Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno I
Seconda lingua straniera anno I
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
2° Year activated in the A.Y. 2014/2015
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno II
Seconda lingua straniera anno II
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Tedesco
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Inglese
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Francese
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Russo
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Spagnolo
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Tedesco
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Inglese
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Francese
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Russo
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Spagnolo
Un insegnamento a scelta
Un insegnamento a scelta
Urban, commercial and transportation geography
Un insegnamento a scelta
3° Year activated in the A.Y. 2015/2016
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno III
Seconda lingua straniera anno III
Un insegnamento a scelta
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno I
Seconda lingua straniera anno I
Prima letteratura straniera anno I
Seconda letteratura straniera anno I
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno II
Seconda lingua straniera anno II
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Tedesco
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Inglese
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Francese
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Russo
Prima letteratura straniera o materia d'area anno II Spagnolo
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Tedesco
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Inglese
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Francese
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Russo
Seconda letteratura straniera o materia d'area anno II Spagnolo
Un insegnamento a scelta
Un insegnamento a scelta
Urban, commercial and transportation geography
Un insegnamento a scelta
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Prima lingua straniera anno III
Seconda lingua straniera anno III
Un insegnamento a scelta
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Anglo-American Language and Literature (2014/2015)
Teaching code
4S00871
Credits
9
Language
English
Also offered in courses:
- Anglo-American Language and Literature of the course Bachelor's degree in Foreign Languages and Literatures
Scientific Disciplinary Sector (SSD)
L-LIN/11 - ANGLO-AMERICAN LANGUAGES AND LITERATURES
The teaching is organized as follows:
Parte I
Parte II
Learning outcomes
Three major aspects of American Literature
1. The nineteenth century and its canon
2. Literature and culture in the Sixties
3. African American Literature
Program
1) Il canone dell’Ottocento americano: Irving, Poe, Hawthorne, Melville, James
HAWTHORNE, N. Wakefield (Wakefield, Roma, Portaparole 2013, a cura di Giuseppe Nori),
IRVING, Washington. Rip Van Winkle (Roma, Nova Delphi 2013, a cura di Mario Maffi)
JAMES, H. The Jolly Corner (L’angolo bello. Con testo inglese a fronte. Venezia, Marsilio, 2011, a cura di Alide Cagidemetrio)
MELVILLE, H. “Bartleby, the Scrivener” (ed. It. Bartleby lo scrivano, Milano, Feltrinelli, a cura di Gianni Celati)
POE, E.A. "The Man of the Crowd", “The Cask of Amontillado”, “The Fall of the House of Usher”, The Tell-Tale Heart”,
BENOIT, J.A. Come liberarsi dalle ripetizioni familiari negative
CAGIDEMETRIO, A. “Introduzione” in JAMES, H. The Jolly Corner (L’angolo bello. Con testo inglese a fronte). Venezia, Marsilio, 2011, a cura di Alide Cagidemetrio
CAGLIERO, R. “ Racconti del cuore. Lingua e traduzioni di The Tell-Tale Heart” in R. Cagliero (a cura di), Fantastico Poe. Verona: Ombre Corte, 2004 FRINZI
CAGLIERO, R. “Poe in interni: il tema dell’usurpazione in The Cask of Amontillado” in ACOMA 20, autunno 2000, pp. 34-38 FRINZI
CAGLIERO, R. "La critica all'ornamento nei saggi e nella narrativa di Edgar Allan Poe". QUADERNI DI LINGUE E LETTERATURE DELL'UNIVERSITA' DI VERONA 12, 1987, pp.21-3
CAGLIERO, R. "Appunti per una lettura 'biografica' di 'The Jolly Corner' di Henry James", in "Iperstoria" 4 (autunno/ inverno 2014), http://www.iperstoria.it/joomla/images/PDF/Numero5/Saggi_monografica/cagliero_thejollycorner.pdf
DEL CASTILLO, P. “Edgar Alla Poe il poeta maledetto. Il padre disperso e il piccolo angelo (1809-1849) http://www.iperstoria.it/joomla/component/content/article/15-saggi/91-poe
MAFFI, M. “Introduzione” in IRVING, Washington. Rip Van Winkle. Roma, Nova Delphi 2013, a cura di Mario Maffi
NORI, G. “Introduzione” in HAWTHORNE, N., Wakefield, Roma, Portaparole 2013, a cura di Giuseppe Nori
2) The Sixties
Capote, T. "Master Misery" in A Capote Reader, London, Penguin 1993 FRINZI
Cartosio, Bruno. “”Watts, Los Angeles, 1966: un anno dopo la rivolta”. In ACOMA 35, inverno 2008, 49 FRINZI
King, Martin Luther, I Have a Dream https://www.youtube.com/watch?v=smEqnnklfYs
Malcolm X, The Ballot or the Bullet https://www.youtube.com/watch?v=7oVW3HfzXkg
Maffi, Mario La cultura underground, il capitolo sulla musica negli anni Sessanta. Bologna: Odoya 2009 FRINZI
Pynchon,Thomas. “Un viaggio nello spirito di Watts”. In ACOMA 35, inverno 2008, 50-60 FRINZI (VEDI SUL TEMA anche Troops Patrol L.A., Damage Heavy in Coast Riots. Universal Newsreel 1965 ALLA PAG. http://www.youtube.com/watch?v=BbElAfALWbM&feature=related )
Pynchon,Thomas, “Entropy” in Slow Learner. Boston, Little (trad. It. In T. Pynchon, Un lento apprendistato. Roma, e/o 1988, a cura di R. Cagliero) FRINZI
Zinn, H. Storia del popolo americano dal 1492 ad oggi. Milano, Il Saggiatore 2010 [soltanto il capitolo sulla guerra del Viet Nam] FRINZI
Country Joe & the Fish, “I-Feel-Like-I'm-Fixin'-To-Die Rag” TESTO DISPONIBILE ALLA PAGINA http://www.well.com/~cjfish/game.htm (LA PRIMA CANZONE) ASCOLTA LA CANZONE http://www.youtube.com/watch?v=JbBCfeM964s
Bob Dylan, “The Times They Are A-Changin' ASCOLTA LA CANZONE: http://dailymotion.virgilio.it/video/x3st13_bob-dylan-the-times-they-are-a-chan_music LEGGI IL TESTO: http://www.metrolyrics.com/the-times-they-are-achangin-lyrics-bob-dylan.html
The Fugs, "CIA Man" ASCOLTA LA CANZONE: http://www.youtube.com/watch?v=C3V98lnJX1k&feature=related TESTO: http://lyrics.wikia.com/Fugs:C_I_A_Man
Phil Ochs, “What Are You Fighting For?”
TESTO DISPONIBILE ALLA PAGINA: http://www.lyrics007.com/Phil%20Ochs%20Lyrics/What%20Are%20You%20Fighting%20For%20Lyrics.html# ASCOLTA LA CANZONE http://www.youtube.com/watch?v=N93OCCBXGXc&feature=related
Phil Ochs, “I Ain’t Marching Anymore” TESTO DISPONIBILE ALLA PAGINA: http://www.cowboylyrics.com/lyrics/ochs-phil/i-aint-marching-anymore-11442.html
ASCOLTA LA CANZONE http://www.youtube.com/watch?v=L5pgrKSwFJE&feature=related
Pete Seeger, "Last Train to Nuremberg" ASCOLTA LA CANZONE http://www.youtube.com/watch?v=1-sbasbdJCw LEGGI LE PAROLE http://www.peteseeger.net/lasttran.htm
Lee, Spike, 4 Little Girls (1997). Documentario, reperibile online e su DVD
Green, Sam and Siegel, Bill, The Weather Underground di Sam Green e Bill Siegel, 2002. Titolo it. The Weather Underground. Documentario, reperibile online e su DVD
3) African American short stories and songs
Baldwin, James, Sonny's Blues in Early Novels and Stories, New York : The Library of America, 1998 FRINZI oppure http://swcta.net/moore/files/2012/02/sonnysblues.pdf
Brown, James, Get on up https://www.youtube.com/watch?v=XeNY-_Jo6oQ&feature=youtube_gdata&fs=1&autoplay=1
Du Bois, W.E.B., 2 chapters of your choice from The Souls of Black Folk, in Writings, New York : The Library of America, 1986 FRINZI oppure http://www.bartleby.com/114/
Fascina, Camilla, "Retrieving the Voice of the Ancestors: Folktale Narration in Hurston's Mules and Men", http://www.iperstoria.it/joomla/images/PDF/Numero5/Saggi_monografica/fascina_mulesandmen.pdf
Gates, Henry Louis, The Signifying Monkey (capitolo 2 “The Signifying Monkey and the Language of Signifyin(g): Rethorical Difference and the Orders of Meaning”). Oxford: Oxford UP, 1988 FRINZI
https://literatureandlanguagearts.wikispaces.com/file/view/To+Hell+with+Dying-+complete+story.pdf
Hurston, Zora Neale, “Story in Harlem Slang” Testo originale e traduzione italiana in Z.N. Hurston, Tre quarti di dollaro dorati, Venezia, Marsilio 2006 (edizione bilingue) FRINZI oppure http://www.loa.org/images/pdf/Hurston_Harlem_Slang.pdf
Maffi, Mario La cultura underground - Parte I, Cap. V, sezione 7: “Rainbow Coalition (Black Panther Party)”. Bologna: Odoya 2009 FRINZI
N.W.A., Real Niggaz Don't Die https://www.youtube.com/watch?v=yk-8NVNeSmM
The Last Poets, Black is https://www.youtube.com/watch?v=EpLQbhg1Wys CONTIENE IL TESTO
Walker, Alice, “To Hell with Dying” in In love and trouble. Stories of Black Women. San Diego, Hartcourt Brace Jovanovich 1973 FRINZI oppure https://literatureandlanguagearts.wikispaces.com/file/view/To+Hell+with+Dying-+complete+story.pdf
Examination Methods
Oral exam
Students who take the exam for 6 credits are not asked to study the third module (African American literature)