Studying at the University of Verona
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
Period | From | To |
---|---|---|
Lezioni 1° semestre 2°- 6° anno | Oct 3, 2016 | Dec 22, 2016 |
ACCOGLIENZA MATRICOLE - ORE 9.00 - AULA D ISTITUTI BIOLOGICI | Oct 6, 2016 | Oct 6, 2016 |
Corsi elettivi 1° semestre | Oct 10, 2016 | Dec 22, 2016 |
Lezioni 1° semestre 1° anno | Oct 10, 2016 | Jan 13, 2017 |
Progress test 2016 | Nov 16, 2016 | Nov 16, 2016 |
Lezioni 2° semestre - 6° anno | Jan 30, 2017 | Apr 28, 2017 |
Corsi elettivi 2° semestre | Feb 20, 2017 | May 26, 2017 |
Lezioni 2° semestre 1°- 5° anno | Feb 20, 2017 | May 26, 2017 |
Session | From | To |
---|---|---|
Iscrizione Corsi elettivi 1° semestre | Sep 5, 2016 | Oct 4, 2016 |
Sessione studenti fuori corso | Oct 1, 2016 | Sep 30, 2017 |
Sessione invernale 2°-5° anno | Jan 9, 2017 | Feb 17, 2017 |
Sessione invernale 6° anno | Jan 9, 2017 | Jan 27, 2017 |
Iscrizione Corsi elettivi 2° semestre | Jan 12, 2017 | Feb 16, 2017 |
Sessione invernale 1° anno | Jan 16, 2017 | Feb 17, 2017 |
Sessione estiva 6° anno (Gli esami che prevedono il tirocinio (Clinica Chirurgica, Clinica Medica e Geriatria, Pediatria, Ostetricia e Ginecologia) potranno essere sostenuti solo al termine delle lezioni e dopo aver completato il tirocinio in ciascuna di tali materie. Le propedeuticità vanno comunque rispettate e i laureandi nella sessione di luglio devono terminare gli esami entro il 26 giugno 2017) | May 2, 2017 | Jul 28, 2017 |
Sessione estiva 1° - 5° anno | Jun 5, 2017 | Jul 28, 2017 |
Sessione autunnale (i laureandi di ottobre devono terminare gli esami entro il 25.09.2017) | Sep 1, 2017 | Sep 29, 2017 |
Session | From | To |
---|---|---|
Sessione straordinaria 2015-16 | Mar 13, 2016 | Mar 24, 2016 |
Sessione estiva | Jul 10, 2017 | Jul 28, 2017 |
Sessione autunnale | Oct 9, 2017 | Oct 20, 2017 |
Period | From | To |
---|---|---|
VACANZE DI NATALE | Dec 23, 2016 | Jan 8, 2017 |
Vacanze Pasquali | Apr 14, 2017 | Apr 18, 2017 |
VACANZE ESTIVE | Aug 8, 2017 | Aug 20, 2017 |
Description | Period | From | To |
---|---|---|---|
6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 1° semestre | Oct 3, 2016 | Dec 22, 2016 |
2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | 2°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 1° semestre | Oct 3, 2016 | Oct 3, 2016 |
6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | 6° anno:Tirocinio professionalizzante 2° semestre | Jan 16, 2017 | Jun 16, 2017 |
1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | 1°-5° anno: attività pratiche e tutoriali 2° semestre | Feb 20, 2017 | May 26, 2017 |
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Academic staff
Bagante Fabio
fabio.bagante@univr.it 0458124411Bassi Claudio
claudio.bassi@univr.it +39 045 812 4553Bisoffi Zeno
zeno.bisoffi@sacrocuore.it +390456013326Pighi Michele
michele.pighi@univr.it 0458122320Rosina Paolo
paolo.rosina@univr.it +39 045 812 2547Scuro Alberto
alberto.scuro@univr.it +39 045 812 4413Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2017/2018
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2018/2019
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
4° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
5° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
6° Year activated in the A.Y. 2021/2022
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Public Health (2020/2021)
The teaching is organized as follows:
MEDICINA LEGALE
Credits
3
Period
See the unit page
Location
VERONA
Academic staff
See the unit page
IGIENE
Credits
3
Period
See the unit page
Location
VERONA
Academic staff
See the unit page
Learning outcomes
Module: IGIENE
-------
Transmission models and strategies of direct and indirect prophylaxis of diffusive infectious diseases (in particular immunoprophylaxis and chemoprophylaxis)
Module: MEDICINA LEGALE
-------
knowledge of the essential elements for the identification and interpretation of the specific damaging frameworks
Module: MEDICINA DEL LAVORO
-------
To acquire knowledge and understanding, also through field examples, about:
- general principles of occupational medicine and health and safety in workplaces
- principal clinic-epidemiological features on occupational injuries and work related diseases and disorders
- roles of the different professionals and institutions committed to prevention.
- occupational health clinic, with specific reference to occupational history collection, etiological diagnosis, medico-legal obligations, cooperation among health professionals and physicians (general practitioners as well as specialists), in order to achieve etiological diagnosis
- legislation on health and safety at work
- exposure and risk assessment, health surveillance, individual susceptibility, vulnerable groups, fitness for work
- primary, secondary, tertiary prevention, with reference to different risk factors (e.g., chemicals, physical agents, biohazards, ergonomics, organization and psychosocial factors)
Program
Module: IGIENE
-------
1. Epidemiology and prevention of poliomyelitis, HAV, HEV
2. Epidemiology and prevention of measles, chickenpox, meningococcus
3. Epidemiology and prevention of tuberculosis
4. Epidemiology and prevention of HBV, HCV, HDV
Module: MEDICINA LEGALE
-------
forensic asphyxia, gunshot wounds
Module: MEDICINA DEL LAVORO
-------
PROGRAM
General principles of occupational medicine and health and safety in workplaces
Occupational hazards and risks
Occupational risk factors: chemical, physical, ergonomics, biological, psychosocial and organizational
Work related diseases and disorders. Occupational injuries
Legislation on health and safety at work
Roles of the different professionals and institutions committed to prevention
Occupational health clinic: occupational history collection, etiological diagnosis, medico-legal obligations
Occupational respiratory diseases
Occupational allergology: asthma, skin diseases
Ergonomics and biomechanical overload
Occupational disorders caused by physical agents: noise, vibrations, temperatures.
Principles of industrial toxicology
Main occupational disorders caused by solvents and metals
Occupational cancer and carcinogenesis.
Bibliography
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
Tomei F, Candura SM, Sannolo N, Sartorelli P, Costa G, perbellini L, Larese Filon F, Maestrelli P, Magrini A, Bartolucci GB, Ricci S. | Manuale di Medicina del Lavoro | Piccin Nuova libraria S.p.A. Padova | 2019 | 978-88-299-2902-3 | |
Alessio L. - Franco G. - Tomei F | Trattato di MEDICINA DEL LAVORO | PICCIN | 2015 |
Examination Methods
Module: IGIENE
-------
oral interview
Module: MEDICINA LEGALE
-------
oral
Module: MEDICINA DEL LAVORO
-------
Oral examination.
Free choice courses
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
1° | Progress Test 1st year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
2° | Progress Test 2nd year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
3° | Progress Test 3rd year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
4° | Progress Test 4th year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
5° | Progress Test 5th year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
|
6° | Progress Test 6th year | D |
Roberto Leone
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
2° 3° 4° 5° 6° | Training to medical humanities | D | Not yet assigned |
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details: only in this way will you be able to receive notification of all the notices from your teachers and your secretariat via email and also via the Univr app.
Erasmus+ e altre esperienze all'estero
Extra courses and activities
Opzioni (cambio di ordinamento)
Studenti iscritti alla classe LM/41 (Classe delle lauree magistrali in medicina e chirurgia)
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18 (convertito con modificazioni dalla L. 24 aprile 2020, n. 27), dispone l’adeguamento dell’ordinamento della classe LM/41 alle normative citate in oggetto.
Coloro i quali hanno concluso/concluderanno il tirocinio pratico-valutativo pre-lauream con giudizio di idoneità (ai sensi del DM 58/2018), conseguita la laurea, sono abilitati all’esercizio della professione di medico-chirurgo e possono procedere all’iscrizione presso l’Ordine dei Medici.
Rilascio del titolo di abilitazione
Ai fini del rilascio dell’abilitazione professionale è richiesto il pagamento delle seguenti tasse:
- tassa erariale pari a € 49,90 da versarsi prima che inizi la frequenza del tirocinio pratico valutativo
- tassa regionale di abilitazione da versarsi all’atto della consegna del titolo di abilitazione.
Studenti iscritti alla classe 46/S (Classe delle lauree specialistiche in medicina e chirurgia) e ordinamenti previgenti (attualmente fuori corso) oppure studenti iscritti alla classe LM/41 con coorti antecedenti alla coorte 2014 (attualmente fuori corso).
