Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea magistrale in Tradizione e interpretazione dei testi letterari - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module between the following
1 module among the following
2 modules among the following
2° Year activated in the A.Y. 2022/2023
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2 modules among the following
1 module among the following
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1 module between the following
1 module among the following
2 modules among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2 modules among the following
1 module among the following
1 module among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Foreign language B2 level
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Literature and philology of late antiquity (m) (2022/2023)
Teaching code
4S007405
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-FIL-LET/05 - CLASSICAL PHILOLOGY
Period
2 B dal Apr 12, 2023 al May 27, 2023.
Learning objectives
The course of Literature and philology of Late Antiquity (m) proposes: • to frame in its diachronic development the late antiquity period of the imperial age up to the fifth century with particular reference to the contexts of literary production; • To analyze, translate and comment literary texts (in Greek and Latin) from a critical-textual, linguistic, stylistic, hermeneutical point of view, paying attention to the trends and problems of the period (Atticism, relations between Christianity and paganism, relations between the Greek and Roman world) and to the most widespread genres (poetry, oratory, biography, historical, scientific, philosophical and scholarly treatises. At the end of the course the student must demonstrate: 1) knowledge of the cultural tendencies and literary genres of Late Antiquity in their diachronic development; 2) ability to read e to give a critical-philological and historical-literary interpretation of texts from Late Antiquity; 3) ability to communicate the acquired knowledge with an appropriate vocabulary.
Prerequisites and basic notions
An advanced knowledge of ancient Greek and Latin is required.
Program
Il corso si propone di esaminare la fortuna e la vitalità del mito troiano in età tardoantica, analizzandone alcuni cospicui episodi, sia in ambito letterario greco che latino. Il corso sarà incentrato su una costellazione di testi inerenti al tema delle scritture e “riscritture” del mito troiano. A tal fine si proporrà un percorso che, con selezione mirata, prenderà in esame alcuni rilevanti episodi della tarda fortuna greco-latina del tema, sia sul versante della produzione letteraria in prosa (dall’‘Eroico’ di Filostrato alle cronache di Ditti Cretese e di Darete Frigio) che su quello della poesia epica in lingua greca di argomento troiano (Quinto Smirneo, ‘Posthomerica’; Trifiodoro, Ἰλίου ἅλωσις; Colluto, Ἁρπαγὴ Ἑλένης).
Le lezioni verteranno principalmente su lettura in originale, analisi e commento di una serie di estratti dai testi letterari selezionati, e dedicheranno ampio spazio non solo ad aspetti linguistici, retorico-stilistici e tematici, ma anche a problemi di natura specificamente filologica. Si cercherà inoltre di favorire la riflessione sulle possibili “intersezioni” tra le opere prese in esame e di promuovere l’acquisizione di una prospettiva attenta tanto allo sviluppo diacronico dei fatti letterari dell’età tardoantica, quanto alle dinamiche di ricezione della cultura letteraria pregressa che quelle opere realizzano.
Gli estratti dai testi letterari su cui si concentrerà l’attività didattica saranno perlopiù forniti a lezione e/o caricati sulla piattaforma Moodle.
Bibliography
Learning assessment procedures
Colloquio orale.
Sono previste le medesime modalità d’esame per tutti gli studenti, frequentanti e non frequentanti.
Evaluation criteria
L’esame prevede l’accertamento delle conoscenze acquisite in merito agli argomenti e ai testi letterari previsti dal programma del corso.
Nello specifico, si valuteranno le capacità di:
• leggere i testi letterari oggetto dell’attività didattica nell’idioma originale;
• tradurli in modo autonomo e con scelte traduttive appropriate e adeguatamente motivate;
• dare conto delle principali questioni storico-letterarie e filologiche sollevate da tali testi;
• riflettere in modo criticamente consapevole sui testi in relazione alla storia delle letterature greca e latina nel quadro del periodo cronologico di riferimento, anche in riferimento alle conoscenze storico-letterarie acquisite sulla base della bibliografia in programma d’esame.
Exam language
Italiano.