Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

Queste informazioni sono destinate esclusivamente agli studenti e alle studentesse già iscritti a questo corso.
Se sei un nuovo studente interessato all'immatricolazione, trovi le informazioni sul percorso di studi alla pagina del corso:

Laurea in Lettere - Immatricolazione dal 2025/2026.
Academic year:
prima parte del primo semestre From 9/24/18 To 11/10/18
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The origins of Christianity F Augusto Barbi (Coordinator)
Prima parte del primo semestre From 9/24/18 To 11/10/18
years Modules TAF Teacher
2° 3° Genres and history of the italian language (p) D Massimo Natale (Coordinator)
2° 3° History of Greek and Roman theatre (i) D Gherardo Ugolini (Coordinator)
1° 2° 3° "caro mostro. duecento anni di frankenstein" F Nicola Pasqualicchio (Coordinator)
1° 2° 3° Lectures "Musiche/Culture/Civiltà" F Vincenzo Borghetti (Coordinator)
1° 2° 3° C.T.G. Lectures F Alessandra Zamperini (Coordinator)
1° 2° 3° Felicita' pubblica. genealogie, percorsi, prospettive F Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° 3° Giovedì' culturali dell'ISSR I ciclo F Tiziana Franco (Coordinator)
1° 2° 3° Laboratory of ancient greek F Dino Piovan (Coordinator)
1° 2° 3° Intercomprehension laboratory between the Romance languages F Alessandra Zangrandi (Coordinator)
1° 2° 3° Books and writings of the Greek world F Paolo Scattolin (Coordinator)
1° 2° 3° Univero’ 2018 F Tiziana Franco (Coordinator)
seconda parte del primo semestre From 11/19/18 To 1/12/19
years Modules TAF Teacher
1° 2° 3° The origins of Christianity F Augusto Barbi (Coordinator)
1° 2° 3° Roman History (p) D Attilio Mastrocinque
Seconda parte del primo semestre From 11/19/18 To 1/12/19
years Modules TAF Teacher
2° 3° History of Greek and Roman theatre (i) D Gherardo Ugolini (Coordinator)
2° 3° History of the Ancient Near East (i) D Simonetta Ponchia
1° 2° 3° Archaeology and History of Greek and Roman Art (i) D Patrizia Basso
1° 2° 3° C.T.G. Lectures F Alessandra Zamperini (Coordinator)
1° 2° 3° Ephigraphy of production and distribution F Alfredo Buonopane (Coordinator)
1° 2° 3° Felicita' pubblica. genealogie, percorsi, prospettive F Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° 3° Giovedì' culturali dell'ISSR I ciclo F Tiziana Franco (Coordinator)
1° 2° 3° Giovedì' culturali dell'ISSR II ciclo F Tiziana Franco (Coordinator)
1° 2° 3° Laboratory of ancient greek F Dino Piovan (Coordinator)
1° 2° 3° Intercomprehension laboratory between the Romance languages F Alessandra Zangrandi (Coordinator)
1° 2° 3° "le grandi trasformazioni degli anni '60-'70 e l'italia cinquant'anni dopo" F Renato Camurri (Coordinator)
1° 2° 3° Books and writings of the Greek world F Paolo Scattolin (Coordinator)
1° 2° 3° How to write your dissertation F Alessandro Arcangeli (Coordinator)
1° 2° 3° The History of Contemporary Art (p) D Roberto Pasini
prima parte del secondo semestre From 2/18/19 To 3/30/19
years Modules TAF Teacher
2° 3° Aesthetics (p) D Markus Georg Ophaelders (Coordinator)
Prima parte del secondo semestre From 2/18/19 To 3/30/19
years Modules TAF Teacher
International Conference: Plautus between Text and Stage. F Renata Raccanelli (Coordinator)
2° 3° History of the Ancient Near East (p) D Simonetta Ponchia
1° 2° 3° Archaeology and History of Greek and Roman Art (p) D Diana Sergeeva Dobreva
1° 2° 3° C.T.G. Lectures F Alessandra Zamperini (Coordinator)
1° 2° 3° Felicita' pubblica. genealogie, percorsi, prospettive F Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° 3° Introduction to Mesopotamian medicine F Simonetta Ponchia (Coordinator)
1° 2° 3° Laboratory of photo F Marco Ambrosi (Coordinator)
1° 2° 3° Laboratory of ancient greek F Dino Piovan (Coordinator)
1° 2° 3° Intercomprehension laboratory between the Romance languages F Alessandra Zangrandi (Coordinator)
1° 2° 3° Opera Workshop F Nicola Pasqualicchio (Coordinator)
1° 2° 3° Language and culture of Ancient Anatolia and the Hittites F Federico Giusfredi (Coordinator)
1° 2° 3° How to write your dissertation F Alessandro Arcangeli (Coordinator)
1° 2° 3° SFIDE - Europe F Gherardo Ugolini (Coordinator)
1° 2° 3° Contemporary History (p) D Renato Camurri
1° 2° 3° History of Medieval Art (i) D Tiziana Franco
Seconda parte del secondo semestre From 4/8/19 To 6/1/19
years Modules TAF Teacher
Hystory of Christianity and of the Churches (p) D Mariaclara Rossi (Coordinator)
1° 2° 3° Series of meetings: Europe. A challenge between past and future F Renato Camurri (Coordinator)
1° 2° 3° C.T.G. Lectures F Alessandra Zamperini (Coordinator)
1° 2° 3° Felicita' pubblica. genealogie, percorsi, prospettive F Olivia Guaraldo (Coordinator)
1° 2° 3° Laboratory of ancient greek F Dino Piovan (Coordinator)
1° 2° 3° Intercomprehension laboratory between the Romance languages F Alessandra Zangrandi (Coordinator)
1° 2° 3° Opera Workshop F Nicola Pasqualicchio (Coordinator)
1° 2° 3° Language and culture of Ancient Anatolia and the Hittites F Federico Giusfredi (Coordinator)
1° 2° 3° Contemporary history seminars F Renato Camurri (Coordinator)
1° 2° 3° Contemporary History (p) D Renato Camurri
1° 2° 3° History of Medieval Art (p) D Tiziana Franco
1° 2° 3° History of Modern Art (p) D Enrico Dal Pozzolo
1° 2° 3° Greek History (p) D Luisa Prandi
1° 2° 3° Medieval history (p) D Gian Maria Varanini
1° 2° 3° Stranalandia. Dalla narrazione al teatro F Nicola Pasqualicchio (Coordinator)

