Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)

Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.
1° periodo di lezioni From 10/1/18 To 12/14/18
years Modules TAF Teacher
4° 5° Civil enforcement law D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Family Law D Alessandra Cordiano (Coordinator)
4° 5° Ecclesiastical law D Giuseppe Comotti (Coordinator)
4° 5° Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations D Paolo Roffia (Coordinator)
4° 5° Safety and social security D Sylvain Giovanni Nadalet
2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2019 From 2/11/19 To 4/15/19
years Modules TAF Teacher
4° 5° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinator)
4° 5° International arbitration law D Annalisa Ciampi (Coordinator)
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
4° 5° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinator)
4° 5° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinator)
4° 5° Sociology of law D Daniele Velo Dalbrenta (Coordinator)
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2019 From 4/24/19 To 5/8/19
years Modules TAF Teacher
4° 5° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinator)
4° 5° International arbitration law D Annalisa Ciampi (Coordinator)
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
4° 5° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinator)
4° 5° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinator)
4° 5° Sociology of law D Daniele Velo Dalbrenta (Coordinator)

Teaching code

4S000617

Teacher

Coordinator

Credits

6

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

IUS/18 - ROMAN AND ANCIENT LAW

Period

1° periodo di lezioni dal Oct 1, 2018 al Dec 14, 2018.

Learning outcomes

The course’s main goal is to highlight the most significant features of the conceptual models in the frame of sales contract through a diachronic analysis, which goes back to the foundations of this contract in Roman Law: the course will specifically focus on the responsibility of the seller, the guaranties connected to the sales contract (for material and juridical defects) and the remedies in favor of the buyer. The course will concentrate on the different dogmatic structures of obligatory sales and in rem sales. The field of sales contract offers the opportunity to point out the two thousand-year-old stratification of structures and theoretical solutions, which today’s approach still look at (for this reason, several court cases will be presented).

Program

Preliminary exams: Institutions of Roman Law, Institution of Private Law

Program:
- Sales as a synallagmatic contract.
- The aedilician remedies in case of material defects: actio redhibitoria und actio aestimatoria.
- Nonperformance and responsibility.
- Juridical defect.
- Comparison with the new sales models: the obligation of conformity.
- Specific problems of sales contracts.

During classes, cases of Italian and European courts, in which dogmatic and reconstructive issues clearly emerge will be analyzed.
Beside the traditional lesson, classes aim at stimulating student’s juridical reasoning through active participation, particularly stimulating the analysis and discussion of the cases that will be introduced.

ERASMUS students are kindly requested to contact the Professor at the beginning of the course, in order to agree the exam’s program, which will consist of a written paper about a specific topic.

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
R. Schulze, R. Zimmermann, P. Sirena, F.P. Patti Diritto privato europeo. Testi di riferimento Giappichelli, Torino 2017
A. Luminoso La compravendita Giappichelli, Torino 2015
AA. VV. a cura di L. Garofalo La compravendita e l'interdipendenza delle obbligazioni Cedam, Padova 2007

Examination Methods

Objectives of the examinations
The exam’s goal is testing the program knowledge, with regard to the construction of a critical reasoning from the student, as far as specific juridical matters are concerned.

Contents and modalities of examinations
The exam shall be oral for everyone, both attending and non-attending students.
Attending students’ program will be agreed together with the Professor, with the opportunity to discuss a written paper about a specific topic.
Non-attending students are also requested to take contact with the Professor to agree upon the program.
The final evaluation shall be expressed in thirtieth (30/30).

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Teaching materials e documents