Studiare
In questa sezione è possibile reperire le informazioni riguardanti l'organizzazione pratica del corso, lo svolgimento delle attività didattiche, le opportunità formative e i contatti utili durante tutto il percorso di studi, fino al conseguimento del titolo finale.
Piano Didattico
Il piano didattico è l'elenco degli insegnamenti e delle altre attività formative che devono essere sostenute nel corso della propria carriera universitaria.
Selezionare il piano didattico in base all'anno accademico di iscrizione.
1° Anno
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
---|
2° Anno Attivato nell'A.A. 2020/2021
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
---|
3° Anno Attivato nell'A.A. 2021/2022
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
---|
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
---|
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
---|
Insegnamenti | Crediti | TAF | SSD |
---|
Legenda | Tipo Attività Formativa (TAF)
TAF (Tipologia Attività Formativa) Tutti gli insegnamenti e le attività sono classificate in diversi tipi di attività formativa, indicati da una lettera.
Fondamenti psicologici e psicoterapeutici della riabilitazione (2020/2021)
L'insegnamento è organizzato come segue:
Obiettivi formativi
The teaching aims to provide knowledge on the phases of the diagnostic process and apply this knowledge to the practical consultation of the manuals and to the understanding of the choice of tests based on the different purposes of the evaluation process. Students will be provided with tools to learn the cognitive techniques behavioral and developing the capacity for their application in psychiatric rehabilitation, recognizing family dynamics and offering support through individual and group interventions. PSYCHODIAGNOSTIC MODULE Training objectives: The aim of the course is to present the characteristics of the tests used as an assessment tool in the psychological field, in particular by promoting a critical spirit in clinical practice and in the interpretation of results as a starting point and modulation of interventions. At the end of the course, students must be able to: know the phases of the diagnostic process; to know the peculiarities and the differences of the evaluation in the different ages of the life span; know the difference between evaluation for people with typical and atypical development; know and understand the structure, the psychometric characteristics and the functions investigated by the main tests of intelligence, neuropsychological and psycho-affective. Students must also be able to apply this knowledge to the practical consultation of the manuals and to the understanding of the choice of tests based on the different purposes of the evaluation process. COGNITIVE AND BEHAVIORAL PSYCHOTHERAPY MODULE Educational objectives: 7 Learn some basic theoretical concepts with respect to the main theory and cognitive behavioral techniques. Learn some possible practical applications of cognitive behavioral techniques in the field of psychiatric rehabilitation. GROUP AND FAMILY PSYCHOTHERAPY MODULE Training objectives: The student must be able to recognize the dynamics of psychotic families and must be able to identify the most suitable strategies to get in touch with all family members; must be able to recognize the dynamics of the groups and must know how to orient and direct the work of the groups; must be able to recognize the dynamics of the team-group in order to operate in the direction of the work group
Bibliografia
Autore | Titolo | Casa editrice | Anno | ISBN | Note |
---|---|---|---|---|---|
Pedrabissi Luigi, Santinello Massimo | I test psicologici (Edizione 1) | Il Mulino | 1997 | 8815057781 | Testo opzionale utile sopratutto per comprende i concetti di interpretazione dei punteggi, attendibilità, validità |
a cura di Sabrina Bonichini | La valutazione psicologica dello sviluppo | Carocci editore | 2017 | ||
Wilfred R. Bion | Esperienze nei gruppi | Armando Editore | |||
Claudio Neri | Gruppo | Raffaello Cortina Editore | |||
Antonello Correale -Veronica Nicoletti | Gruppo in psichiatria | Edizione Borla | 2004 | ||
Antonello Correale | Il campo istituzionale | Edizione Borla | |||
David J. Miklowitz | Il disturbo bipolare. L’approccio del trattamento centrato sulla famiglia | Fioriti Editore | 2013 | ||
Falloon et al. | Intervento psicoeducativo integrato in psichiatria - Guida al lavoro con le famiglie | Erickson | 978-88-7946-082-8 | ||
Venditelli N., Veltro F., Oricchio I., Cappuccini M., Roncone R., Simonato P. | L'intervento cognitivo-comportamentale e di gruppo nel servizio psichiatrico di diagnosi e cura | Edi. Ermes, Milano | 2015 | ||
WatzlawickP., Beavin J.H., Jackson D.D. | Pragmatica della comunicazione umana | Astrolabio | 1978 | ||
Paolo Bertrando, Dario Toffanetti | Storia della terapia familiare | Raffaello Cortina Editore |