Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Biotecnologie - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

CURRICULUM TIPO:
ModulesCreditsTAFSSD
12
B
BIO/04
6
A
FIS/07
English B1
6
E
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S008770

Coordinator

Andrea Vettori

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

BIO/06 - COMPARATIVE ANATOMY AND CYTOLOGY

Period

Primo semestre dal Oct 4, 2021 al Jan 28, 2022.

Learning outcomes

The course aims to provide students with the basic knowledge of biology and genetics of the principal model organisms, in relation to their use in the field of biology and biotechnology. During the course, the role of each model in the post-genomic era will be defined,describing the principal applications in contemporary research. Moreover, the most advanced methodologies for genetic manipulation currently applied in biomedical, pharmacological, and environmental areas, will be described.

Program

Descrizione delle caratteristiche generali degli organismi modello. Inquadramento filogenetico e comparazione tra gli organismi modello maggiormente utilizzati nella ricerca biologica e Biotecnologica come ad esempio i lieviti S. cerevisiae e S. pompe, i protisti e Tetrahymena e Dictyostelium, Chlamydomonas, la pianta A. thaliana, C. elegans, Drosophila, D. rerio (zebrfish), l’anfibio Xenopus, l'uccello G. gallus, il mammifero M. musculus. Analisi del ciclo vitale e riproduttivo dei principali organismi modello. Analisi delle caratteristiche dei singoli organismi modello in relazione al loro impiego in studi genetici e ricerche biologiche e biotecnologiche. Analisi degli strumenti genetici e molecolari e loro applicabilità nei diversi organismi modello sia nell’ambito della ricerca di base che in ambito applicativo.

Examination Methods

L’esame avrà lo scopo i) di determinare la comprensione dello studente riguardo agli argomenti trattati durante le lezioni; ii) di valutare la capacità di collegamento delle competenze acquisite a potenziali applicazioni in ambito biotecnologico. L’esame consiste in una prova scritta a risposta multipla che verterà sugli argomenti trattati a lezione e reperibili sui testi consigliati e sul materiale didattico fornito dal docente. L'esame è strutturato in modo da spaziare su tutti gli argomenti trattati, per accertare la conoscenza dell'intero programma di insegnamento. La modalità di esame sarà la stessa per studenti frequentanti e non frequentanti.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE