Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Lingue e letterature straniere - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/12
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/12
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
6
A
L-FIL-LET/10
Un insegnamento a scelta
Terza lingua straniera
3
F
-

2° Year  activated in the A.Y. 2013/2014

ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno II
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno II
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Un insegnamento a scelta

3° Year  activated in the A.Y. 2014/2015

ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Un insegnamento a scelta
6
C
L-FIL-LET/15
6
C
L-LIN/01
6
C
L-FIL-LET/09
ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/12
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno I
9
A
L-LIN/12
9
A
L-LIN/04
9
A
L-LIN/14
9
A
L-LIN/21
9
A
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
6
A
L-FIL-LET/10
Un insegnamento a scelta
Terza lingua straniera
3
F
-
activated in the A.Y. 2013/2014
ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno II
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno II
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno II
Seconda letteratura straniera anno II
Un insegnamento a scelta
activated in the A.Y. 2014/2015
ModulesCreditsTAFSSD
Prima lingua straniera anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Seconda lingua straniera anno III
9
B
L-LIN/12
9
B
L-LIN/04
9
B
L-LIN/14
9
B
L-LIN/21
9
B
L-LIN/07
Prima letteratura straniera anno III
Seconda letteratura straniera anno III
Un insegnamento a scelta
6
C
L-FIL-LET/15
6
C
L-LIN/01
6
C
L-FIL-LET/09
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 1°- 2°- 3°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00858

Credits

9

Also offered in courses:

  • French III of the course Bachelor's degree in Languages and Cultures for Publishing

Language

French fr

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

L-LIN/04 - LANGUAGE AND TRANSLATION – FRENCH

Period

II semestre dal Feb 23, 2015 al May 30, 2015.

Learning outcomes

Obiettivi dell'insegnamento:
Acquisizione di conoscenze relative alla dinamica norma-variazione per la lingua francese, con particolare attenzione al langage populaire e all'argot.

Descrizione dell'insegnamento:
Con il corso gli studenti potranno affinare la propria sensibilità verso lo studio della lingua francese, in particolare verso il français populaire che si apre all'argot, le cui tracce trovano forma anche in numerosi testi letterarî.

Program

Testi:

Pierre Guiraud, Le français populaire, Paris, Puf (que sais-je?, n. 1172), 1965.
Id., L'Argot, Paris, Puf (que sais-je?, n. 700), 1966.
Henriette Walter, Le français dans tous les sens, Préface d'André Martinet, Paris, Éditions Robert Laffont, 1988 (i capitoli "Qu'est-ce que le français?", pp. 221-278; "Où va le français?", pp. 279-316).
La qualité de la langue? Le cas du français, Textes réunis par Jean-Michel Eloy, Paris, Champion, 1995 (D. Maingueneau, "Qualité de la langue et littérature", pp. 37-49; A. Culioli, "Peut-on théoriser la notion de 'qualité de la langue'?, pp. 51-64; J. Le Du et Y. Le Berre, "Le double jeu de la langue", pp. 251-267).

Ulteriore bibliografia verrà fornita durante lo svolgimento del corso.

Durante il corso si prenderanno in esame un insieme di testi, la cui lista sarà messa a disposizione degli studenti alla fine delle lezioni. I saggi critici non disponibili in biblioteca saranno raccolti in una dispensa a disposizione degli studenti.




Programma per non frequentanti:

Françoise Gadet, Le français ordinaire, Paris, A. Colin, 1989.
Pierre Guiraud, Le français populaire, Paris, Puf (que sais-je?, n. 1172), 1965.
Id., L'Argot, Paris, Puf (que sais-je?, n. 700), 1966.
Henri Meschonnic, De la langue française. Essai sur une clarté obscure, Paris, Hachette, 1997.
Henriette Walter, Le français dans tous les sens, Préface d'André Martinet, Paris, Éditions Robert Laffont, 1988.
La qualité de la langue? Le cas du français, Textes réunis par Jean-Michel Eloy, Paris, Champion, 1995.

Examination Methods

Modalità di esame:
L'esame consiste in un colloquio orale.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE