Studying at the University of Verona
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Lezioni 1° semestre 2°- 6° anno | Oct 3, 2016 | Dec 22, 2016 |
ACCOGLIENZA MATRICOLE - ORE 9.00 - AULA D ISTITUTI BIOLOGICI | Oct 6, 2016 | Oct 6, 2016 |
Corsi elettivi 1° semestre | Oct 10, 2016 | Dec 22, 2016 |
Lezioni 1° semestre 1° anno | Oct 10, 2016 | Jan 13, 2017 |
Progress test 2016 | Nov 16, 2016 | Nov 16, 2016 |
Lezioni 2° semestre - 6° anno | Jan 30, 2017 | Apr 28, 2017 |
Lezioni 2° semestre 1°- 5° anno | Feb 20, 2017 | May 26, 2017 |
Corsi elettivi 2° semestre | Feb 20, 2017 | May 26, 2017 |
Session | From | To |
---|---|---|
Iscrizione Corsi elettivi 1° semestre | Sep 5, 2016 | Oct 4, 2016 |
Sessione studenti fuori corso | Oct 1, 2016 | Sep 30, 2017 |
Sessione invernale 6° anno | Jan 9, 2017 | Jan 27, 2017 |
Sessione invernale 2°-5° anno | Jan 9, 2017 | Feb 17, 2017 |
Iscrizione Corsi elettivi 2° semestre | Jan 12, 2017 | Feb 16, 2017 |
Sessione invernale 1° anno | Jan 16, 2017 | Feb 17, 2017 |
Sessione estiva 6° anno (Gli esami che prevedono il tirocinio (Clinica Chirurgica, Clinica Medica e Geriatria, Pediatria, Ostetricia e Ginecologia) potranno essere sostenuti solo al termine delle lezioni e dopo aver completato il tirocinio in ciascuna di tali materie. Le propedeuticità vanno comunque rispettate e i laureandi nella sessione di luglio devono terminare gli esami entro il 26 giugno 2017) | May 2, 2017 | Jul 28, 2017 |
Sessione estiva 1° - 5° anno | Jun 5, 2017 | Jul 28, 2017 |
Sessione autunnale (i laureandi di ottobre devono terminare gli esami entro il 25.09.2017) | Sep 1, 2017 | Sep 29, 2017 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione straordinaria 2015-16 | Mar 13, 2016 | Mar 24, 2016 |
Sessione estiva | Jul 10, 2017 | Jul 28, 2017 |
Sessione autunnale | Oct 9, 2017 | Oct 20, 2017 |
Period | From | To |
---|---|---|
VACANZE DI NATALE | Dec 23, 2016 | Jan 8, 2017 |
Vacanze Pasquali | Apr 14, 2017 | Apr 18, 2017 |
VACANZE ESTIVE | Aug 8, 2017 | Aug 20, 2017 |
Description | Period | From | To |
---|---|---|---|
2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | Oct 3, 2016 | Oct 3, 2016 |
6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | Oct 3, 2016 | Dec 22, 2016 |
6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | Jan 16, 2017 | Jun 16, 2017 |
1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | 1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | Feb 20, 2017 | May 26, 2017 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Bassi Claudio
claudio.bassi@univr.it +39 045 812 4553Bisoffi Zeno
zeno.bisoffi@sacrocuore.it +390456013326Pighi Michele
michele.pighi@univr.it 0458122320Rosina Paolo
paolo.rosina@univr.it +39 045 812 2547Scuro Alberto
alberto.scuro@univr.it +39 045 812 4413Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2017/2018
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2018/2019
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
4° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
5° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
6° Year activated in the A.Y. 2021/2022
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Clinical Surgery (2021/2022)
Teaching code
4S01143
Credits
6
Coordinator
Claudio Bassi
Language
Italian
The teaching is organized as follows:
CHIRURGIA
Credits
2
Period
1° semestre
Location
VERONA
Academic staff
Claudio Bassi
Giuseppe Malleo
Salvatore Paiella
Roberto Salvia
DIDATTICA PRATICA DI CHIRURGIA E UROLOGIA
Credits
3
Period
See the unit page
Location
VERONA
Academic staff
See the unit page
Learning outcomes
------------------------
MM: UROLOGIA
------------------------
Providing the basic knowledge of urological disorder, as needed by a general practicioner
------------------------
MM: CHIRURGIA
------------------------
CLINICS IN SURGERY Aim of the course of General surgery is conveying to the students the competencies to: Recognize signs, symptoms, the principal functional alterations and the principal differential diagnoses related to bowel obstruction, abdominal wall hernias, peritonitis, gastro-duodenal diseases, hepato-biliary diseases, pancreatic diseases, small and gross bowel diseases, paediatric gastro-intestinal malformations, and diseases of the arteries and veins. Analyze and resolve clinical problems concerning the above mentioned diseases. Evaluate cost/effective strategies related to the diagnosis and the treatment of the above mentioned diseases.
------------------------
MM: DIDATTICA PRATICA DI CHIRURGIA E UROLOGIA
------------------------
- Surgical and urological semeiotics - Types of surgical wounds and how to medicate - Criteria for hospitalization and discharge - Hints of postoperative management - Hints of medication management - Hints of surgical anatomy (from live experience from the operative theater)
Program
------------------------
MM: UROLOGIA
------------------------
1) Urological syndromes: hematuria, renal colic, scrotal pain 2) Urinary malformations 3) Benign prostatic hyperplasia 4) Urinary stones 5) Renal cancer 6) Urothelial cancer 7) Prostatic cancer 8) Testicular and penis cancer
------------------------
MM: CHIRURGIA
------------------------
1. Gastric and duodenal ulcer; Gastric neoplasm 2. Pancreatic disease: acute and chronic pancreatitis, pancreatic neoplasm 3. Hepatic and biliary disease: gallstones and comorbidity, biliary neoplasm, hepatic neoplasm 4. Spleen pathology: splenomagaly and splenic trauma 5. Small-bowel, colonrectal and proctologic disease: acute appendectomy and inflammatory disease, diverticulitis, colonrectal and proctological neoplasm, rectal prolapse 6. Anorectal pathology (fistula, fissure, hemorrhoidis) 7. Hinguinal and umbilical hernia, laparocele 8. Breast pathology 9. Artery disease: aortic aneurysm, occlusive arterial disease, diabetic arteriopathy, cerebrovascular injury 10. Venous disease: primitive varices, post thrombotic syndrome: deep vein thrombosis treatment and prevention 11. Mediastinal and lung disease: pulmponary neoplasm, pneumothorax, mediastinal syndrome 12. GI hemorrhage: causes and clinical management 13. Peritonitis: causes and clinical management 14. Acute abdomen
------------------------
MM: DIDATTICA PRATICA DI CHIRURGIA E UROLOGIA
------------------------
Ward Outpatient clinics Operative theater
Bibliography
Examination Methods
Oral examination (Surgery and Urology) 1) verify of knowledge based on course's objectives and program 2 verify of knowledge learned during internship 3) opportunity to take a quiz
Free choice courses
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Progress Test 1st year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
2° | Progress Test 2nd year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
3° | Progress Test 3rd year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
4° | Progress Test 4th year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
5° | Progress Test 5th year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
6° | Progress Test 6th year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° 4° 5° 6° | Training to medical humanities | D | Not yet assigned |
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Erasmus+ e altre esperienze all'estero
Extra courses and activities
Opzioni (cambio di ordinamento)
Studenti iscritti alla classe LM/41 (Classe delle lauree magistrali in medicina e chirurgia)
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18 (convertito con modificazioni dalla L. 24 aprile 2020, n. 27), dispone l’adeguamento dell’ordinamento della classe LM/41 alle normative citate in oggetto.
Coloro i quali hanno concluso/concluderanno il tirocinio pratico-valutativo pre-lauream con giudizio di idoneità (ai sensi del DM 58/2018), conseguita la laurea, sono abilitati all’esercizio della professione di medico-chirurgo e possono procedere all’iscrizione presso l’Ordine dei Medici.
Rilascio del titolo di abilitazione
Ai fini del rilascio dell’abilitazione professionale è richiesto il pagamento delle seguenti tasse:
- tassa erariale pari a € 49,90 da versarsi prima che inizi la frequenza del tirocinio pratico valutativo
- tassa regionale di abilitazione da versarsi all’atto della consegna del titolo di abilitazione.