Il MUR, con nota prot. n. 8610 del 25/3/2020 avente oggetto: “Abilitazione all’esercizio della professione di Medico-Chirurgo - art. 102 - Decreto legge 17 marzo 2020 n. 18” dispone che, gli iscritti agli ordinamenti previgenti, con tirocinio pratico previsto post – laurea (ai sensi del DM 445/2001), ferme restando le norme sulla decadenza dagli studi, possono concludere il percorso di studio senza dovere necessariamente acquisire, ai fini dell’ammissione all’esame finale di laurea, il giudizio di idoneità del suddetto tirocinio pratico valutativo. In tal caso il diploma di laurea che rilascerà l’Ateneo avrà la sola valenza di titolo accademico. Resterà ferma, in ogni caso la possibilità per tali soggetti di conseguire eventualmente l’abilitazione all’esercizio della professione di medico-chirurgo in un momento successivo, secondo le modalità di cui al comma 2 dell’art.102, cioè conseguendo la valutazione del tirocinio prescritta dal D.M. n. 445/2001. L’Ateneo continuerà a predisporre un separato diploma di abilitazione.
Si ricorda che ai suddetti studenti è in ogni caso consentita l’opzione al nuovo ordinamento secondo i termini e le modalità previste.
Documents
Title | Info File |
---|---|
All. 1 Tabella di racc. M54 | pdf, it, 525 KB, 14/06/21 |
All. 2 Tabella di racc. MM1 | pdf, it, 419 KB, 14/06/21 |
AVVISO OPZIONE 2024-25 | pdf, it, 377 KB, 12/12/23 |
Richiesta di passaggio di ordinamento | pdf, it, 483 KB, 21/06/24 |
Richiesta di valutazione carriera | pdf, it, 481 KB, 21/06/24 |
Timetable
Documents
Title | Info File |
---|---|
ORARI 1^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 17 KB, 23/09/24 |
ORARI 2^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 18 KB, 30/09/24 |
ORARI 3^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 18 KB, 20/09/24 |
ORARI 4^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 20 KB, 20/09/24 |
ORARI 5^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 20 KB, 01/10/24 |
ORARI 6^ anno - 1^ semestre | pdf, it, 17 KB, 30/09/24 |
Orari I semestre 2024-25 | pdf, it, 797 KB, 23/09/24 |
Piano didattico coorte 2023-24 | pdf, it, 432 KB, 23/08/24 |
Piano didattico coorte 2024-25 | pdf, it, 66 KB, 08/10/24 |
Programma giornata accoglienza matricole | pdf, it, 169 KB, 03/09/24 |
Propedeuticità, blocchi, sbarramenti | pdf, it, 548 KB, 22/09/23 |
Graduation
Documents
Title | Info File |
---|---|
1^ COMMISSIONE DEF. Prof. Marchini martedì 1 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 353 KB, 18/09/24 |
1^ COMMISSIONE LAUREANDI martedì 1° ottobre 2024.pdf | pdf, it, 248 KB, 18/09/24 |
2^ COMMISSIONE DEF. Prof. Pietrobelli mercoledì 2 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 352 KB, 18/09/24 |
2^ COMMISSIONE LAUREANDI mercoledì 2 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 248 KB, 18/09/24 |
3^ COMMISSIONE DEF. Prof. Salvia giovedì 3 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 353 KB, 18/09/24 |
3^ COMMISSIONE LAUREANDI giovedì 3 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 247 KB, 20/09/24 |
4^ COMMISSIONE DEF. Prof. Magnan venerdì 4 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 352 KB, 18/09/24 |
4^ COMMISSIONE LAUREANDI venerdì 4 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 249 KB, 18/09/24 |
5^ COMMISSIONE DEF. Prof. Polati lunedì 7 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 353 KB, 01/10/24 |
5^ COMMISSIONE LAUREANDI lunedì 7 ottobre 2024.pdf | pdf, it, 249 KB, 18/09/24 |
Frontespizio | pdf, it, 104 KB, 25/09/23 |
Linee_guida_conseguimento_titolo | pdf, it, 838 KB, 17/03/22 |
Norme redazionali tesi | pdf, it, 826 KB, 27/10/21 |
Gestione carriere
Internship and practical and tutorial activities – Medicine
Student login and resources
Modalità e sedi di frequenza
La frequenza è obbligatoria.
Maggiori dettagli in merito all'obbligo di frequenza vengono riportati nel Regolamento del corso di studio disponibile alla voce Regolamenti nel menu Il Corso. Anche se il regolamento non prevede un obbligo specifico, verifica le indicazioni previste dal singolo docente per ciascun insegnamento o per eventuali laboratori e/o tirocinio.
Non è consentita l'iscrizione a tempo parziale. Per saperne di più consulta la pagina Possibilità di iscrizione Part time.
Le sedi di svolgimento delle lezioni e degli esami sono le seguenti: