factor analysis

Crediti: 1.5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Laura Pagani

Quantitative research methods

Crediti: 6.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Simone Giannerini, Francesca Visintin

Research project management

Crediti: 3

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Irina Dokalskaya, Cinzia Battistella, Luca Brusati

Trending topics in accounting

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Stefano Landi

Trending topics in consumer market research for developing innovation

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Roberta Capitello, Elena Claire Ricci, Claudia Bazzani

Trending topics in finance

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Laura Chiaramonte

Trending topics in management, organisation and marketing

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Michela Mason, Raffaella Tabacco

Trending topics in performance management

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Silvia Vernizzi, Silvia Cantele

Trending topics in supply chain management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Lorenzo Bruno Prataviera, Silvia Blasi

Crediti

6

Lingua di erogazione

English

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

The course “Qualitative Research Methods” presents worldviews and paradigms that display fundamental ideas about life and society (e.g. Social constructionist research, Interpretative research, Critical studies, Historiography). Further, it presents some popular theories in social sciences (e.g. Foucault’s governmentality framework; Searle’s theory of institutional reality, Schatzki’s practice theory) and how these theories and related methodologies are coherently applied in qualitative accounting and management research. Finally, the course focuses upon qualitative data collection and analysis, with the following focus: i) Case study approach, grounded theory method (GTM), with specific reference to Gioia method; ii) interviews, focus groups, qualitative coding and content analysis; iii) Critical discourse analysis, action research, participant observation and ethnography; iv) Abductive reasoning approach.

Prerequisiti e nozioni di base

None.

Programma

Class 1 (6 h)
Paradigms: an introduction (1/2)
An epistemological debate about researching. An overview of popular paradigms adopted in qualitative accounting and management research (e.g. social constructionist research, interpretive research, critical research, historiography).
Class 2 (6 h)
Research methodologies and strategies (2/2)
An overview of popular methodologies and strategies adopted in qualitative accounting and management research. The structure of a qualitative research paper.
Class 3 (6 h)
Theories (1/2)
Introduction to theories: the meaning(s) of ‘theory’, what theory is not, theory classifications, what constitutes a theoretical contribution, and levels of theorization. An overview of popular theories adopted in qualitative accounting and management research (e.g. practice theory, actor-network theory, impression management, institutional sociology, institutional work, governmentality).
Class 4 (6 h)
Theories (2/2)
Theoretically framing a qualitative accounting and management research paper (analysis of how empirical research can be theoretically framed and developed).
Class 5 (6 h)
Case study approach (when why and how a case study. One or multiple cases?); Doing grounded theory method (GTM), and Gioia methodology.
Class 6 (6 h)
Data collection and analysis in qualitative research: interviews, focus groups, qualitative coding and content analysis.
Class 7 (6 h)
Critical discourse analysis, action research, participant observation and ethnography.
Class 8 (6 h)
Abductive reasoning approach and theory elaboration with case studies and interviews.

Modalità didattiche

The objective of this course is to develop first academic skills regarding the understanding of paradigms, theories, and methods that inform and are used in qualitative accounting and management research.

Modalità di verifica dell'apprendimento

1. Class participation, contribution and discussion (40%)
2. Research Paper on a key topic discussed in class (60%) – details will follow

Le/gli studentesse/studenti con disabilità o disturbi specifici di apprendimento (DSA), che intendano richiedere l'adattamento della prova d'esame, devono seguire le indicazioni riportate QUI

Valutazione

Grading Scale:
A. Excellent
B. Very good
C. Good
D. Sufficient
E. Not sufficient
In-Class Procedures:
Open-discussion, presentations and critique.

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
martedì 14 gennaio 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Alessandro Lai Qualitative Research Methods
mercoledì 15 gennaio 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Alessandro Lai Qualitative Research Methods
giovedì 16 gennaio 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Da definire Riccardo Stacchezzini Qualitative Research Methods (presso aula 2.2 DIMA)
venerdì 17 gennaio 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Da definire Riccardo Stacchezzini Qualitative Research Methods (presso aula 2.2 DIMA)
lunedì 20 gennaio 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Lapo Mola Qualitative Research Methods
martedì 21 gennaio 2025
10:45 - 17:45
Durata: 06:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Sara Moggi Qualitative Research Methods
mercoledì 22 gennaio 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Daniela Pianezzi Qualitative Research Methods. CDA and Affective Ethnography
giovedì 23 gennaio 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Aula 2.2 Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Lorenzo Bruno Prataviera Qualitative Research Methods

Sustainable Development Goals - SDGs

Questa iniziativa contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.
Maggiori informazioni su www.univr.it/sostenibilita