Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea in Scienze dell'educazione - Enrollment from 2025/2026

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-STO/02
Lingua straniera - Certificazione CLA livello B1 (completo) + B2 (informatizzato)
9
E
L-LIN/12
9
E
L-LIN/04
9
E
L-LIN/14

2° Year  activated in the A.Y. 2012/2013

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti

3° Year  activated in the A.Y. 2013/2014

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
IUS/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Prova finale
3
E
-
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-STO/02
Lingua straniera - Certificazione CLA livello B1 (completo) + B2 (informatizzato)
9
E
L-LIN/12
9
E
L-LIN/04
9
E
L-LIN/14
activated in the A.Y. 2012/2013
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
activated in the A.Y. 2013/2014
ModulesCreditsTAFSSD
6
B
IUS/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Prova finale
3
E
-
Modules Credits TAF SSD

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00738

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-PED/01 - PEDAGOGY, THEORIES OF EDUCATION AND SOCIAL EDUCATION

Period

Sem. 1A dal Oct 1, 2012 al Nov 18, 2012.

Learning outcomes

The course aims to provide the basic elements of the pedagogic discourse, doing an in-depth study of some issues of great actuality. Starting from the results of the latest scientific research and from the challenges and the pitfalls of the twenty-first century education (the crisis of values, orientation and education), during the course we will try to highlight the centrality of education to deal with many current crisis and conflicts. After the analysis of some of the most significant proposals it will be possible to think over aims, methods and educational means that can improve the progress of civilization. In particular, the course will focus on education in a pluralistic society.
The course will be supported by specific exercises, which form an integral part of the examination test.

Program

1. Globalization, crisis of values and crisis of education.
2. The central position of pedagogy and education in modern society.
3. Educational strategies in a context of pluralism and diversity.

Bibliography:
General Part:
- PORTERA, A., BÖHM W., SECCO, L., Educabilità, educazione e Pedagogia nella società complessa. Lineamenti introduttivi. UTET, Torino, 2007.

Monographic Section:
- PORTERA, A., Tesori sommersi. Emigrazione, identità, bisogni educativi interculturali, F. Angeli, Milano, 20086.
- BENASAYAG M., SCHMIT G. L’epoca delle passioni tristi, Feltrinelli, Milano, 2008.


For a deeper insight of the practical part, students should choose one of the following books:
- - * NUSSBAUM, M.C., Non per profitto, Mulino, Bologna, 2011
- MORIN, E., I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Raffaello Cortina, Milano 2001.
- DELORS, J., Nell’educazione un Tesoro. Armando, Roma, 1997.
- GRANESE, A., Istituzioni di pedagogia generale. CEDAM, Padova, 2003.
- BÖHM W., Pedagogia generale nella storia dell’educazione. Armando, Roma, 2008.
- BRUNER, J., La cultura dell’educazione. Feltrinelli, Milano, 1997.
- CONTINI M., La comunicazione intersoggettiva fra solitudini e globalizzazione. La Nuova Italia, 2002.
- * BREZINKA W., Obiettivi e limiti dell’educazione. Armando, Roma, 2002.
- GARDNER H., Sapere per comprendere. Feltrinelli, Milano, 1999.
- *AA.VV., Pedagogia interculturale in Italia e in Europa, Vita e Pensiero, Milano, 2003.
- MARITAIN, J., L’educazione al bivio. La Scuola, Brescia, 1963.
- * BREZINKA, W. L’educazione in una società disorientata. Armando, Roma, 1989.
- PERETTI, M., Valori perenni e pedagogia. La Scuola, Brescia, 1984.
- RICOEUR, P., La Persona, Morcelliana, Brescia, 1997.
- SECCO, L. Dall’educabilità all’educazione, Morelli, Verona, 2000
- *VICO, G., Pedagogia generale e nuovo umanesimo. La Scuola, Brescia, 2002.
- FRABBONI F. et alli, Le parole della Pedagogia, Boringhieri, Torino, 2007.

* suggested book for those who do not attend lessons.

Examination Methods

The teaching and valuation methods will be communicated at the beginning of the course. The examination will be written and oral; only the oral part results will be recorded.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE