Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Type D and Type F activities

I 9 crediti liberi a scelta dello studente (ambito “D”) hanno lo scopo di offrire allo studente la possibilità di personalizzare il proprio percorso formativo permettendo di approfondire uno o più argomenti di particolare interesse legati al proprio percorso accademico.
Per garantire questo fine, si invitano gli studenti a rispettare le seguenti indicazioni per il completamento di tale ambito:

  • almeno un’attività formativa erogata come esame universitario (con relativo voto in trentesimi) selezionato tra le attività del proprio piano non seguite in precedenza o fra gli insegnamenti dei CdLM del Dipartimento di Scienze Umane;
  • massimo 6 cfu relativi a competenze linguistiche (oltre a quelli previsti dal PdS);
  • massimo 6 cfu relativi a competenze informatiche (oltre a quelli previsti dal PdS); 
  • massimo 4 cfu di tirocinio, (oltre a quelli previsti dal PdS); 
  • massimo 6 cfu di attività laboratoriale/esercitazioni (compresi quelli previsti nei PdS per l’ambito) di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 25 ore di attività; 
  • massimo 6 cfu di attività seminariale/convegni/cicli di incontri/formative in genere (sia accreditata dal Dipartimento di Scienze Umane che extrauniversitaria) – di regola viene riconosciuto 1 cfu ogni 8 ore di partecipazione e/o 2 giornate salvo diversamente deliberato;
  • non vengono valutate attività svolte in Erasmus non inserite nei Learning Agreement.

Altre informazioni sono reperibili nella Guida per i crediti liberi che è possibile trovare quì.

COMPETENZE TRASVERSALI
Scopri i percorsi formativi promossi dal  Teaching and learning centre dell'Ateneo, destinati agli studenti iscritti ai corsi di laurea, volti alla promozione delle competenze trasversali:
https://talc.univr.it/it/competenze-trasversali
 
 

Prima parte del primo semestre From 9/26/22 To 11/5/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Learning and communication in educational settings: planning of interventions D Daniela Raccanello (Coordinator)
1° 2° EXPOSED BODIES - Diotima seminar D Rosanna Cima (Coordinator)
1° 2° Human Resources Functions (2022/2023) D Andrea Ceschi (Coordinator)
1° 2° Interventi di comunita': tecniche per la risoluzione relazionale dei conflitti D Anna Maria Meneghini (Coordinator)
1° 2° Neuropsychology Laboratory D Valentina Moro (Coordinator)
1° 2° The individual and organizational assessment : a guide to the main psychological tests D Barbara Giacominelli Gasbarro (Coordinator)
1° 2° Being and well-being in the workplace: promoting organizational well-being starting from the prevention of psychosocial risks. D Riccardo Sartori (Coordinator)
1° 2° Summer school: human sciences and society - (HSAS) – 2022/2023 D Federica De Cordova (Coordinator)
Seconda parte del primo semestre From 11/14/22 To 12/23/22
years Modules TAF Teacher
1° 2° Business English for everybody D Manuel Boschiero (Coordinator)
1° 2° Russian for everybody D Maria Gabriella Landuzzi (Coordinator)
Prima parte del secondo semestre From 2/13/23 To 3/30/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° APsyM workshop on quantitative data analysis D Margherita Brondino (Coordinator)
1° 2° Work and Organizational Psychology (WOP) focus groups D Riccardo Sartori (Coordinator)
Seconda parte del secondo semestre From 4/11/23 To 5/27/23
years Modules TAF Teacher
1° 2° Interventi e tecniche per lo sviluppo di comunita' D Anna Maria Meneghini (Coordinator)
1° 2° APsyM workshop on quantitative data analysis D Margherita Brondino (Coordinator)
1° 2° Mindfulness and nature. Feeling better at work. Nature-based mindfulness practices for coping with stress in the workplace D Margherita Pasini (Coordinator)
1° 2° University and DSA: Methods and strategies for studying and studying at university D Ivan Traina (Coordinator)
1° 2° Work and Organizational Psychology (WOP) focus groups D Riccardo Sartori (Coordinator)
List of courses with unassigned period
years Modules TAF Teacher
1° 2° Ethics in psychology D Elena Trifiletti (Coordinator)
1° 2° The Talks of EThoS Research Centre D Carlo Chiurco (Coordinator)

Teaching code

4S010401

Credits

1

Also offered in courses:

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-PSI/04 - DEVELOPMENTAL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY

Period

Sem. 1A dal Sep 26, 2022 al Nov 5, 2022.

Prerequisites and basic notions

There are no prerequisites.

Program

The workshop is conducted by Dr. Emmanuela Rocca.
The program is divided into three parts:
1) Theoretical introduction on psychological interventions, with a particular focus on emergency psychology.
2) Basic conceptual instruments for understanding the tools and the techniques to plan, implement and assess training interventions.
3) Exercises to plan interventions in different contests.
Recommended texts (not mandatory):
Pietrantoni, L., & Prati, G. (2009). Psicologia dell’emergenza. Il Mulino.
Leone, L., & Prezza, M. (1999). Costruire e valutare i progetti nel sociale. Manuale operativo per chi lavora su progetti in campo sanitario, sociale, educativo e culturale (Vol. 5). FrancoAngeli.

Didactic methods

When and where:
Wednesday 5th October 2022, 10.30-13.30, room Zorzi B
Wednesday 12th October 2022, 10.30-13.30, room Zorzi A
Wednesday 19th October 2022, 10.30-13.30, room Zorzi A
Wednesday 26th October 2022, 10.30-13.30, room Zorzi A
The lessons involve the use of collaborative teaching methods, with the aim of studying specific aspects of the program. The slides will be available to students. Further learning material is available upon request to the teacher.
The workshop will take place onsite. Attendance is compulsory. The maximum number of students is 30. The workshop is open only to students enrolled in the Master's Degree course in Psychology for Training and Professional Development and Psychological Sciences for Training and Professional Development. To register, please send an email to daniela.raccanello@univr.it and emmanuela.rocca@univr.it before the first lesson (subject: Richiesta Iscrizione LAB04).

Learning assessment procedures

It is requested a final report about the planning of a educational training.

Students with disabilities or specific learning disorders (SLD), who intend to request the adaptation of the exam, must follow the instructions given HERE

Evaluation criteria

The final report will be evaluated taking into account related theoretical knowledge, methodological aspects, and communicative aspects.

Criteria for the composition of the final grade

The report will be evaluated as approved or not.