Formazione e ricerca

Attività Formative del Corso di Dottorato - 2024/2025

In questa pagina sono riportate le attività formative del corso di dottorato per l'anno accademico 2024/2025. Ulteriori attività verranno aggiunte durante l'anno. Ti invitiamo a verificare regolarmente la presenza di aggiornamenti!

Istruzioni per i docenti: gestione delle lezioni

Synthesis, characterization and applications of luminescent nanostructured materials

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Francesco Enrichi

Inhibitors and stabilizers of protein-protein interactions

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: inglese

Docente:  Francesca Munari

Thin-film deposition techniques for biomaterials, biomedical applications and solar energy

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Alessandro Romeo

Practical: protein structure determination by x-ray crystallography

Crediti: 1,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Massimiliano Perduca

Tracking nanoparticles in cells and tissues at transmission electron microscopy

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Manuela Malatesta

Inorganic physiology and drug development

Crediti: 0,8

Lingua di erogazione: English

Docente:  Chiara Nardon

An introduction to NMR spectroscopy for the study of biomacromolecules

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Mariapina D'Onofrio

Application of multimodal imaging techniques in the study of the skeletal muscle

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Barbara Cisterna

Chiral lanthanide-based materials for biological and technological applications

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Fabio Piccinelli

Engineering photosynthesis to enhance productivity

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Stefano Cazzaniga

Forensic diagnosis of alcohol intoxication and chronic alcohol abuse

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese/italiano

Docente:  Federica Bortolotti

Forensic Genetics

Crediti: 4

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Stefania Turrina

Luminescent Nanomaterials for theranostics

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese.

Docente:  Adolfo Speghini

Nanotechnology in medical research: pharmacokinetic of a nanoconstruct

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Laura Calderan

Optical imaging: principles and applications

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Federico Boschi

Risk assessment from exposure to nanomaterials

Crediti: 1

Lingua di erogazione: English

Docente:  Angela Carta

Surface Metrology with optical techniques

Crediti: 1,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Claudia Daffara

Virtopsy: general aspects and new trends

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

Docente:  Francesco Ausania

Crediti

0,5

Lingua di erogazione

inglese

Frequenza alle lezioni

Scelta Libera

Sede

VERONA

Obiettivi di apprendimento

Il corso si propone di fornire allo studente i concetti fondamentali del riconoscimento molecolare, in particolare riguardo l’interazione proteina-proteina. Saranno anche introdotte strategie all’avanguardia nel campo bio-medico e bio-farmaceutico finalizzate alla modulazione di tali interazioni.

Prerequisiti e nozioni di base

Basi di Chimica e Biochimica.

Programma

Le interazioni proteina-proteina regolano un’ampia gamma di processi biologici e il loro malfunzionamento può essere alla base di malattie importanti, come il cancro e malattie neurodegenerative.
In questo seminario affronteremo le basi chimiche del riconoscimento molecolare tra proteine e introdurremo i concetti base per sviluppare strategie molecolari volte all'inibizione o alla stabilizzazione dell'interazione proteina-proteina, come i peptido-mimetici e la tecnologia PROTAC.

Modalità didattiche

Lezione frontale

Modalità di verifica dell'apprendimento

esame non previsto.

Le/gli studentesse/studenti con disabilità o disturbi specifici di apprendimento (DSA), che intendano richiedere l'adattamento della prova d'esame, devono seguire le indicazioni riportate QUI

Valutazione

Non previsto.

Criteri di composizione del voto finale

Non previsto.

Lezioni Programmate

Quando Aula Docente Argomenti
venerdì 13 dicembre 2024
13:00 - 15:00
Durata: 2.00
Ca' Vignal 1 - Auletta Atrio CV1 [T.H - terra] Francesca Munari Inhibitors and stabilizers of protein-protein interactions

Attività Formative della Scuola di Dottorato - 2024/2025

Please note: Additional information will be added during the year. Currently missing information is labelled as “TBD” (i.e. To Be Determined).

1. PhD students must obtain a specified number of CFUs each year by attending teaching activities offered by the PhD School.
First and second year students must obtain 8 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 5 CFUs; free choice activities provide 3 CFUs.
Third year students must obtain 4 CFUs. Teaching activities ex DM 226/2021 provide 2 CFUs; free choice activities provide 2 CFUs.
More information regarding CFUs is found in the Handbook for PhD Students: https://www.univr.it/phd-vademecum

2. Registering for the courses is not required unless explicitly indicated; please consult the course information to verify whether registration is required or not. When registration is actually required, instructions will be sent well in advance. No confirmation e-mail will be sent after signing up. Please do not enquiry: if you entered the requested information, then registration was silently successful.

3. When Zoom links are not explicitly indicated, courses are delivered in presence only.

4. All information we have is published here. Please do not enquiry for missing information or Zoom links: if the information you need is not there, then it means that we don't have it yet. As soon as we get new information, we will promptly publish it on this page.

Summary of training activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Linguistic Activities

Teaching Activities ex DM 226/2021: Research management and Enhancement

Teaching Activities ex DM 226/2021: Statistics and Computer Sciences

Teaching Activities: Free choice

THE EMPIRICAL PHENOMENOLOGICAL METHOD (EPM): THEORETICAL FOUNDATION AND EMPIRICAL APPLICATION IN EDUCATIONAL AND HEALTHCARE FIELDS

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Luigina Mortari

DOTTORATO E MERCATO DEL LAVORO: WORKSHOP FORMATIVI PER DOTTORANDI E NEO-DOTTORI DI RICERCA

Crediti: 4

Lingua di erogazione: Italiano

ARE YOU SURE YOU CAN DEFEAT A CHATBOT?

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

MEETING UKRAINE: THE IMPACT OF WAR AND FUTURE OPPORTUNITIES

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Italiano

EMOTIONS, BELIEFS, AND SKILLS TO FACE CLIMATE CHANGE AND EMBRACE CLIMATE ACTION

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

OPEN SCIENCE: THE MIGHTY STICK AGAINST "BAD" SCIENCE

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Michele Scandola

COMPUTATIONAL MECHANISMS UNDERLYING SENSORIMOTOR LEARNING

Crediti: 4,5

Lingua di erogazione: English

Docente:  Matteo Bertucco

CSF DYNAMICS: ANATOMICAL AND FUNCTIONAL FEATURES

Crediti: 0,5

Lingua di erogazione: Inglese

Docente:  Alberto Feletti

DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF DEMYELINATING DISEASES OF THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM

Crediti: 2

Lingua di erogazione: English

Docente:  Alberto Gajofatto

IL SONNO E I SUOI DISTURBI: FOCUS SULLE PARASONNIE E I DISTURBI DEL MOVIMENTO IN SONNO

Crediti: 1,5

Lingua di erogazione: italiano o inglese

Docente:  Elena Antelmi

IMAGING TECHNIQUES FOR BODY COMPOSITION ANALYSIS

Crediti: 1

Lingua di erogazione: Inglese/English

Docente:  Carlo Zancanaro

RESEARCH TECHNIQUES IN NEUROSCIENCE: MONITORING AND MODULATING NEURONAL ACTIVITY

Crediti: 2,3

Lingua di erogazione: non prevista

Docente:  Giuseppe Busetto

Dottorandi

Dottorandi presenti nel:
Lezioni del Corso
Lezioni della Scuola di Dottorato

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Linee guida percorso formativo

Di seguito i file che contengono le Linee guida per il percorso formativo e il regolamento per l'acquisizione dei crediti formativi (CFU) per l'Anno Accademico 2023/2024.

Documenti

Titolo Info File
File pdf Dottorandi: linee guida generali (2023/2024) pdf, it, 111 KB, 26/02/24
File pdf PhD students: general guidelines (2023/2024) pdf, en, 127 KB, 26/02/24