Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

1° Year

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-STO/02
Lingua straniera - Certificazione CLA livello B1 (completo) + B2 (informatizzato)
9
E
L-LIN/12
9
E
L-LIN/04
9
E
L-LIN/14

2° Year  activated in the A.Y. 2012/2013

ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti

3° Year  activated in the A.Y. 2013/2014

ModulesCreditsTAFSSD
6
B
IUS/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Prova finale
3
E
-
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-STO/02
Lingua straniera - Certificazione CLA livello B1 (completo) + B2 (informatizzato)
9
E
L-LIN/12
9
E
L-LIN/04
9
E
L-LIN/14
activated in the A.Y. 2012/2013
ModulesCreditsTAFSSD
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
9
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
6
B
M-PED/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
activated in the A.Y. 2013/2014
ModulesCreditsTAFSSD
6
B
IUS/01
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Un insegnamento a scelta tra i seguenti
Prova finale
3
E
-
Modules Credits TAF SSD

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00796

Coordinator

Angelo Lascioli

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-PED/03 - METHODOLOGIES OF TEACHING AND SPECIAL EDUCATION

Period

Sem IIA, Sem IIB

Location

VERONA

Learning outcomes

This course is conceived to initiate the students into pedagogic and educative problems of the disabled. It is propaedeutic for the epistemological and teaching-methods problems. The students will be initiated into the most suitable methods of thought and attitude to set up an effective relationship with motor, sensory, intellective, and psychic disabled.

Program

1) The field of study of Special Pedagogy (Education).
2) Deficit, handicap and disability: definition, meaning, differences, and problems.
3) Special Educational Needs: educational viewpoint in the treatment of disabilities.
4) Problems and paradigms of special educational research.
5) The main documents relating to disability issued by WHO, UNESCO, UNO and the European Parliament.
6) The action in Special Education.
7) From the concept of Integration to that of Inclusive Education.
8) Life Planning and Growth Planning of people with disabilities (emotional development and sexual, job placement, social inclusion, etc.)
During the course, many experiences will be presented to the students as well as testimonies of special educational practice in the school, in the associations, and in the institutions of the territory

Basic References:
1) Lascioli A., Educazione speciale. Dalla teoria all’azione, FrancoAngeli, Milano, 2011.
2) Lascioli A., Handicap e pregiudizio. Le radici culturali, FrancoAngeli, Milano, 2011.
3) Sangalli A.L., Attività motoria compensativa, UnoEdizioni, Trento (new edition).

Besides the basic References, the students must prepare two of these textbooks or chapters recommended for the examination:
- Caldin R. (ed.), Alunni con disabilità, figli di migranti, Liguori Editore, Napoli, 2012.
- Caldin R. (ed.), Percorsi educativi nella disabilità visiva. Identità, famiglia e integrazione scolastica e sociale., Erickson, Trento, 2006.
- Canevaro A. (ed.), L’integrazione scolastica degli alunni disabili. Trent’anni di inclusione nella scuola italiana, Erickson, Trento, 2007 (three chapters of your choice).
- Canevaro A., Pedagogia speciale. La riduzione dell’handicap, Mondadori, Milano 1999.
- Collini M., Oltre il limite. La Chiesa e l’handicap, FrancoAngeli, Milano, 2005.
- D’Alonzo L., Integrazione del disabile. Radici e prospettive educative, Editrice La Scuola, Brescia, 2008.
- Faberi M. (ed.), Meraviglia di essere uomo. Uno sguardo interdisciplinare alle problematiche delle persone con handicap, FrancoAngeli, Milano, 2008.
- Gelati M., Calignano M.T. (eds.), Progetti di vita per le persone con Sindrome di Down. L’integrazione scolastica e lavorativa, l’autonomia sociale, la condizione adulta, la sessualità, Edizioni Del Cerro, Pisa, 2003.
- Ianes D., Bisogni Educativi Speciali e inclusione. Valutare le reali necessità e attivare tutte le risorse, Erickson, Trento, 2005.
- Lascioli A., Menegoi L. (eds.), Il disabile intellettivo lavora, FrancoAngeli, Milano, 2006;
- Lascioli A. (ed.), La pedagogia speciale in Europa. Problematiche e stato della ricerca, FrancoAngeli, Milano, 2007 (solo Parte seconda).
- Lascioli A., Pezzetta R., Fabio T., Flori C., Cinquanta di questi giorni. Per pensare la sessualità del disabile intellettivo, Textbook with DVD, Aracne, Roma, 2010.
- Lascioli A., Saccomani R. (eds.), Manuale di educazione speciale per insegnanti della scuola dell’infanzia, Raffaello Cortina Editore, Milano, 2009.
- Lepri C., Montobbio E., Chi sarei se potessi essere. La condizione adulta del disabile mentale, Del Cerro, Pisa, 2000.
- Montobbio E. (ed.), Il falso Sé nell’handicap mentale. L’identità difficile, Edizioni del Cerro, Pisa, 1992.
- Bogdashina O., Le percezioni sensoriali nell'autismo e nella sindrome di Asperger, UovoNero, Piacenza, 2011.

Examination Methods

Written exam: 24 multiple choice questions regarding the basic references and 2 open questions regarding the chosen textbooks or chapters.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE