Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Type D and Type F activities
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
years | Modules | TAF | Teacher |
---|---|---|---|
4° 5° | International arbitration law | D |
Annalisa Ciampi
(Coordinator)
|
4° 5° | Civil enforcement law | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
4° 5° | Family Law | D |
Alessandra Cordiano
(Coordinator)
|
4° 5° | Ecclesiastical law | D |
Giuseppe Comotti
(Coordinator)
|
4° 5° | Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations | D |
Paolo Roffia
(Coordinator)
|
4° 5° | Safety and social security | D |
Sylvain Giovanni Nadalet
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
5° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Company Economics | D |
Chiara Leardini
(Coordinator)
|
|
4° 5° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
years | Modules | TAF | Teacher | |
---|---|---|---|---|
5° | Sociology of law | D |
Daniele Velo Dalbrenta
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Banking law | D |
Giovanni Meruzzi
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Safe and security law | D |
Marco Peruzzi
|
|
4° 5° | CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW | D |
Alberto Maria Tedoldi
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Company Economics | D |
Chiara Leardini
(Coordinator)
|
|
4° 5° | International criminal law | D |
Lorenzo Picotti
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Juvenile Law | D |
Silvana Strano
(Coordinator)
|
|
4° 5° | Legal Medicine | D |
Domenico De Leo
(Coordinator)
|
History of Modern and Contemporary Law (2017/2018)
Teaching code
4S01082
Teacher
Coordinator
Credits
6
Language
Italian
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
IUS/19 - HISTORY OF MEDIEVAL AND MODERN LAW
Period
1° periodo di lezioni dal Oct 2, 2017 al Dec 15, 2017.
Learning outcomes
The course analyses the evolution of criminal law and procedure in Italy and in Europe between the Middle Ages and Modernity, starting from the development of criminal science between XV and XVI century. The course will examine the application of modern criminal law foundations to trial procedure and then will analyse the formation of inquisitorial proceedings, that will prevail over the accusatory one, without causing its complete disappearance. It will be thus possible to follow the difficult emergence of the basic principles of contemporary legal conscience in time, such as the protection of personal freedom, the limits of sovereignty, the difficulty in discovering the truth in trial, the complex penalty function. The historical development of state punitive power will be followed, improving the value of the elements of comparison among the different European experiences. At the end of the course, students should be able to understand the evolution of European criminal law and value the deep influence of criminal law’s history on the contemporary crimal law.
Program
PART I - THE CRIMINAL TRIAL BETWEEN IUS COMMUNE AND MODERN AGE
The first part of the course aims to analyse the salient characteristics of the criminal trial as appeared in the late Middle Ages and in the Modern Age, by focusing on the widespread success of inquisitorial system and its distinctive elements (Judge's powers, legal position of the accused, evidence), trying to identify some highlights of the change (XVI century, Age of Enlightenment and the French Revolution, etc.).
PART II - CRIMINAL LAW CODIFICATION
The second part of the course will be devoted to the study of the Italian and European criminal law codification in the Eighteenth and Nineteenth centuries, also analysed in its connection with contemporary (from Enlightenment to Liberalism) ideologies, to verify the evolution of institutions already mentioned in the post-revolutionary age and in codification age.
TEACHING METHODOLOGY
Lectures on the main topics of the subject matter to be integrated with the materials provided to the students by the teacher and available in the e-learning platform.
CONTENTS OF THE COURSE:
- Roots of Criminal Law;
- Enlightenment and Absolutism;
- The power to punish and the function of punishment;
- Criminal law consolidations (16th-18th centuries).
- Criminal Law reform (18th century);
- Criminal law codifications (19th century)
TEXTBOOKS
- Attending students
Notes from lessons and the following textbook:
- Il diritto come forza, la forza del diritto. Le fonti in azione nel diritto europeo tra medioevo ed età contemporanea, a cura di A. SCIUMÈ, Torino, Giappichelli, 2012, pp. 1-109 e 151-215.
- Non-attending students
Both of the following textbooks:
- A. CAVANNA, Storia del diritto moderno in Europa. Le fonti e il pensiero giuridico, II vol., Milano, Giuffrè, 2005, pp. 33-222 e 292-358.
- Il diritto come forza, la forza del diritto. Le fonti in azione nel diritto europeo tra medioevo ed età contemporanea, a cura di A. SCIUMÈ, Torino, Giappichelli, 2012, pp. 1-109 e 151-215.
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
SCIUME' A. (a cura di) | Il diritto come forza, la forza del diritto. Le fonti in azione nel diritto europeo tra medioevo ed età contemporanea | Giappichelli | 2012 | ||
CAVANNA, A. | Storia del diritto moderno in Europa. Le fonti e il pensiero giuridico, II vol. | Giuffrè | 2005 |
Examination Methods
Oral exam. Marks are expressed in thirtieths.
Attending students must demonstrate that they have achieved sufficient knowledge on the main topics of the course.
Non-attending students must demonstrate sufficient knowledge of the textbooks.
ERASMUS students are requested to contact the teacher at the beginning of the course in order to properly plan their study. The exam is held in Italian.
Teaching materials e documents
-
programma e testi consigliati (ita/engl) (msword, it, 43 KB, 8/29/17)