Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Lezioni CLID VERONA 2 ANNO 1 SEMESTRE | Oct 2, 2019 | Nov 29, 2019 |
Lezioni CLID VERONA 1 anno 1 SEMESTRE | Oct 7, 2019 | Dec 20, 2019 |
Lezioni CLID VERONA 3 ANNO 1 SEMESTRE | Nov 4, 2019 | Dec 20, 2019 |
Lezioni CLID VERONA 2 SEMESTRE | Mar 2, 2020 | May 8, 2020 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2021/2022
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Methodology for evidence-based practice (2021/2022)
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
Il corso copre i concetti fondamentali della statistica medica, in particolare la statistica descrittiva, e un’introduzione alla statistica inferenziale, ai concetti di verifica d’ipotesi e intervalli di confidenza. Trasformare un problema clinico assistenziale in uno o più quesiti da ricercare nella letteratura clinico/assistenziale, attraverso l’utilizzo di banche dati.
Una particolare attenzione sarà dedicata all’interpretazione dei dati utilizzando anche come strumento un software di elaborazione dell’informazione con l’intento di evidenziarne le particolarità d’uso nel campo clinico-medico.
MODULO SISTEMI DI ELABORAZIONE DELLE INFORMAZIONI
Obiettivi formativi: Storia dell’evoluzione dei sistemi di elaborazione dell’informazione, studio di uno strumento software di elaborazione dell’informazione con l’intento di evidenziarne le particolarità d’uso nel campo clinico-medico.
MODULO STATISTICA SANITARIA DESCRITTIVA
Obiettivi formativi: Il corso copre i concetti fondamentali della statistica medica, in particolare la statistica descrittiva, ai concetti di verifica d’ipotesi e intervalli di confidenza. Inoltre il corso presenta anche i concetti base dell’epidemiologia, illustrando prevalenza, incidenza e le misure di associazione.
Alla fine del corso gli studenti dovrebbero essere in grado di:
descrivere i dati, per mezzo di misure di tendenza centrale e di variabilità;
interpretare e comunicare in modo appropriato le informazioni riguardanti un collettivo di unità sperimentali o pazienti, raccolte nell’ambito di una ricerca clinica o epidemiologica in relazione a fenomeni biomedici;
saper costruire ed interpretare una rappresentazione grafica di sintesi dei dati raccolti;
conoscere e utilizzare le principali misure di frequenza e di associazione in campo epidemiologico.
Sebbene siano presentate anche formule e metodi computazionali, una particolare attenzione sarà dedicata all’interpretazione dei dati.
MODULO EVIDENCE BASED PRACTICE APPLICATA ALL’IGIENE ORALE
Obiettivi formativi: introdurre i principi metodologici dell’assistenza basata sulle evidenze e di fornire le conoscenze di base per l’interpretazione e la valutazione critica della letteratura scientifica al fine di promuovere comportamenti e decisioni assistenziali basate sulle evidenze. Comprendere la storia del paradigma evidence based practice e le implicazioni per il processo decisionale nell’ambito dell’igiene orale. Trasformare un problema clinico assistenziale in uno o più quesiti da ricercare nella letteratura clinico/assistenziale Conoscere le principali banche dati mediche. Leggere e comprendere un articolo scientifico relativo a studi primari e secondari e interpretare una linea guida
Program
------------------------
MM: STATISTICA SANITARIA DESCRITTIVA
------------------------
Collection and organization of biomedical data: - stages of a statistical research; - population, sample and statistical units; - measurement process and measurement scales; - validity, accuracy and precision of a measuring instrument; - absolute, relative and cumulative frequencies; - one and two-way frequency tables. Graphical representation of biomedical data: - pie chart; - bar chart; - histogram; - cumulative frequency polygon. Measures of position and dispersion: - mode; - percentiles and median; - simple and weighted arithmetic mean; - range; - interquartile range; - deviance, variance and standard deviation; - coefficient of variation. An introduction to probability theory: - definition of probability; - axiomatic theory of probabilities; - rules of probability calculation; - independent and conditional probabilities; - Bernoulli and Gauss distributions. The objects of epidemiology: - outcome; - measures of disease frequency (prevalence, cumulative incidence, incidence rate); - determinant. The occurrence relationship: - measures of absolute effect (attributable risk); - measures of relative effect (relative risk, odds ratio). The epidemiological studies: - ecological study; - cross-sectional study; - case-control study; - cohort study; - clinical trial. An introduction to statistical inference: - point estimate; - confidence interval; - statistical test.
------------------------
MM: EVIDENCE BASE PRACTICE APPLICATA ALL'IGIENE ORALE
------------------------
evidence based practice scientific article: types and characteristics structure of a scientific article bolean operators impact factor bibliographic databases research and analysis of a scientific article
------------------------
MM: SISTEMI DI ELABORAZIONE DELLE INFORMAZIONI
------------------------
Introduction to the course. The concepts of: data, information and information processing systems Information coding and structuring From data to information (Exercises with Excel) Information processing The hardware infrastructures The software infrastructures The software applications Web applications for the research of biomedical evidences (Exercises with PubMed and Cochrane)
Bibliography
Examination Methods
------------------------
MM: STATISTICA SANITARIA DESCRITTIVA
------------------------
The final test is a written exam with short answer questions and multiple choice questions. The aim of the test is to verify the knowledge of all the topics discussed. The final evaluation is expressed in thirtieths.