Teaching code

4S001451

Credits

6

Also offered in courses:

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-ART/07 - MUSICOLOGY AND HISTORY OF MUSIC

Period

Sem. 1B dal Nov 19, 2018 al Jan 12, 2019.

Learning outcomes

The course aims to introduce students to the advanced study of music in its relationship with culture and society through the analysis of particularly relevant musical phenomena and works. On successful completion of the module, which is centered around one or more case studies, students will be able to analyze and interpret the role and significance of music as a means of communication and interaction between human beings, both in the past and today.

Program

The course focuses on music, society and culture in Renaissance European courts. It is divided into two parts. The first investigates the role and significance of music as a medium of communication between human beings and of construction of social groups, both today and in the past. The second part consists in a historical overview of the different uses of music in Renaissance European courts.

Bibliography
(The symbol * marks books available in the E-learning platform)

-- lecture notes;
-- NICHOLAS COOK, Musica: una breve introduzione, Torino, EDT, 2005, capp. 1, 2, 7 (pp. 1-45; 125-151);
-- "Musica e società" a cura di Paolo Fabbri e Maria Chiara Bertieri, vol. 1, "Dall'alto Medioevo al 1640" Milano, McGraw-Hill, 2012 (o ristampe successive) only the following chapters: cap. III, PAOLO FABBRI, "Il Quattrocento", pp. 98-121); cap. IV, "PAOLO FABBRI, "Tra Quattro e Cinquecento", pp. 135-174;
-- FRANCO PIPERNO, "Musica e corti nella prima età moderna" in "Musiche nella storia. Dall'età di Dante alla Grande Guerra", a cura di Andrea Chegai [e altri], Roma, Carocci, 2017, pp. 75-130.
-- VINCENZO BORGHETTI, "Il repertorio musicale, i manoscritti e l’identità del principe", in "Cappelle musicali fra corte, stato e chiesa nell’Italia del Rinascimento", a cura di Franco Piperno, Gabriella Biagi Ravenni e Andrea Chegai, Firenze, Olschki, 2007, pp. 319-348.
-- * VINCENZO BORGHETTI, "La sovrana lettrice. Margherira d'Austria e il suo chansonnier (Bruxelles, Bibliothèque royale de Belgique, Ms 228)" in "Cara scientia mia, musica". Studi per Maria Caraci Vela, a cura di Angela Romagnoli [e altri], Pisa, ETS, 2018, pp. 43-63.
-- "La musica e il mondo: mecenatismo e committenza musicale in Italia tra Quattro e Settecento", a cura di Claudio Annibaldi, Bologna, Il Mulino, 1993, only the following essays: 1) Introductory essay by the editor (pp. 9-42); 2) Howard Mayer Brown, "Per un dibattito sul mecenatismo musicale tra Quattro e Settecento" (pp. 49-56); 3) Allan Atlas, "Intorno a una messa per la corte aragonese di Napoli" (pp. 57-66).

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Paolo Fabbri Cap. III, "Il Quattrocento", in "Musica e società" McGraw-Hill 2012 pp. 98-121.
Paolo Fabbri Cap. IV, "Tra Quattro e Cinquecento" McGraw-Hill 2012 pp. 135-174.
Vincenzo Borghetti "Il repertorio musicale, i manoscritti e l’identità del principe", in "Cappelle musicali fra corte, stato e chiesa nell’Italia del Rinascimento", a cura di Franco Piperno Olschki 2007 pp. 319-348.
Allan Atlas "Intorno a una messa per la corte aragonese di Napoli ", in "La musica e il mondo: mecenatismo e committenza musicale in Italia tra Quattro e Settecento", a cura di Claudio Annibaldi Il Mulino 1993 pp. 57-66.
Claudio Annibaldi Introduzione, in "La musica e il mondo: mecenatismo e committenza musicale in Italia tra Quattro e Settecento", a cura di Claudio Annibaldi Il Mulino 1993 pp. 9-42.
Franco Piperno Musica e corti nella prima età moderna" in "Musiche nella storia. Dall'età di Dante alla Grande Guerra", a cura di Andrea Chegai [e altri] Carocci 2017 pp. 75-130.
Nicholas Cook "Musica: una breve introduzione" EDT, Torino 2005 pp. 1-45; 125-151.
Howard Mayer Brown "Per un dibattito sul mecenatismo musicale tra Quattro e Settecento", in "La musica e il mondo: mecenatismo e committenza musicale in Italia tra Quattro e Settecento", a cura di Claudio Annibaldi Il Mulino 1993 pp. 49-56.

Examination Methods

Written test: three questions, to be answered in 1h and 30m. The first question will centre on music as a medium of communication between human beings and of construction of social groups (first part of the course); the other two will focus on the courts and musical works discussed in lectures and in the readings (second part of the course). Evaluation criteria: proper use of specific vocabulary, knowledge of the fundamental aspects of the relationship between music and society, ability to analyze the pieces presented as case studies and locate them in their historical context.

How to register for the exam
Students intending to sit the exam for this course must:
- enter their name online for “appello scritto NON VERBALIZZANTE”
- after the written exam, wait for the publication of grades in the section “avvisi” of the professor’s webpage (http://www.dcuci.univr.it/?ent=persona&id=4950&lang=it#tab-avvisi).
- Students who want their grade to be officially registered must enter their name online for the “appello VERBALIZZANTE” (or “di VERBALIZZAZIONE”). This “appello” does NOT require a student’s physical presence: the professor will register the grade online in his own time.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE