Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle attività formative a libera scelta dello studente (TAF D) sono le seguenti:
• Un insegnamento previsto nell’elenco delle attività formative (TAF D) allegato al piano didattico del corso di laurea Magistrale in Giurisprudenza;
• Un insegnamento attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche;
• Un insegnamento previsto dall’Offerta Formativa di Ateneo, non impartito nell’ambito dei corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza: il riconoscimento dei crediti acquisiti sarà subordinato alla preventiva presentazione di coerenti programmi formativi valutati dalla Commissione istruttoria per la didattica e approvati dal Collegio didattico.
• Attività formative organizzate dai singoli docenti del Collegio di Giurisprudenza o del Dipartimento di Scienze Giuridiche: previa approvazione del Collegio ad esse verrà attribuito, dopo un’apposita verifica, un credito per ogni 6 ore di frequenza obbligatoria;
• Attività formative che implicano la partecipazione a convegni o seminari organizzati sotto il “logo” del Dipartimento di Scienze Giuridiche o dell’Ateneo: devono essere preventivamente approvate dal Collegio di Giurisprudenza indicando un docente di riferimento del Collegio di Giurisprudenza ovvero del Dipartimento di Scienze Giuridiche. Un credito per ogni giornata di convegno o di seminario si acquisisce dopo apposita verifica che dimostri l’avvenuta fruizione culturale del tema del convegno o del seminario.

Le attività che consentono l’acquisizione dei crediti riservati alle ulteriori attività formative (TAF F) sono le seguenti:
• Informatica (3 cfu)
• Stage;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Collegio di Giurisprudenza;
• Un laboratorio didattico attivato nei Corsi di studi afferenti al Dipartimento di Scienze Giuridiche.

Al link https://www.univr.it/it/i-nostri-servizi/segreterie-studenti/giurisprudenza#categdoc_7103 la modulistica per l'inserimento di attività non selezionabili in autonomia dallo studente in sede di compilazione del piano degli studi.

1° periodo di lezioni From 9/28/20 To 12/14/20
years Modules TAF Teacher
Law of the digital economy D Matteo Ortino (Coordinator)
4° 5° Civil enforcement law D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Economics, financial statement and control of Italian healthcare and social care organizations D Paolo Roffia (Coordinator)
4° 5° International criminal law D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Safety and social security D Sylvain Giovanni Nadalet
2° periodo di lezioni - febbraio/marzo 2021 From 2/15/21 To 3/29/21
years Modules TAF Teacher
4° 5° Banking law D Giovanni Meruzzi (Coordinator)
4° 5° International arbitration law D Annalisa Ciampi (Coordinator)
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
4° 5° CRISIS AND INSOLVENCY PROCEEDINGS LAW D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Juvenile Law D Silvana Strano (Coordinator)
4° 5° Legal Medicine D Domenico De Leo (Coordinator)
4° 5° Sociology of law D Carlo Lottieri (Coordinator)
secondo semestre (lauree) From 2/15/21 To 6/1/21
years Modules TAF Teacher
4° 5° Wake up Italia - 2020/2021 D Sergio Noto (Coordinator)
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2021 From 4/7/21 To 5/12/21
years Modules TAF Teacher
4° 5° Safe and security law D Marco Peruzzi
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
4° 5° FROM THEORY TO PRACTICE. LEGAL WRITING WORSHOP - CIVIL AND COMMERCIAL LAW FORM D Not yet assigned
4° 5° Il rafforzamento della voce dell’Unione Europea nel mondo D Not yet assigned
4° 5° Legal clinic D Lorenzo Picotti (Coordinator)
4° 5° Lab.: Italian mediation competition - preparation (2 cfu) D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Lab.: Italian mediation competition - preparation (2 cfu) D Alberto Maria Tedoldi (Coordinator)
4° 5° Lab.: Diritto in atto (1 cfu) D Elisa Lorenzetto (Coordinator)
4° 5° Lab.: Diritto in atto (2 cfu) D Elisa Lorenzetto (Coordinator)
4° 5° Lab.: Diritto in atto (3 cfu) D Elisa Lorenzetto (Coordinator)
4° 5° Roman Law and Civil Law Tradition - Training D Tommaso Dalla Massara (Coordinator)
4° 5° Roman Law and Civil Law Tradition - Training and Moot Court Competition D Tommaso Dalla Massara (Coordinator)
4° 5° Factum & Ius - The Greatest Trials in History - Training D Carlo Pelloso (Coordinator)
4° 5° Factum & Ius - The Greatest Trials in History - Training and Competition D Carlo Pelloso (Coordinator)
4° 5° GEOLawB - Laboratory on Law and Spatiality (1 item) D Matteo Nicolini (Coordinator)
4° 5° GEOLawB - Laboratory on Law and Spatiality (2 items) D Matteo Nicolini (Coordinator)
4° 5° GEOLawB - Laboratory on Law and Spatiality (3 items) D Matteo Nicolini (Coordinator)
4° 5° Lab.: Italian construction arbitration moot - preparazione e competizione (4 cfu) D Not yet assigned
4° 5° Ius-fi - Law and Cinema Laboratory D Cecilia Pedrazza Gorlero (Coordinator)
4° 5° Lab.: Jessup international law moot court competition - preparazione (2 cfu) D Francesca Ragno (Coordinator)
4° 5° Lab.: Jessup international law moot court competition - preparazione e competizione (4 cfu) D Francesca Ragno (Coordinator)
4° 5° Lab.: Laboratorio di tecnica di redazione dei contratti D Andrea Caprara (Coordinator)
4° 5° Lab.: Local moot court elsa innsbruck-verona - preparazione (2 cfu) D Stefano Troiano (Coordinator)
4° 5° Lab.: Local moot court elsa innsbruck-verona - preparazione e competizione (4 cfu) D Stefano Troiano (Coordinator)
4° 5° The fashion E-lab (1 ects) D Maria Caterina Baruffi (Coordinator)
4° 5° The fashion E-lab (2 ects) D Maria Caterina Baruffi (Coordinator)
4° 5° The fashion E-lab (3 ects) D Maria Caterina Baruffi (Coordinator)
4° 5° Lab.: Willem c. vis international commercial arbitration moot - preparazione (2 cfu) D Marco Torsello (Coordinator)
4° 5° Lab.: Willem c. vis international commercial arbitration moot - preparazione e competizione (4 cfu) D Marco Torsello (Coordinator)
4° 5° Pillole di Univero': lo stato dell'arte D Not yet assigned

Teaching code

4S00326

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

IUS/21 - COMPARATIVE PUBLIC LAW

Period

2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2021, 2° periodo di lezioni - febbraio/marzo 2021

Learning outcomes

The course provides the skills for a critical understanding of public and constitutional law by looking at legal phenomena though comparison of rules (‘law in the books’) and practical functioning (‘law in action’) of institutional systems. Comparison helps in particular to understand where rules come from, their meaning, their recurrence, their interrelations and how they operate. Through the comparative method, the course looks at the main elements of constitutional law, including the structure and functioning of constitutional systems, the systems of government and judicial review of legislation.
The course teaches how to identify and to analyse legal problems, how to solve them, how to grasp the essence of the rules through critical thinking and how to develop a legal argument, especially in public law. These skills are required in further legal education and in every legal profession.

Program

The approach and the syllabus are different for students attending classes and those not attending. Students attending classes (ie those attending at least 2/3 of the classes) are supposed to learn primarily by actively following classes as well as the supporting lessons offered in addition to regular teaching. They will study primarily on the notes taken in the classroom and on the learning material provided by the teacher.
Students not attending classes will study on the textbooks:
L. Pegoraro, A. Rinella, Sistemi costituzionali comparati, Giappichelli 2017

All students are invited to carefully read the texts of the constitutions. These can be found in English at: https://www.constituteproject.org/. Most constitutional texts are available in Italian in: G. Cerrina Feroni, T.E. Frosini, A. Torre, Codice delle Costituzioni, vol. I, Giappichelli, Torino 2015

Teaching will be problem-oriented: what are the problems, why do they emerge, what legal tools have been developed to solve them and how are these tools applied in practice? This approach aims at training students to identify the key questions and to elaborate their critical analysis of the available solutions.
Teaching is predominantly based on lectures (supported with slides). Trainings, role games and a final evaluation are also provided.
Students not attending classes are invited to prepare the exam on the textbook rather than on notes and reading material provided in class, as the methodology is substantially different.

Reference texts
Author Title Publishing house Year ISBN Notes
L. Pegoraro, A. Rinella Sistemi costituzionali comparati Giappichelli 2017

Examination Methods

The examination tests the following:
a) the knowledge acquired during the course and the student's ability to use such knowledge to correctly frame and to solve legal issues;
b) the ability to develop a legal argument, including with appropriate legal language and terminology;
c) the capacity to connect and systematically apply the knowledge;
d) analytical and argumentative skills
The mere repetition of the textbook is not enough to pass the exam. Rather, critical thinking and analysis are encouraged.
ERASMUS students are invited to contact professor Palermo (francesco.palermo@univr.it) at the beginning of the course in order to discuss teaching methods and assessment tests.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE