Studiare

In questa sezione è possibile reperire le informazioni riguardanti l'organizzazione pratica del corso, lo svolgimento delle attività didattiche, le opportunità formative e i contatti utili durante tutto il percorso di studi, fino al conseguimento del titolo finale.

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Laurea in Scienze della comunicazione - Immatricolazione dal 2025/2026

Il piano didattico è l'elenco degli insegnamenti e delle altre attività formative che devono essere sostenute nel corso della propria carriera universitaria.
Selezionare il piano didattico in base all'anno accademico di iscrizione.

3° Anno  Attivato nell'A.A. 2015/2016

InsegnamentiCreditiTAFSSD
Stage o laboratori
6
F
-
Prova finale
6
E
-
Insegnamenti Crediti TAF SSD
Tra gli anni: 1°- 2°- 3°

Legenda | Tipo Attività Formativa (TAF)

TAF (Tipologia Attività Formativa) Tutti gli insegnamenti e le attività sono classificate in diversi tipi di attività formativa, indicati da una lettera.




S Stage e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali

iIntroduttivo
pProgredito
mMagistrale

Codice insegnamento

4S02217

Crediti

12

Coordinatore

Valeria Franceschi

Lingua di erogazione

Italiano

L'insegnamento è organizzato come segue:

I MODULO PARTE (I)

Crediti

6

Periodo

semestrino IA, Semestrino IB

II MODULO PARTE (P)

Crediti

6

Periodo

Semestrino IIA

Obiettivi formativi

Modulo: I MODULO PARTE (I)
-------
Aims of the course:

Consolidate knowledge of the phonetic-phonologic and morphologic (especially word-formation) systems of the English language; illustrate the key stages of the history of the English language; provide students with the theoretical and practical knowledge necessary to understand and analyze texts relating to computer-mediated-communication.


Modulo: II MODULO PARTE (P)
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This module aims at providing students with the theoretical and practical knowledge to understand and analyse advertising texts of various nature; political speeches; journalistic texts.

Programma

Modulo: I MODULO PARTE (I)
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Course contents:
Part (i)
- Overview of the history of the English language from its origins to today;
- Key concepts of phonetics and phonology;
- Elements of English morphology, with a specific focus on word-formation
processes;
- English as a global language;
- English and new media: computer-mediated-communication.

References:
Letture obbligatorie / compulsory reading list

- lesson slides (downloadable from the e-learning platform)

- Baym, Nancy (2010). Personal Connections in the Digital Age. MA: Polity Press. pp. 72-98

- Crystal, David (2002).The English Language. London: Penguin (chapters 1-6, 8, 10-13)

- Facchinetti, Roberta. Dispensa. English Phonetics and Morphology. A reader for first year University Students. Quiedit.

- Jenkins, Jennifer (2009). World Englishes: A Resource Book for Students. Abingdon, Routledge. pp. 2-8; 14-18; 22-37.

- Kuiper, Koenraad. and Allan, W.Scott. (2004). An Introduction to English Language: Word, Sound and Sentence. Basingstoke: Macmillan. pp. 101-124, 127, 189-192

Extra references (not compulsory)

- Jenkins, Jennifer, Alessia Cogo and Martin Dewey (2011). Review of developments in research into English as a lingua franca. Language Teaching 44(3) pp. 281-315.

- Herring, Susan (2013). Discourse in Web 2.0: Familiar, Reconfigured, and Emergent. In D. Tannen & A. M. Tester (Eds.), Georgetown University Round Table on Languages and Linguistics 2011: Discourse 2.0: Language and new media. Washington, DC: Georgetown Univ. Press

- Lieber, Rochelle (2005). English Word-formation Processes. In Štekauer, P. & R. Lieber, Eds. 2005. Handbook of wordformation.
Dordrecht: Springer, pp. 377-427


Modulo: II MODULO PARTE (P)
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- Identification of the major rhetorical-discursive features of the language of advertising through the analysis of advertising texts of various nature;
- Multilingualism in advertising texts: linguistic fetishism and the ‘country of origin effect’;
- Identification and analysis of the major rhetorical-discursive features characterizing political discourse, with a focus on political speeches;
- Analysis of linguistic and rhetorical strategies of journalistic texts

Active participation in class is welcome and encouraged.

Essential references for the exam:

- Slides (on the e-learning platform)

- Goddard, 2002. The Language of Advertising. London: Routledge.

- Charteris-Black, J. 2014. Analysing Political Speeches. Rhetoric, Discourse and Metaphor. Basingstoke: Palgrave Macmillan. (chapters 1-6)

- Facchinetti, R., Brownlees, N. Bös, B., Fries U. 2012. News as Changing Texts. Corpora, Methodologies and Analysis. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. (Chapter 4)

- Richardson, J.E. 2007. Analysing Newspapers. An Approach from Critical Discourse Analysis. Basingstoke: Palgrave Macmillan (chapters 3, 7)

Extra references (not compulsory):

- Leech, G.N. 1966. English in Advertising, London: Longman (Chapters 5,6,12-14,17)

- Goodman, S., Graddol, D., Lillis, T. (eds.). 2007. Redesigning English: New Texts, New Identities. London: Routledge. (Chapter 3)

Modalità d'esame

Final exam:
The final exam will involve both part (i) and (p) of the course. It will be written and it will focus on the topics covered during the course. In order to access the exam, a B2 certification is required.

Essendo un corso annuale, il primo appello utile per il programma 2014/2015 sarà a Giugno 2015.

Gli studenti non frequentanti sono invitati a prendere contatti con la docente durante l'orario di ricevimento o via mail per ottenere la password dell'aula elettronica

Le/gli studentesse/studenti con disabilità o disturbi specifici di apprendimento (DSA), che intendano richiedere l'adattamento della prova d'esame, devono seguire le indicazioni riportate QUI