------------------------
MM: EVIDENCE BASE PRACTICE APPLICATA ALL'IGIENE ORALE
------------------------
oral exam or written with multiple answers or open questions
------------------------
MM: SISTEMI DI ELABORAZIONE DELLE INFORMAZIONI
------------------------
The exam consists of two written tests. One test (mainly aimed to verify the student skills) will consist of exercises which have to be taken with the aid of a computer connected to the university network. The other test (mainly aimed to verify the student knowledges) will consist of questions with free-text answers and/or multiple-choice questions. Each exercise /question of both tests will be associated with a score (reported in the text of the exam). The maximum score achievable for each test is 16 points. In order to pass the course, the student must obtain a minimum score of 9 points in each test. The final grade corresponds to the sum of the scores obtained in the two tests up to a maximum of 30. In order to obtain the grade of excellence (30 cum laude) the student should provide correct and comprehensive answers for all the questions of the two tests (the sum of the scores obtained for the two tests should be 32 points).
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Gestione carriere
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
Esame di Stato - Esiti prova pratica_13 Novembre 2023 - | pdf, it, 714 KB, 13/11/23 |
Orario Lezioni
Si pubblicano gli orari definitivi delle lezioni relativi al 2° semestre:
La frequenza in aula delle lezioni è obbligatoria ed è prevista per tutti e tre gli anni di corso.
1 ANNO: Aula 3 Lente didattica
2-3 ANNO: Aula 5 lente - e Aule Piastra Odontoiatrica
Documents
Title | Info File |
---|---|
LEZIONI IGIENE DENTALE 1ANNO 1 SEMESTRE AA 2023-24 | pdf, it, 34 KB, 26/09/23 |
LEZIONI IGIENE DENTALE 1ANNO 2 SEMESTRE AA 2023-24 | pdf, it, 45 KB, 29/03/24 |
LEZIONI IGIENE DENTALE 2ANNO 1 SEMESTRE AA 2023-24 | pdf, it, 36 KB, 29/09/23 |
LEZIONI IGIENE DENTALE 2ANNO 2 SEMESTRE AA 2023-24 | pdf, it, 33 KB, 05/03/24 |
LEZIONI IGIENE DENTALE 3 ANNO 1 SEMESTRE AA 2023-24 | pdf, it, 30 KB, 26/10/23 |
LEZIONI IGIENE DENTALE 3 ANNO 2 SEMESTRE AA 2023-24 | pdf, it, 26 KB, 12/04/24 |
Calendario Esami
in questa pagina verranno pubblicati i calendari degli esami del Corso di Laurea.
Si ricorda che l'applicativo delle iscrizioni agli esami apre le iscrizioni 30 giorni prima della data prevista dell'appello, e le chiude inderogabilmente 3 giorni prima dell'esame fissato.
05.06.2024
Si informano gli studenti che vengono ripubblicati tutti i calendari degli esami con alcune aule d'esame cambiate rispetto alla precedente versione a causa del guasto tecnico che ha coinvolto il piano inferiore della lente didattica motivo per cui le aule di detto piano saranno inagibili per i prossimi mesi.
Gli spostamenti di ufficio delle aule d'esame sono evidenziati dal colore azzurro per quanto riguarda le nuove aule di assegnazione e con le celle in bianco per distinguerle dalla versione precedente del calendari.
Gli altri esami rimangono fermi nelle date, orari e luoghi d’esame non essendo interessati dai cambiamenti resi necessari dal guasto tecnico occorso la settimana scorsa.
Si prega di prendere nota delle variazioni comunicate;
La segreteria del Corso
Documents
Title | Info File |
---|---|
CALENDARIO ESAMI CLID 1 ANNO 1 SEMESTRE 2023-24 SESSIONE AUTUNNALE | pdf, it, 102 KB, 30/08/24 |
CALENDARIO ESAMI CLID 1 ANNO 2 SEMESTRE 2023-24 SESSIONE AUTUNNALE | pdf, it, 81 KB, 30/08/24 |
CALENDARIO ESAMI CLID 2 ANNO 1 SEMESTRE 2023-24 SESSIONE AUTUNNALE | pdf, it, 94 KB, 30/08/24 |
CALENDARIO ESAMI CLID 2 ANNO 2 SEMESTRE 2023-24 SESSIONE AUTUNNALE | pdf, it, 117 KB, 30/08/24 |
CALENDARIO ESAMI CLID 3 ANNO 1 SEMESTRE 2023-24 SESSIONE AUTUNNALE | pdf, it, 90 KB, 30/08/24 |
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
È consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti: