Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year activated in the A.Y. 2019/2020
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year activated in the A.Y. 2020/2021
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Audiological and Communication Sciences (2018/2019)
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
Illustrare le proprietà dei suoni, l'acustica psicofisica, il funzionamento dell’apparato uditivo e le cause che determinano disturbi dell’udito nell’età infantile, adulta e geriatrica e la correlazione tra ipoacusia e comunicazione.
MODULO AUDIOLOGIA Obiettivi formativi: Il corso si propone di fornire allo studente le nozioni di base sul funzionamento dell’apparato uditivo e sulle cause che determinano disturbi dell’udito nell’età infantile, in quella adulta e geriatrica, con particolare attenzione alla correlazione tra ipoacusia e comunicazione. Al termine del modulo, lo studente conosce le cause e la ricaduta di tali patologie sulla funzione comunicativa acustico-verbale. 12
MODULO FISICA ACUSTICA Obiettivi formativi: Il modulo ha l'obiettivo di introdurre alcuni concetti fisici caratteristici dell'acustica. Si focalizza, pertanto, sulla definizione e le proprietà dei suoni, sia nel dominio del tempo, sia nel dominio frequenziale e sulla loro propagazione in campo libero e in ambienti chiusi. Viene, inoltre, approfondita l'acustica psicofisica: viene sviluppato il concetto di sensazione acustica e vengono chiariti gli effetti del rumore sull'uomo. Inoltre, viene introdotta la fisica dell'orecchio, mediante la descrizione di quei fenomeni fisici che si legano alla fisiologia dell'orecchio. Viene dato un cenno alla fisica della fonazione. Da ultimo, viene introdotto il concetto di bionica uditiva e vengono descritti i principali sussidi bionici e i loro meccanismi di elaborazione del suono.
MODULO LOGOPEDIA GENERALE Obiettivi formativi: 1. Cenni storici rispetto alla storia della logopedia in Italia e in Europa: nascita ed evoluzione 2. Codice deontologico nell’agire professionale e nei rapporti con gli altri professionisti 3. Descrizione del profilo professionale e gli ambiti della logopedia 4. Descrizione dei ruoli e delle competenze delle altre professioni della riabilitazione e delle altre figure sanitarie 5. Ruolo del logopedista in ambito di prevenzione, abilitazione- riabilitazione, educazionerieducazione, monitoraggio e counselling 6. Definizione del concetto di valutazione e degli strumenti necessari per farla 7. Definizione di profilo comunicativo-linguistico e bilancio logopedico ; descrizione di come si struttura un intervento logopedico 8. Definizione e teorie della comunicazione verbale e non verbale
MODULO SEMEIOTICA DELLA COMUNICAZIONE E DEL LINGUAGGIO Obiettivi formativi: Al termine del corso lo studente è in grado di descrivere gli aspetti generali della comunicazione e del linguaggio umano. In particolare possiede le basi per illustrare la fisiologia della produzione vocale, descrivendo il funzionamento degli organi fono-articolatori, come avviene la percezione uditiva e come interviene il SNC in tale processo.
Program
------------------------
MM: LOGOPEDIA GENERALE
------------------------
-History of speech therapy in Italy and abroad -More representative organs -Core competence and core curriculum - Speech therapy evaluation, interview, functional profile and logopedic balance - Verbal and non-verbal communication: theories and approaches
------------------------
MM: FISICA ACUSTICA
------------------------
INTRODUCTORY CONCEPTS: uniform circular motion, harmonic motion. THE SOUND: the speed of propagation, the acoustic Ohm's law. Introduction of the concepts of sound pressure, sound intensity and sound power. Identification of links between sound intensity and power and between pressure and sound power. Introduction of the concept of sound density. DEFINITION OF SOUND LEVELS. Logarithms and their properties. Definition of loudness. THE SPREAD OF SOUND: 1- IN FREE FIELD The presence of obstacles: introduction of the concepts of reflection, refraction and diffraction. Resonance definition. The outdoor sound propagation. Attenuation phenomena of sound level. Effects of directivity of the source. Description of the Doppler effect. 2. INDOOR Reverberation definition ACOUSTIC BAND ANALYSIS ACOUSTIC PSYCHOPHYSICS: definition of loudness. Introduction of the physiological effects produced by noise. EAR PHYSICs: introduction of concepts of physics and electronics on the pinna, the external ear canal, the middle ear and the inner ear. Definition of action potentials, with their properties. PHYSICS OF SPEECH: description of a sounding board. Introduction of Bernoulli effect. BIONIC HEARING: definition. Description of the main bionic subsidies and of their sound processing mechanisms for middle and inner ear. Hearing aids. Implantable hearing aids. Cochlear implants. Auditory brainstem implants. Experimental implants: inferior colliculus implants and PABI.
------------------------
MM: SEMEIOTICA DELLA COMUNICAZIONE E DEL LINGUAGGIO
------------------------
Syllabus The following concepts will be discussed: ➢ Linguistic and communicative competence ➢Communication: definition, parameters and degrees of sophistication, the communication channel definition ➢Verbal and nonverbal communication, proxemics, the haptic, the suprasegmental traits. ➢Anatomical and physiological basis of speech and language: ° Input mechanisms: the parameters of auditory perception, the acoustic optimization process. ° Output mechanisms: anatomy and physiology of the phono-articulatory organs. ° CNS and cortical areas of language. The hemispheric dominance, brain plasticity, the critical periods.
------------------------
MM: AUDIOLOGIA
------------------------
Syllabus Anatomy and physiology of outer, middle and inner ear • Eardrum-ossicular dynamic and tubal functionality • Anatomy and physiology of facial nerve • Cochlear physiology: movement of the endo-cochlear liquids; basilar membrane vibration; ciliated cells; mechanical -electrical transduction • Physiology of the auditory nerve pathways: auditory nerve; central auditory system; perception system • The binaural hearing • Anatomy and physiology of the vestibular system • Otologic symptoms: hearing loss, tinnitus, ear pain, otorrhea. • Hearing loss classification • Hearing loss causes in children and adults • Newborn screening • Social, cognitive and linguistic consequences of childhood deafness • Presbycusis • Communication in the old age; psycho-social aspects of presbycusis
Bibliography
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
autori vari | Manuale di Otorinolaringoiatria | Piccin | 2010 | ||
De Campora - Pagnini | Otorinolaringoiatria | Elsevier | 2014 | ||
Federazione Logopedisti Italiani | Il core competence e il core curriculum del logopedista (Edizione 1) | springer | 2009 | 978-88-470-1414-5 | |
L.Lena, A. Pinton, B. Trombetti | Valutare linguaggio e comunicazione (Edizione 6) | Carocci-Faber | 2004 | ||
Oskar Schindler | “La voce. Fisiologia patologia clinica e terapia” | omega | 2010 | ||
Rossi | Trattato di otorinolaringoiatria (Edizione 6) | Minerva Medica | 1997 |
Examination Methods
------------------------
MM: LOGOPEDIA GENERALE
------------------------
the exam will be in writing and a possible oral integration will be possible
------------------------
MM: FISICA ACUSTICA
------------------------
Written open question test
------------------------
MM: SEMEIOTICA DELLA COMUNICAZIONE E DEL LINGUAGGIO
------------------------
Written examination
------------------------
MM: AUDIOLOGIA
------------------------
Assessment methods and criteria The exam consists of a written test based on some multiple-choice questions and two / three open-ended questions. In open response questions, it is required the ability to match the synthesis and clarity. The closed questions allocate 2 points if the answer is correct; -0.4 if the answer is wrong, 0 points if not answered. Each of the open questions is evaluated from 0 to 10 points, according to: a) relevance of the answer b) ability to synthesize c) properties of language