Formazione e ricerca

Attività Formative del Corso di Dottorato

In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!

Istruzioni per i docenti: gestione delle lezioni

Research organisation

Crediti: 3

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Gianluca Veronesi, Ivan Russo, Ilenia Confente

Qualitative research methods

Crediti: 6

Lingua di erogazione: English

Docente:  Sara Moggi, Lapo Mola, Alessandro Lai, Daniela Pianezzi, Riccardo Stacchezzini, Lorenzo Bruno Prataviera

Advanced quantitative research methods

Crediti: 6.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Valentina Mazzoli, Elena Claire Ricci, Fabio Cassia, Claudia Bazzani, David D'Acunto, Riccardo Scarpa

Classics in accounting

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Francesca Rossignoli, Alessandro Lai, Riccardo Stacchezzini, Cristina Florio

Classics in finance

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Laura Chiaramonte, Josanco Floreani

Classics in supply chain management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Ivan Russo, Barbara Gaudenzi

Trending topics in finance

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Laura Chiaramonte

Trending topics in performance management

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Silvia Vernizzi, Silvia Cantele

Classics in management, organization and marketing

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Andrea Moretti, Maria Chiarvesio, Giancarlo Lauto

Classics in performance management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Eugenio Comuzzi, Filippo Zanin

Data reduction methods: cluster analysis, PCA, factor analysis

Crediti: 1.5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Laura Pagani

Quantitative research methods

Crediti: 6.8

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Simone Giannerini, Francesca Visintin

Research project management

Crediti: 3

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Irina Dokalskaya, Cinzia Battistella, Luca Brusati

Trending topics in accounting

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English.

Docente:  Stefano Landi

Trending topics in consumer market research for developing innovation

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Roberta Capitello, Elena Claire Ricci, Claudia Bazzani

Trending topics in management, organisation and marketing

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Michela Mason, Raffaella Tabacco

Trending topics in supply chain management

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Lorenzo Bruno Prataviera, Silvia Blasi

Crediti

6,75

Lingua di erogazione

Inglese

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

This course aims to cover the main ideas and theoretical results employed in applied business economics research that employs “Advanced quantitative research methods”. The first part of the course is based on Stata, and it focuses on the econometrics of micro data. This part follows closely the textbook by Cameron and Trivedi “Microeconometric Using Stata”, 2010 edition by Stata Press (here abbreviated as MUS). Students are strongly encouraged to browse the content of the Stata YouTube channel with screencast tutorials to be ready for classes.
The second part of the course is modular, and it deals with specific methods, such as process model and process analysis, structural equation modeling, and experimental design, with specific replications of case studies.

Prerequisiti e nozioni di base

None.

Programma

Class 1 (MUS ch3) (4 L + 1 P)
Linear models and testing.
Class 2 (MUS ch5 part 1) (4 L + 1 P)
GLS, FGLS, WLS.
Class 3 (MUS ch5 part 2) (4 L + 1 P)
Systems of linear regressions, Survey Data.
Class 4 (MUS ch6) (4 L + 1 P)
Endogeneity & Linear instrumental variables.
Class 5 (MUS ch8) (4 L + 1 P)
Panel data (Part 1)
Class 6 (MUS ch9) (8 L + 1 P)
Panel data (Part 2)
Class 7 (MUS ch10-11) (4 L + 1 P)
NLReg, optimization and testing.
Class 8 (MUS ch14-15) (4 L + 1 P)
Binary and multinomial models.
Class 9 (6 h)
Process model & process analysis. Case study replication
Class 10 (6 h)
Structural equation modeling
(CB-SEM & PLS-SEM)
Class 11 (6 h)
Experimental design and analysis.

Modalità didattiche

This course is designed to cover in some depth and with practical applications the main topics of a standard advanced graduate course in micreconometrics for business studies and to lead students to the mastering of use of Stata and other software packages used in quantitative business research. Students need to study these topics before attending lectures dealing with each topic.
Classes will be both theoretical and practical. Practice will be given using specific software products, which are dominant in business economics research and microeconometric analysis. Specifically, Stata is a programmable software, which is fully supported by a wide community of researchers meeting regularly in regional conferences (e.g. Stata conferences) and by a periodical journal where new specialized packages are being discussed and made available to users with examples. Furthermore, the Stata software, like R-markdown, for R (see this if you are into R) has its own version of markdown called MarkStat, which enables the creation of replicable data analysis and dynamic documents. These make the documentation of quantitive work much easier, so that researchers can easily communicate to co-authors, collaborators and research students. Several screencasts are available from the official Stata site which can help you have a broad idea of the commands and purpose of the tools, although you will need to download the manuals from the Stata website to have a better understanding and a set of references to the seminal papers. Some universities also provide free Stata resources, such as UCLA. There is a basic introduction to new users on Medium here.
Finally, some good research students have provided dedicated YouTube channels (note: these are not peer-reviewed, so they may contain errors), such as Felix Larry Essilfie, who has some videos on data management and logistic regression, and Bob Wen, who has put together a few playlists with some videos on difference-in-difference, SEM and even solutions to the problem sets in MUS. A good introduction is also available here. James Gaskins’ channel provides a comprehensive series of videos on SEM software applications, specifically SPSS (Amos)

Modalità di verifica dell'apprendimento

GRADE COMPONENTS:
1. Class Preparation, Participation, (40%)
2. Assignments & Final take home exam, (60%)

Le/gli studentesse/studenti con disabilità o disturbi specifici di apprendimento (DSA), che intendano richiedere l'adattamento della prova d'esame, devono seguire le indicazioni riportate QUI

Valutazione

GRADING SCALE:
A. Excellent
B. Very good
C. Good
D. Sufficient
E. Not sufficient.
IN-CLASS ACTIVITIES:
Presentations, open discussion, and some practice.

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
lunedì 17 marzo 2025
14:00 - 19:00
Durata: 04:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Elena Claire Ricci Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
martedì 18 marzo 2025
09:00 - 15:00
Durata: 04:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Elena Claire Ricci Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
lunedì 24 marzo 2025
14:00 - 19:00
Durata: 04:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Claudia Bazzani Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
martedì 25 marzo 2025
09:00 - 15:00
Durata: 04:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Claudia Bazzani Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
lunedì 31 marzo 2025
14:00 - 19:00
Durata: 04:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Riccardo Scarpa Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
martedì 01 aprile 2025
09:00 - 13:00
Durata: 04:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Veronaonline Riccardo Scarpa Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
martedì 01 aprile 2025
14:00 - 19:00
Durata: 04:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Riccardo Scarpa Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
lunedì 07 aprile 2025
14:00 - 19:00
Durata: 04:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Riccardo Scarpa Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
martedì 08 aprile 2025
09:00 - 15:00
Durata: 04:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Riccardo Scarpa Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
lunedì 14 aprile 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona David D'Acunto Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
mercoledì 23 aprile 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Fabio Cassia Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)
mercoledì 30 aprile 2025
09:45 - 16:45
Durata: 06:00
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona Valentina Mazzoli Advanced Quantitative Research Methods (AQRM)