Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze dell'educazione - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-STO/02
Lingua straniera - Certificazione CLA livello B1 (completo) + B2 (informatizzato)
9
E
L-LIN/12
9
E
L-LIN/04
9
E
L-LIN/14

2° Year  activated in the A.Y. 2013/2014

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-PED/01

3° Year  activated in the A.Y. 2014/2015

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
IUS/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Prova finale
3
E
-
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-STO/02
Lingua straniera - Certificazione CLA livello B1 (completo) + B2 (informatizzato)
9
E
L-LIN/12
9
E
L-LIN/04
9
E
L-LIN/14
activated in the A.Y. 2013/2014
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-PED/01
activated in the A.Y. 2014/2015
ModulesCreditsTAFSSD
6
B
IUS/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Prova finale
3
E
-
Modules Credits TAF SSD

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00720

Coordinator

Rosanna Cima

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION

Period

Sem IIB dal Apr 21, 2014 al Jun 8, 2014.

Location

VERONA

Learning outcomes

1 to know the complex environment of adult age and become adults;

2- Learn to discover educational processes that promote dialog between life’s continuity and discontinuity;

3- Deepen the narration about life's story as a practice of experience’s tought.

Program

Dialoguing with texts and witness we will answer to these questions:

a. Which adults’ images can be represented today?

b. What does let or doesn’t let the interaction between generations?

c. Which educational projecting that keep in mind the changes inside life’s context is necessary (emigrations, immigrations, new poorness, oldness). in adult age?

Educational Accompaniment processes inside adult age:

We will deepen interaction between:
a. Narration, listening, returning, transforming
b. Common stories and communities care

Teaching methods:
Inside general aspect lessons will be integrated small groups for exercises and deepening meetings as laboratories. One or more devices for reworking and returning course’s experience will be located.


Mandatory books

1 – Adulte e Adulti: percorsi educativi (dispensa-verrà segnalato il link per accedere al testo).

2 - Rosanna Cima, Pratiche narrative per una pedagogia dell’invecchiare, Franco Angeli, Milano, 2012.

3 - Edda Melon, Luisa Passerini, Luisa Ricoldone, Luciana Spina, Vecchie allo specchio. Rappresentazioni nella realtà sociale, nel cinema e nella letteratura, CIRSDe, Università degli Studi di Torino, scaricabile http://www.cirsde.unito.it


A choice between these novels/essays:

Rosanna Cima, Abitare le diversità, Carocci, Roma 2005.
Thaar Ben Jelloun, Mia madre una bambina, Einaudi, Torino, 2006
Agota Kristof, L'analfabeta, Casagrande Editori, 2005.
Catherine Dunne, Il viaggio verso casa, Edizioni Guanda, Parma 2000.
Doris Lessing (1983), Il diario di Jane Somers, Feltrinelli, Milano 1988.


For not attending students:
1 - Adulte e Adulti nei percorsi educativi (look link for text)
2 - Rosanna Cima, Pratiche narrative per una pedagogia dell’invecchiare, Franco Angeli, Milano, 2012.
3 - Edda Melon, Luisa Passerini, Luisa Ricoldone, Luciana Spina, Vecchie allo specchio. Rappresentazioni nella realtà sociale, nel cinema e nella letteratura, CIRSDe, Università degli Studi di Torino, downloadable here: http://www.cirsde.unito.it
4 - Paolo Jedlowski, Storie comuni. La narrazione nella vita quotidiana, B. Mondadori, Milano 2000.
5 – One of the romans/essays listed above.

Examination Methods

interview

Erasmus students may agree with the professor about alternative specific texts.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE