Formazione e ricerca
Attività Formative del Corso di Dottorato
In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!
Research organisation
Crediti: 3
Lingua di erogazione: English.
Docente: Gianluca Veronesi, Ivan Russo, Ilenia Confente
Qualitative research methods
Crediti: 6
Lingua di erogazione: English
Docente: Sara Moggi, Lapo Mola, Alessandro Lai, Daniela Pianezzi, Riccardo Stacchezzini, Lorenzo Bruno Prataviera
Advanced quantitative research methods
Crediti: 6.8
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Valentina Mazzoli, Elena Claire Ricci, Fabio Cassia, Claudia Bazzani, David D'Acunto, Riccardo Scarpa
Classics in accounting
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Francesca Rossignoli, Alessandro Lai, Riccardo Stacchezzini, Cristina Florio
Classics in finance
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Laura Chiaramonte, Josanco Floreani
Classics in supply chain management
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Ivan Russo, Barbara Gaudenzi
Trending topics in finance
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English.
Docente: Laura Chiaramonte
Trending topics in performance management
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English
Docente: Silvia Vernizzi, Silvia Cantele
Classics in management, organization and marketing
Crediti: 2
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Andrea Moretti, Maria Chiarvesio, Giancarlo Lauto
Classics in performance management
Crediti: 2
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Eugenio Comuzzi, Filippo Zanin
Data reduction methods: cluster analysis, PCA, factor analysis
Crediti: 1.5
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Laura Pagani
Quantitative research methods
Crediti: 6.8
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Simone Giannerini, Francesca Visintin
Research project management
Crediti: 3
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Irina Dokalskaya, Cinzia Battistella, Luca Brusati
Trending topics in accounting
Crediti: 1
Lingua di erogazione: English.
Docente: Stefano Landi
Trending topics in consumer market research for developing innovation
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Roberta Capitello, Elena Claire Ricci, Claudia Bazzani
Trending topics in management, organisation and marketing
Crediti: 1
Lingua di erogazione: Inglese
Docente: Gouya Harirchi, Francesco Raggiotto, Michela Mason, Raffaella Tabacco
Trending topics in supply chain management
Crediti: 2
Lingua di erogazione: English
Docente: Lorenzo Bruno Prataviera, Silvia Blasi
Advanced quantitative research methods (2024/2025)
Docenti
Riccardo Scarpa, Claudia Bazzani, Fabio Cassia, David D'Acunto, Valentina Mazzoli, Elena Claire Ricci
Referente
Crediti
6,75
Lingua di erogazione
Inglese
Frequenza alle lezioni
Scelta Libera
Sede
VERONA
Obiettivi di apprendimento
This course aims to cover the main ideas and theoretical results employed in applied business economics research that employs “Advanced quantitative research methods”. The first part of the course is based on Stata, and it focuses on the econometrics of micro data. This part follows closely the textbook by Cameron and Trivedi “Microeconometric Using Stata”, 2010 edition by Stata Press (here abbreviated as MUS). Students are strongly encouraged to browse the content of the Stata YouTube channel with screencast tutorials to be ready for classes.
The second part of the course is modular, and it deals with specific methods, such as process model and process analysis, structural equation modeling, and experimental design, with specific replications of case studies.
Prerequisiti e nozioni di base
None.
Programma
Class 1 (MUS ch3) (4 L + 1 P)
Linear models and testing.
Class 2 (MUS ch5 part 1) (4 L + 1 P)
GLS, FGLS, WLS.
Class 3 (MUS ch5 part 2) (4 L + 1 P)
Systems of linear regressions, Survey Data.
Class 4 (MUS ch6) (4 L + 1 P)
Endogeneity & Linear instrumental variables.
Class 5 (MUS ch8) (4 L + 1 P)
Panel data (Part 1)
Class 6 (MUS ch9) (8 L + 1 P)
Panel data (Part 2)
Class 7 (MUS ch10-11) (4 L + 1 P)
NLReg, optimization and testing.
Class 8 (MUS ch14-15) (4 L + 1 P)
Binary and multinomial models.
Class 9 (6 h)
Process model & process analysis. Case study replication
Class 10 (6 h)
Structural equation modeling
(CB-SEM & PLS-SEM)
Class 11 (6 h)
Experimental design and analysis.
Modalità didattiche
This course is designed to cover in some depth and with practical applications the main topics of a standard advanced graduate course in micreconometrics for business studies and to lead students to the mastering of use of Stata and other software packages used in quantitative business research. Students need to study these topics before attending lectures dealing with each topic.
Classes will be both theoretical and practical. Practice will be given using specific software products, which are dominant in business economics research and microeconometric analysis. Specifically, Stata is a programmable software, which is fully supported by a wide community of researchers meeting regularly in regional conferences (e.g. Stata conferences) and by a periodical journal where new specialized packages are being discussed and made available to users with examples. Furthermore, the Stata software, like R-markdown, for R (see this if you are into R) has its own version of markdown called MarkStat, which enables the creation of replicable data analysis and dynamic documents. These make the documentation of quantitive work much easier, so that researchers can easily communicate to co-authors, collaborators and research students. Several screencasts are available from the official Stata site which can help you have a broad idea of the commands and purpose of the tools, although you will need to download the manuals from the Stata website to have a better understanding and a set of references to the seminal papers. Some universities also provide free Stata resources, such as UCLA. There is a basic introduction to new users on Medium here.
Finally, some good research students have provided dedicated YouTube channels (note: these are not peer-reviewed, so they may contain errors), such as Felix Larry Essilfie, who has some videos on data management and logistic regression, and Bob Wen, who has put together a few playlists with some videos on difference-in-difference, SEM and even solutions to the problem sets in MUS. A good introduction is also available here. James Gaskins’ channel provides a comprehensive series of videos on SEM software applications, specifically SPSS (Amos)
Modalità di verifica dell'apprendimento
GRADE COMPONENTS:
1. Class Preparation, Participation, (40%)
2. Assignments & Final take home exam, (60%)
Valutazione
GRADING SCALE:
A. Excellent
B. Very good
C. Good
D. Sufficient
E. Not sufficient.
IN-CLASS ACTIVITIES:
Presentations, open discussion, and some practice.
Lezioni Programmate
Quando | Aula | Docente | Argomenti |
---|---|---|---|
lunedì 17 marzo 2025 14:00 - 19:00 Durata: 04:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Elena Claire Ricci | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
martedì 18 marzo 2025 09:00 - 15:00 Durata: 04:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Elena Claire Ricci | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
lunedì 24 marzo 2025 14:00 - 19:00 Durata: 04:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Claudia Bazzani | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
martedì 25 marzo 2025 09:00 - 15:00 Durata: 04:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Claudia Bazzani | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
lunedì 31 marzo 2025 14:00 - 19:00 Durata: 04:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Riccardo Scarpa | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
martedì 01 aprile 2025 09:00 - 13:00 Durata: 04:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Veronaonline | Riccardo Scarpa | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
martedì 01 aprile 2025 14:00 - 19:00 Durata: 04:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Riccardo Scarpa | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
lunedì 07 aprile 2025 14:00 - 19:00 Durata: 04:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Riccardo Scarpa | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
martedì 08 aprile 2025 09:00 - 15:00 Durata: 04:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Riccardo Scarpa | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
lunedì 14 aprile 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | David D'Acunto | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
mercoledì 23 aprile 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Fabio Cassia | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |
mercoledì 30 aprile 2025 09:45 - 16:45 Durata: 06:00 |
Aula 2.13 Laboratorio del Dipartimento di Management - Polo Santa Marta, via Cantarane 24 - 37129 Verona | Valentina Mazzoli | Advanced Quantitative Research Methods (AQRM) |