Studenti iscritti alla classe 46/S (Classe delle lauree specialistiche in medicina e chirurgia) e ordinamenti previgenti (attualmente fuori corso) oppure studenti iscritti alla classe LM/41 con coorti antecedenti alla coorte 2014 (attualmente fuori corso).
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18” dispone che, gli iscritti agli ordinamenti previgenti, con tirocinio pratico previsto post – laurea (ai sensi del DM 445/2001), ferme restando le norme sulla decadenza dagli studi, possono concludere il percorso di studio senza dovere necessariamente acquisire, ai fini dell’ammissione all’esame finale di laurea, il giudizio di idoneità del suddetto tirocinio pratico valutativo. In tal caso il diploma di laurea che rilascerà l’Ateneo avrà la sola valenza di titolo accademico. Resterà ferma, in ogni caso la possibilità per tali soggetti di conseguire eventualmente l’abilitazione all’esercizio della professione di medico-chirurgo in un momento successivo, secondo le modalità di cui al comma 2 dell’art.102, cioè conseguendo la valutazione del tirocinio prescritta dal D.M. n. 445/2001. L’Ateneo continuerà a predisporre un separato diploma di abilitazione.
Si ricorda che ai suddetti studenti è in ogni caso consentita l’opzione al nuovo ordinamento secondo i termini e le modalità previste.
Documents
Title | Info File |
---|---|
All. 1 Tabella di racc. M54 | pdf, it, 525 KB, 14/06/21 |
All. 2 Tabella di racc. MM1 | pdf, it, 419 KB, 14/06/21 |
AVVISO OPZIONE 2024-25 | pdf, it, 377 KB, 12/12/23 |
Richiesta di passaggio di ordinamento | pdf, it, 483 KB, 21/06/24 |
Richiesta di valutazione carriera | pdf, it, 481 KB, 21/06/24 |
Timetable
Documents
Title | Info File |
---|---|
ORARI 1^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 17 KB, 23/09/24 |
ORARI 2^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 18 KB, 30/09/24 |
ORARI 3^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 18 KB, 20/09/24 |
ORARI 4^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 20 KB, 20/09/24 |
ORARI 5^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 20 KB, 01/10/24 |
ORARI 6^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 17 KB, 30/09/24 |
Orari I semestre 2024-25 | pdf, it, 797 KB, 23/09/24 |
Piano didattico coorte 2023-24 | pdf, it, 432 KB, 23/08/24 |
Programma giornata accoglienza matricole | pdf, it, 169 KB, 03/09/24 |
Propedeuticità, blocchi, sbarramenti | pdf, it, 548 KB, 22/09/23 |
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
1^ COMMISSIONE DEF. Prof. Marchini martedì 1 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 353 KB, 18/09/24 |
1^ COMMISSIONE LAUREANDI martedì 1° ottobre 2024.pdf | pdf, it, 248 KB, 18/09/24 |
2^ COMMISSIONE DEF. Prof. Pietrobelli mercoledì 2 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 352 KB, 18/09/24 |
2^ COMMISSIONE LAUREANDI mercoledì 2 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 248 KB, 18/09/24 |
3^ COMMISSIONE DEF. Prof. Salvia giovedì 3 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 353 KB, 18/09/24 |
3^ COMMISSIONE LAUREANDI giovedì 3 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 247 KB, 20/09/24 |
4^ COMMISSIONE DEF. Prof. Magnan venerdì 4 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 352 KB, 18/09/24 |
4^ COMMISSIONE LAUREANDI venerdì 4 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 249 KB, 18/09/24 |
5^ COMMISSIONE DEF. Prof. Polati lunedì 7 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 353 KB, 01/10/24 |
5^ COMMISSIONE LAUREANDI lunedì 7 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 249 KB, 18/09/24 |
Frontespizio | pdf, it, 104 KB, 25/09/23 |
Linee_guida_conseguimento_titolo | pdf, it, 838 KB, 17/03/22 |
Norme redazionali tesi | pdf, it, 826 KB, 27/10/21 |
Gestione carriere
Internship and practical and tutorial activities – Medicine
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
Non è consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti: