Studying at the University of Verona
Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.
Academic calendar
The academic calendar shows the deadlines and scheduled events that are relevant to students, teaching and technical-administrative staff of the University. Public holidays and University closures are also indicated. The academic year normally begins on 1 October each year and ends on 30 September of the following year.
Course calendar
The Academic Calendar sets out the degree programme lecture and exam timetables, as well as the relevant university closure dates..
For the year 2018/2019 No calendar yet available
Exam calendar
Exam dates and rounds are managed by the relevant Medicine Teaching and Student Services Unit.
To view all the exam sessions available, please use the Exam dashboard on ESSE3.
If you forgot your login details or have problems logging in, please contact the relevant IT HelpDesk, or check the login details recovery web page.
Should you have any doubts or questions, please check the Enrolment FAQs
Academic staff
Study Plan
The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University. Please select your Study Plan based on your enrolment year.
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
1° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
2° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
3° Year
Modules | Credits | TAF | SSD |
---|
Legend | Type of training activity (TTA)
TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.
Methods and techniques of rehabilitation intervention (2019/2020)
The teaching is organized as follows:
Learning outcomes
L’insegnamento fornisce agli studenti strumenti utili per la gestione dell’intervento riabilitativo con particolare riferimento all’ambito residenziale, semiresidenziale e dei trattamenti precoci nella psicosi attraverso la conoscenza dei fondamenti teorici della psichiatria di comunità e di tecniche di intervento "recovery oriented"".
MODULO METODI E TECNICHE DI INTERVENTO DI COMUNITA' Obiettivi formativi: Fornire nozioni, concetti e strumenti utili per comprendere la psichiatria di comunità, i fondamenti teorici che ne costituiscono la base e gli interventi pratico-riabilitativi previsti ed applicati dai Dipartimenti di Salute Mentale che ad essa si ispirano.
MODULO METODI E TECNICHE DI INTERVENTO RIABILITATIVO PRECOCE Obiettivi formativi: Analizzare il concetto di prevenzione e promozione della Salute Menale. Fornire allo studente strumenti per conoscere gli elementi costitutivi dei trattamenti precoci nella psicosi e i principali modelli di intervento.
MODULO METODI E TECNICHE RIABILITATIVE IN CONTESTI RESIDENZIALI E SEMIRESIDENZIALI Obiettivi formativi: - conoscere i riferimenti normativi dei servizi di salute mentale - conoscere i vari livelli organizzativi e funzionali del DSM - acquisire strumenti e tecniche di intervento negli assetti residenziali e semiresidenziali - conoscere i principali programmi evidence based e recovery oriented
Bibliography
Author | Title | Publishing house | Year | ISBN | Notes |
---|---|---|---|---|---|
William A. Anthony, Marianne D. Farkas | Guida essenziale alla pratica di riabilitazione psichiatrica. Indicazioni, prassi e trattamenti (Edizione 1) | Franco Angeli | 2016 | 8891740918 | |
Falloon et al. | Intervento psicoeducativo integrato in psichiatria - Guida al lavoro con le famiglie | Erickson | 978-88-7946-082-8 | ||
Luigina Mortari | La pratica dell'aver cura | Mondadori | 2006 | ||
A. Vita | La riabilitazione cognitiva della schizofrenia | Springer | 2013 | ||
Anna Ferruta, Giovanni Foresti, Marta Vigorelli | Le comunità terapeutiche. Psicotici, borderline, adolescenti, minori | Raffaello Cortina Editore | 2012 | ||
Giovanni Chiola | L’Odissea giuridica dei folli rei. Dagli ospedali giuridici psichiatrici alle residenze per l’esecuzione delle misure di sicurezza: fra controllo e cura | Guida editori | 2017 | ||
Vita A., Dell'Osso L. e Mucci A. (a cura di) | Manuale di clinica e Riabilitazione Psichiatrica- Dalle conoscenze teoriche alla pratica dei servizi di salute mentale Vol. 1 e 2 | Giovanni Fioriti Editore | 2019 | 978-88-98991-82-2 | |
F. Colom, E. Vieta | Manuale di psicoeducazione per il disturbo bipolare | Fioriti | 2006 | ||
L. Barbieri, I. Boggian, D. Lamonaca | Problem solving nella riabilitazione psichiatrica. Guida pratica | Erickson | 2008 | ||
W. Arrindell, L. Nota, E. Sanavio, C. Sica e S. Soresi | SIB. Valutazione del comportamento interpersonale e assertivo | Erickson | 2004 | ||
A. Bellack, T. Mueser, S. Gingerich, J. Agresta | Social Skills Training per il trattamento della schizofrenia. Guida pratica | Centro Scientifico Editore | 2003 | ||
G. Andrews, M. Creamer, R. Crino, C. Hunt, L. Lampe, A. Page | Trattamento dei disturbi d’ansia. Guida per il clinico e manuali per chi soffre del disturbo | Centro Scientifico Editore | 2003 | ||
Angelo Cocchi Anna Meneghelli | L'intervento precoce tra pratica e ricerca | Centro scientifico editore | 2004 | ||
McGorry P.D. & Jackson H.J. | Riconoscere e affrontare le psicosi all'esordio. Un approccio preventivo | Centro scientifico Editore | 2001 | ||
Angelo Cocchi Anna Meneghelli | Rischio ed esordio Psicotico: una sfida che continua. Manuale di intervento precoce | Edizione Ermes | 2012 |
Career prospects
Module/Programme news
News for students
There you will find information, resources and services useful during your time at the University (Student’s exam record, your study plan on ESSE3, Distance Learning courses, university email account, office forms, administrative procedures, etc.). You can log into MyUnivr with your GIA login details.
Further services
I servizi e le attività di orientamento sono pensati per fornire alle future matricole gli strumenti e le informazioni che consentano loro di compiere una scelta consapevole del corso di studi universitario.