Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.
If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:

Laurea magistrale a ciclo unico in Giurisprudenza - Enrollment from 2025/2026
Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)

Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
Academic year:
1° periodo di lezioni From 10/1/18 To 12/14/18
years Modules TAF Teacher
4° 5° Civil enforcement law D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Family Law D Alessandra Cordiano (Coordinator)
4° 5° Ecclesiastical law D Giuseppe Comotti (Coordinator)
4° 5° Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations D Paolo Roffia (Coordinator)
4° 5° Safety and social security D Sylvain Giovanni Nadalet
2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2019 From 2/11/19 To 4/15/19
years Modules TAF Teacher
4° 5° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinator)
4° 5° International arbitration law D Annalisa Ciampi (Coordinator)
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
4° 5° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinator)
4° 5° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinator)
4° 5° Sociology of law D Daniele Velo Dalbrenta (Coordinator)
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2019 From 4/24/19 To 5/8/19
years Modules TAF Teacher
4° 5° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinator)
4° 5° International arbitration law D Annalisa Ciampi (Coordinator)
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
4° 5° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinator)
4° 5° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinator)
4° 5° Sociology of law D Daniele Velo Dalbrenta (Coordinator)

Teaching code

4S00353

Teacher

Sergio Moro

Coordinator

Sergio Moro

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

IUS/10 - ADMINISTRATIVE LAW

Period

2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2019, 2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2019

Learning outcomes

The course aims to provide the student already having a basic knowledge of public and administrative law, with a deeper and more detailed knowledge of the cultural heritage and landscape sector.
The course will cover both the organizational and functional aspects of the subject-matter, including the Ministry of Cultural Heritage and Tourism (MIBACT) structure and competence and the Code of cultural heritage and landscape provisions.
At the end of the course, student shall have acquired specific knowledge to allow them to:
- distinguish the specific features of the public structures involved in cultural heritage and landscape’s protection as well as the peculiarities of the relevant administrative procedures and legal instruments.
- interpret the Code’s provisions according to the most relevant administrative courts’ decisions on the matter.

Program

Contents of the course:

- Cultural heritage public law and the relevant Ministry: the structure of MIBACT Legislative and administrative powers of the state and the regions (art. 117-118 Cost.)
- Cultural heritage and its definition
- Selecting and listing tangibles: public and private cultural property
- Heritage legal protection: usage and conservation. The cultural heritage market: domestic and international legal issues.
- Managing and improving cultural heritage: the public/public and the public/private partnership
- The legal protection of landscape: selecting and listing protected areas
- Landscape planning
- Landscape permissions

The teaching methods used differ depending upon whether the students are attending or non-attending students.

Attending students

The teaching methods involve face-to-face lessons for the purpose of learning basic concepts and systematic linkages as well as strategies for reasoning and argumentation in order to interpret the relevant legislative provisions and to structure solutions to practical problems.

Non-attending students

The teaching methods involve teacher-led support for the study of up-to-date textbooks.



Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
C.BARBATI, M. CAMMELLI, L. CASINI, G. PIPERATA, G. SCIULLO Diritto del patrimonio culturale Il Mulino, Bologna 2020 Escluso il capitolo VI.

Examination Methods

Oral exam. The exam aims to ascertain the knowledge of the subject–matter including the legislative provisions relating both to cultural heritage and landscape. Ability to sistematic reconstruction of the main legal issues and to present them correctly will also be evaluated. Marks are expressed in thirtieths.

ERASMUS students
ERASMUS students are invited to contact the teacher responsible at the start of the course in order to be set a specific topic to be analysed in greater depth in a course essay. That essay will then be the object of an oral discussion in the examinations scheduled within the academic calendar.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE