Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
This information is intended exclusively for students already enrolled in this course.If you are a new student interested in enrolling, you can find information about the course of study on the course page:
Laurea in Lettere - Enrollment from 2025/2026The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
One course to be chosen among the following
Foreign language B1 (CB Test)
2° Year activated in the A.Y. 2016/2017
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Latin literature (i)
One course to be chosen among the following
2 course to be chosen among the following
2 course to be chosen among the following
3° Year activated in the A.Y. 2017/2018
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
One course to be chosen among the following
3 course to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
One course to be chosen among the following
Foreign language B1 (CB Test)
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Latin literature (i)
One course to be chosen among the following
2 course to be chosen among the following
2 course to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
One course to be chosen among the following
3 course to be chosen among the following
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Early Modern History (i+p) (2016/2017)
Teaching code
4S02148
Credits
12
Coordinator
Language
Italian
Also offered in courses:
- Early Modern History (i+p) - I MODULO PARTE (I) of the course Bachelor's degree in Philosophy
- Early Modern History (i+p) - II MODULO PARTE (P) of the course Bachelor's degree in Philosophy
- Early Modern History (i) of the course Bachelor’s degree in Humanities
The teaching is organized as follows:
Examination Methods
------------------------
MM: I MODULO PARTE (I)
------------------------
Prova di ammissione scritta e successivo esame orale (solo per chi ha superato la prova scritta), da sostenersi nella medesima sessione d'esami, anche nell’ambito di due diversi appelli. La prova d'ammissione verterà soprattutto sulla parte generale; il colloquio orale sulla parte monografica e sulle letture di approfondimento. Per sessioni d’esame si intendono: 1. La sessione autunnale (settembre) 2. La sessione invernale (gennaio-febbraio) 3. La sessione estiva (giugno-luglio)
------------------------
MM: II MODULO PARTE (P)
------------------------
Modalità di esame: Prova di ammissione scritta e successivo esame orale (solo per chi ha superato la prova scritta), da sostenersi nella medesima sessione d'esami, anche nell’ambito di due diversi appelli. La prova d'ammissione scritta, costituita da quattro domande aperte (una sulle dinamiche sociali e istituzionali dell’età moderna e una ciascuna sui tre secoli oggetto di studio), verterà soprattutto sulla parte generale e sulla conoscenza dei principali fatti storici accaduti nei secoli XVI-XVIII, nonché sul loro inquadramento storiografico (ossia sulle differenti interpretazioni possibili di ciascuno); la prova scritta è tesa ad accertare la conoscenza della storia generale e la capacità dello studente di applicare schemi logico argomentativi alle diverse problematiche proposte. Il colloquio orale verte invece sulla parte monografica e sulle letture di approfondimento e mira ad accertare la capacità dello studente di leggere criticamente un libro non limitandosi al riassunto, ma individuandone le implicazioni storiografiche (che è l’autore, da quale formazione proviene, su quali fonti si fonda la sua ricerca, quali le sue tesi interpretative). La prova orale è volta anche a verificare. - La proprietà di linguaggio - Le capacità analitiche e argomentative - La capacità di effettuare collegamenti fra temi diversi - La capacità di formulare nuovi problemi a a partire dalle letture effettuate Per sessioni d’esame si intendono: 1. La sessione autunnale (settembre) 2. La sessione invernale (gennaio-febbraio) 3. La sessione estiva (giugno-luglio) Non si prevedono differenza di approccio all’esame fra studenti frequentanti e non frequentanti.