Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Languages, Literatures and Digital Culture - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1st foreign language
2nd foreign language
1st foreign literature
2nd foreign literature
One module among the following (philology must be related to one of the chosen languages)
2° Year activated in the A.Y. 2023/2024
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
One activity between the following
Three activities among the following (related to the languages and literatures chosen)
Digital lab
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1st foreign language
2nd foreign language
1st foreign literature
2nd foreign literature
One module among the following (philology must be related to one of the chosen languages)
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
One activity between the following
Three activities among the following (related to the languages and literatures chosen)
Digital lab
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Italian literature in the international context (2022/2023)
Teaching code
4S006122
Teacher
Credits
6
Language
English
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-FIL-LET/10 - ITALIAN LITERATURE
Period
I semestre (Lingue e letterature straniere) dal Sep 26, 2022 al Dec 23, 2022.
Learning objectives
The main aim of the course is the detailed study of Italian literature through the close analysis of a group of literary texts, which have a meaningful role in the literary and cultural international context. At the end of the course the student will be able to: - analyse and consider a literary text as a complex form, in constant dialogue with other literatures and cultures, in particular in their translation and international circulation - show competency in the framework of Italian literature’s European and extra-European tradition
Program
Ponendosi in continuità con gli obiettivi formativi del Corso di Studio, e muovendo da un caso letterario di vasta e duratura risonanza (Il Gattopardo di Giuseppe Tomasi di Lampedusa), l’insegnamento intende promuovere una riflessione sul complesso e talora conflittuale rapporto fra tradizione culturale nazionale e sensibilità agli stimoli provenienti dalle letterature straniere. Nella sua vicenda compositiva e nella straordinaria fortuna (non solo italiana), il romanzo rappresenta infatti un esempio efficacemente sintetico delle due tendenze, come implicitamente testimoniato da giudizi critici spesso discordi. Al termine del corso, lo studente maturerà competenze utili a migliorare la conoscenza del fenomeno letterario e la capacità di interpretare criticamente contesti analoghi o divergenti.
Testo fin dalla pubblicazione (postuma) nel 1958 oggetto di un vivace dibattito circa la sua collocazione ideologica e formale, Il Gattopardo è stato solo in un secondo momento rivalutato nei legami con la cultura europea e internazionale, ineludibile conseguenza dell’eclettica e per molti versi cosmopolitica formazione dell’autore, notoriamente sensibile al fascino delle letterature estere (con particolare predilezione per quella in lingua inglese). Il corso intende rintracciare e analizzare all’interno del romanzo le spie più significative di tale vocazione antiprovinciale, dall’ideazione dell’opera (1930) nel segno di una dichiarata suggestione dell’Ulisse joyciano, alla non marginale presenza di motivi proustiani, particolarmente evidente nella dimensione memoriale del romanzo (interrotto e ripreso dopo il fondamentale esercizio dei Ricordi d’infanzia); senza tuttavia trascurare il delicato rapporto con la recente tradizione del romanzo siciliano (Verga, De Roberto, Pirandello).
Testi e materiali d’esame
- G. Tomasi di Lampedusa, Il Gattopardo, Milano, Feltrinelli.
- Id., I racconti, Milano, Feltrinelli.
I testi si leggono anche in G. Tomasi di Lampedusa, Opere, a cura di G. Lanza Tomasi e N. Polo, Milano, Mondadori (collana “I Meridiani”).
- D. Gilmour, The last Leopard. A life of Giuseppe Tomasi di Lampedusa, London, Harvill, 1996.
- G. Tomasi di Lampedusa, Viaggio in Europa. Epistolario (1925-1930), a cura di G. Lanza Tomasi e S. S. Nigro, Milano, Mondadori, 2006 [solo: G. Lanza Tomasi, La memoria e le lettere, pp. 5-13; S. S. Nigro, Il romanzo di un turista, pp. 16-31].
- F. Orlando, L’intimità e la storia. Lettura del «Gattopardo», Torino, Einaudi, 1998 (solo capitolo 2: Sicilia: una singolare periferia tra le periferie, pp. 83-128).
- A. Di Benedetto, La «sublime normalità dei cieli»: considerazioni sulla parte prima del «Gattopardo», «Italianistica», vol. XXVII, 1998, pp. 81-87.
Gli studenti che necessitassero di una bibliografia interamente in lingua inglese sono invitati a contattarmi ai seguenti indirizzi mail: paolo.colombo@univr.it – paolo.colombo@unitn.it
Students who need an alternative english bibliography are invited to contact me at the following email addresses: paolo.colombo@univr.it - paolo.colombo@unitn.it
Foreign students program
- G. Tomasi di Lampedusa, The Leopard.
- G. Tomasi di Lampedusa, The Siren and selected writings, London, Harvill, 1995. [or similar]
- D. Gilmour, The last Leopard. A life of Giuseppe Tomasi di Lampedusa, London, Harvill, 1996.
- E. Saccone, Nobility and Literature. Questions on Tomasi di Lampedusa, «MLN», 106, 1, 1991, pp. 159-178.
- O. Ragusa, Stendhal, Tomasi di Lampedusa, and the Novel, «Comparative Literature Studies», 10, 3, 1973, pp. 195-228.
Learning assessment procedures
Esame orale, in presenza
Exam language
Inglese