Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Beni culturali - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 course to be chosen among the following
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 course to be chosen among the following
2 courses to be chosen among the following
3 courses to be chosen among the following
3° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 course to be chosen among the following
1 course to be chosen among the following
3 courses to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 course to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 course to be chosen among the following
2 courses to be chosen among the following
3 courses to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 course to be chosen among the following
1 course to be chosen among the following
3 courses to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Museology (i) (2020/2021)
Teaching code
4S01242
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-ART/04 - MUSEOLOGY, ART AND RESTORATION CRITICISM
Period
CuCi IB dal Nov 9, 2020 al Jan 9, 2021.
Learning outcomes
Per poter seguire proficuamente il corso e sostenere l’esame è necessario possedere adeguate conoscenze di storia e storia dell’arte Obiettivi formativi: Lo studente deve essere in grado di acquisire gli elementi necessari per interpretare criticamente la storia del collezionismo, la storia dei musei, la museologia e la museografia. Lo studente deve essere in grado di operare analisi e confronti sui dati raccolti, formulando ragionamenti e deduzioni di carattere più generale all'interno del contesto storico culturale relativo agli argomenti esaminati e per conseguenza deve essere in grado di sviluppare capacità di utilizzo intelligente e critico dei documenti, delle fonti, dei materiali collezionistici, delle strutture architettonico-espositive di musei. Il corso si propone di fornire allo studente gli strumenti per una esposizione corretta e chiara di un problema storico artistico e dell'analisi critica, storica, strutturale, contenutistica di una collezione museale e delle diverse professionalità inerenti al gestione di un museo. Lo studente deve pertanto essere in grado di usare il lessico specifico del campo disciplinare che ha scelto di approfondire. Il corso intende dare strumenti allo studente affinché elabori una propria autonomia di giudizio e sia in grado di elaborare abilità comunicative. Lo studente dovrà acquisire la conoscenza delle diverse linee di sviluppo della storia dell’arta, della storia delle critica d'arte e per conseguenza della storia del gusto, del collezionismo, dei musei, ed essere in grado di consolidare i diversi approcci critici, dimostrare capacità di interpretare i dati e di ricavarne notazioni critiche, storiche e linguistiche adeguate.
Program
Museology as historic-artistic discipline through the history of museum as institution from Hellenistic tradition to the Twentieth century, with notions of History of Museography with the following information:
Definition of museion in the Classic Age and ICOM definition of Museum
Professional figures active within museum institutions
The collection of art objects in Roman and Medieval Culture
The Renaissance studiolo
The Wunderkammer
The royal and noble great collection
French Revolution and Louvre
The birth of museum of Neoclassical Age
The museum in Nineteenth century
The Madrid Conference of 1934
Scientific museums
World's fair and museums of Arts Décoratifs
House-Museum
Museum in Italy (1945-1960)
Museum of Modern and Contemporary Arts.
During the course various tours will be purposed: Verona, Museum of Castelvecchio (Carlo Scarpa’s project) and Modern Art Gallery Achille Forti.
In addition to the material indicated in the bibliography, students will have to choose an in-depth text to choose from:
Julius von Schlosser, Raccolte d'arte e di meraviglie del tardo rinascimento, Firenze, Biblioteca Sansoni, 1974
W. Liebenwein, Studiolo. Storia e tipologia di uno spazio culturale, a cura di Claudia Cieri Via, Ferrara 1988, Panini Edizioni
Simona Troilo, La patria e la memoria. Tutela e patrimonio culturale nell’Italia unita, Electa, Milano 2005 (Biblioteca Frinzi BF 140 F 877)
The materials shown in class will be made available to students, via the e-learning platform.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Gabriella Belli | Il museo contemporaneo. Dell’architettura e del senso | Skira | 2009 | in L’arte del XX secolo. 2000 e oltre Tendenze della contemporaneità, a cura di Valerio Terraroli, vol. V, Milano, ed. Skira, 2009, pp. 151-167 (E-learning) | |
Maria Teresa Fiorio | Il museo nella storia. Dallo studiolo alla raccolta pubblica | Bruno Mondadori | 2011 | Biblioteca Frinzi BF 30 B 662; Biblioteca Ambrosoli STL 069 10 | |
M. Vittoria Marini Clarelli | Il museo nel mondo contemporaneo. La teoria e la prassi | Carocci | 2011 | pp. 17-30, 47-67, 91-98 (E-learning) | |
Antonello Negri | L’arte in mostra. Una storia delle esposizioni | Bruno Mondadori | 2011 | pp. 5-74 (Biblioteca Frinzi BF 120 C 919; E-learning) |
Examination Methods
The exam purposes should verify the learning and critic reprocessing capacities of the treated topics, texts and bibliography.
The exam contents will be over the subjects recommended during the lectures and external tours.
The modalities will be oral through a conversation on the above subjects
The exam will be oral with a conversation between student and professor related to the topics of the course, the bibliography and critic texts, the external tours.
The evatuation is in 30/30.