Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

2° Year  activated in the A.Y. 2022/2023

ModulesCreditsTAFSSD
7
B
MED/45 ,MED/47 ,M-PSI/06 ,SPS/09
8
B
BIO/14 ,MED/18 ,MED/40 ,MED/41 ,MED/45
30
B
MED/45
Final exam
7
E
-
activated in the A.Y. 2022/2023
ModulesCreditsTAFSSD
7
B
MED/45 ,MED/47 ,M-PSI/06 ,SPS/09
8
B
BIO/14 ,MED/18 ,MED/40 ,MED/41 ,MED/45
30
B
MED/45
Final exam
7
E
-

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S000449

Credits

3

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-FIL/02 - LOGIC AND PHILOSOPHY OF SCIENCE

Period

Lm Sio VR 1A 2S (Coorte 2021) dal Apr 1, 2022 al Dec 31, 2022.

To show the organization of the course that includes this module, follow this link:  Course organization

Learning outcomes

To achieve a new awareness about the complexity of caring by reflecting on some fundamental myths related to it (Care, Prometheus, Babel);

To identify some of the challenges of caring by reconstructing its historical development;

Getting acquaintance with some categories of philosophy of science and logic for a clinical appraisal to one's clinical practice;

To practise a more suitable model of reasoning/choice making for caring: practical wisdom and deliberative method

To distinguish between practical and applied ethics

Program

Le sfide della cura alla luce dei suoi miti fondamentali e delle sue radici storiche;
I presupposti impliciti di alcuni luoghi comuni presenti in medicina e nei luoghi di cura (la distinzione tra fatti e valori; la connessione tra verificazione e verità; la differenza tra scienza e filosofia; l'eredità del positivismo...) alla luce di alcune problematiche tipiche della filosofia della scienza (La questione della demarcazione; Induttivismo, Olismo, Il problema degli enunciati protocollari...)
Cenni di logica sull'induzione; a logica della deduzione (Il sillogismo); le fallacie dell'inferenza; Le tavole di verità (Wittgenstein)
L'intreccio tra cura e saggezza; verso una logica più vicina al prendersi cura
La deliberazione etica e la competenza etica da essa richiesta
Lo spazio di un'etica pratica quale distinto rispetto a quello di un'etica applicate
Materiale consigliato (ulteriori precisazioni verranno fornite in aula)

- Diapositive (Power Point) presentate e commentate tramite "Panopto" se necessario
- Voce "to cure“. Encyclopedia of Bioethics (2nd ed.) Warren Reich. / o Prendersi cura dei vulnerabili: il punto di incontro tra etica secolare ed etica religiosa nel mondo pluralistico. ITC-Provincia autonoma di Trento
- Dordoni Paolo. Itinerari di Bioetica. Cortina Edizioni Univeristarie. Se ancora disponibile, altrimenti:
- Dordoni Paolo. Tra scienza e tecnica. Il recupero della prudenza nella prassi infermieristica (Draft)
- Dordoni Paolo. Cura Prudenza e responsabilità nella pratica infermieristica. Atti del convegno 22 maggio Trento Cura. Esperienze e Evidenze. Organizzato dal collegio IPASVI di Trento o Dordoni Paolo. Uno nessuno centomila. I molti volti del destinatario dell’informazione sanitaria.
Dordoni Paolo. “Oltre un´etica meramente applicata. Spunti per la costruzione di un´etica pratica” Phronesis IX, (2008) 10.
Dordoni Paolo. “Prudenza e deliberazione nella pratica clinica: la pratica Tutor”; 3 (2005): pp. 98-106
Dordoni Paolo. “Prudenza e deliberazione nella pratica clinica: spunti metodologici”. Tutor; 3 (2005: pp. 106-114.)

Per consultazione su temi specifici si consiglia se indicato a lezione
- Gillies D. Giorello. La filosofia della scienza nel XX secolo. Laterza. Roma 1995. (cap. 1 (pp. 5-15); cap. 2 (pp. 35-47); cap. 3 (69-76) cap. 4 (pp. 106-116); cap. 5; cap. 6. cap. 7 (161-167)….
- Federspil Giovanni. Logica clinica. Mac Graw-Hill. Milano 2004. (3-90) A titolo di integrazione.
- Gracia Guillén Diego. Construyendo valores. Triacastela. Madrid 2013
- Gracia Guillén Diego. “Moral deliberation: the role of methodologies in clinical ethics”. Medicine Health care and Philosophy. (2001) 4: 223-232. Tradotto “la deliberazione come metodo della razionalità pratica” in AA.VV. L’argomentazione del giudizio bioetico. Teorie a confronto. A cura di Viafora e Mocellin. Franco Angeli. Milano 2006.

Bibliography

Visualizza la bibliografia con Leganto, strumento che il Sistema Bibliotecario mette a disposizione per recuperare i testi in programma d'esame in modo semplice e innovativo.

Examination Methods

Written Text (open questions)

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE