Studiare

In questa sezione è possibile reperire le informazioni riguardanti l'organizzazione pratica del corso, lo svolgimento delle attività didattiche, le opportunità formative e i contatti utili durante tutto il percorso di studi, fino al conseguimento del titolo finale.

Piano Didattico

Il piano didattico è l'elenco degli insegnamenti e delle altre attività formative che devono essere sostenute nel corso della propria carriera universitaria.
Selezionare il piano didattico in base all'anno accademico di iscrizione.

Legenda | Tipo Attività Formativa (TAF)

TAF (Tipologia Attività Formativa) Tutti gli insegnamenti e le attività sono classificate in diversi tipi di attività formativa, indicati da una lettera.




S Stage e tirocini presso imprese, enti pubblici o privati, ordini professionali

Codice insegnamento

4S000034

Crediti

4

Coordinatore

Andrea Angelini

Lingua di erogazione

Italiano

L'insegnamento è organizzato come segue:

DEONTOLOGIA PROFESSIONALE

Crediti

2

Periodo

2 SEMESTRE PROFESSIONI SANITARIE

MEDICINA LEGALE

Crediti

2

Periodo

2 SEMESTRE PROFESSIONI SANITARIE

Obiettivi formativi

The course introduces the student to the understanding of the principles and criteria to which he must be inspired in his actions towards the user, the colleagues of the organization and the professional community; he focuses on the development of an ethical and deontological knowledge base that they base the principles of a responsible profession, coherent with the current problems to be faced and in respect of the values ​​of deontology which are the foundation of care relationships. BIOETHICAL MODULE: Describe and recognize the reasons behind the birth of bioethics, the main approaches to ethics, with particular reference to the four principles of biomedical ethics for taking decisions in the conflict / ethical dilemma. To acquire the tools for the recognition of the main ethical problems within the care contexts, both in the most exposed areas (beginning of life, end of life) and in the most usual situations (bioethics of everyday life). To apply to mechanisms and cases of care practice the mechanisms that allow to guide the conduct of professionals in the face of complex bioethical issues and ethical guidelines and to discuss choices in the respect and application of the principles of Bioethics. MODULE DEONTOLOGY AND REGULATION OF PROFESSIONAL EXERCISE: Recognizing the deontological and normative references of professional nursing action. Describe the deontological principles that are at the base of professional action. Analyze care situations and identify behavioral choices consistent with the principles: dignity, confidentiality, will and choice of the assisted person. Applying ethical-deontological guidelines to situations in the practice of care. MODULE FOR LEGAL MEDICINE: The course aims to provide students with the legal medical knowledge essential to the profession of nurse, with particular regard to issues related to the consent to the medical act and to informing the Judicial Authority