Studying at the University of Verona

Here you can find information on the organisational aspects of the Programme, lecture timetables, learning activities and useful contact details for your time at the University, from enrolment to graduation.

Study Plan

The Study Plan includes all modules, teaching and learning activities that each student will need to undertake during their time at the University.
Please select your Study Plan based on your enrollment year.

3° Year  activated in the A.Y. 2020/2021

ModulesCreditsTAFSSD
Training (3rd year)
4
F
-

5° Year  activated in the A.Y. 2022/2023

ModulesCreditsTAFSSD
9
B
L-ART/02 ,L-ART/03 ,L-ART/06
Training (5th year)
9
F
-
Final exam
9
F
-
activated in the A.Y. 2022/2023
ModulesCreditsTAFSSD
9
B
L-ART/02 ,L-ART/03 ,L-ART/06
Training (5th year)
9
F
-
Final exam
9
F
-
Modules Credits TAF SSD
Between the years: 4°- 5°

Legend | Type of training activity (TTA)

TAF (Type of Educational Activity) All courses and activities are classified into different types of educational activities, indicated by a letter.




S Placements in companies, public or private institutions and professional associations

Teaching code

4S00989

Credits

9

Language

Italian

Scientific Disciplinary Sector (SSD)

M-PED/02 - HISTORY OF PEDAGOGY AND EDUCATION

The teaching is organized as follows:

Lezione

Credits

8

Period

Sem. 1A, Sem. 1B

Laboratorio [Gruppo 1]

Credits

1

Period

Lab. 1B

Laboratorio [Gruppo 2]

Credits

1

Period

Lab. 1B

Laboratorio [Gruppo 3]

Credits

1

Period

Lab. 1B

Academic staff

Silvia Blezza

Laboratorio [Gruppo 4]

Credits

1

Period

Lab. 1B

Academic staff

Silvia Blezza

Learning outcomes

The goal of the course is to give students information about Children's literature, helping them to understand how to use it: making it interact with the Pedagogy of reading, the Children’s literature can be used to analyze the crises of reading by investigating the causes of it. Moreover, the course will give the key elements about the theories useful to create practices able to support children in becoming habitual and enthusiastic readers, people who read for their own interests in their spare time. These goals will be reached through reading of contemporary children's literature works.

Bibliography

Reference texts
Activity Author Title Publishing house Year ISBN Notes
Lezione Blezza Picherle, Silvia Formare lettori, promuovere la lettura. Riflessioni e itinerari narrativi tra territorio e scuola (nuova edizione) Franco Angeli 2015
Lezione Rodari, Gianni La grammatica della fantasia Einaudi 1974 Sono numerose le edizioni e riedizioni di questo piccolo volume operativo di Gianni Rodari. Sono tutte valide. Consiglio: leggete con attenzione il colophon per valutare se l'edizione ha subito tagli, adattamenti o manipolazioni. Nel caso quella edizione la scartate.
Lezione Blezza Picherle, Silvia Letteratura per l'infanzia e l'adolescenza. Una narrativa per crescere e formarsi Quiedit 2020 Il riferimento per l'esame è solo ed esclusivamente l'edizione del 2020 che, rispetto alle due precedenti, ha subito sostanziali modifiche, cambiamenti, ampliamenti e integrazioni (tra cui l’introduzione di un nuovo capitolo).
Lezione Carminati, Chiara Perlaparola. Bambini e ragazzi nelle stanze della poesia Equilibri 2011
Laboratorio Rodari Gianni Favole al telefono Einaudi ragazzi 2010 887926849X Di "Favole al telefono" esistono numerose edizioni illustrate da diversi artisti. Le due di riferimento sono quelle con le illustrazioni di Bruno Munari e di Francesco Tullio Altan.
Laboratorio Blezza Picherle, Silvia Formare lettori, promuovere la lettura. Riflessioni e itinerari narrativi tra territorio e scuola (nuova edizione) Franco Angeli 2015
Laboratorio Rodari, Gianni La grammatica della fantasia Einaudi 1974
Laboratorio Blezza Picherle, Silvia Letteratura per l'infanzia e l'adolescenza. Una narrativa per crescere e formarsi Quiedit 2020
Laboratorio Carminati, Chiara Perlaparola. Bambini e ragazzi nelle stanze della poesia Equilibri 2011
Laboratorio Rodari Gianni Favole al telefono Einaudi ragazzi 2010 887926849X
Laboratorio Blezza Picherle, Silvia Formare lettori, promuovere la lettura. Riflessioni e itinerari narrativi tra territorio e scuola (nuova edizione) Franco Angeli 2015
Laboratorio Rodari, Gianni La grammatica della fantasia Einaudi 1974
Laboratorio Blezza Picherle, Silvia Letteratura per l'infanzia e l'adolescenza. Una narrativa per crescere e formarsi Quiedit 2020
Laboratorio Carminati, Chiara Perlaparola. Bambini e ragazzi nelle stanze della poesia Equilibri 2011
Laboratorio Rodari Gianni Favole al telefono Einaudi ragazzi 2010 887926849X
Laboratorio Blezza Picherle, Silvia Formare lettori, promuovere la lettura. Riflessioni e itinerari narrativi tra territorio e scuola (nuova edizione) Franco Angeli 2015
Laboratorio Rodari, Gianni La grammatica della fantasia Einaudi 1974
Laboratorio Carminati, Chiara Perlaparola. Bambini e ragazzi nelle stanze della poesia Equilibri 2011
Laboratorio Rodari Gianni Favole al telefono Einaudi ragazzi 2010 887926849X
Laboratorio Blezza Picherle, Silvia Formare lettori, promuovere la lettura. Riflessioni e itinerari narrativi tra territorio e scuola (nuova edizione) Franco Angeli 2015
Laboratorio Rodari, Gianni La grammatica della fantasia Einaudi 1974
Laboratorio Carminati, Chiara Perlaparola. Bambini e ragazzi nelle stanze della poesia Equilibri 2011